چرا برخی کودکان پرخور هستند ؟
تبلیغات فست فود و کودکان پرخور !
منطقه مربوط به احساس لذت و پاداش در مغز کودکان دارای ژن چاقی، واکنش قویتری به تبلیغات تلویزیونی در مورد فست فودها نشان می دهد.
به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا وسیما به نقل از خبرگزاری شین هوا از واشنگتن، نتایج این یافته ها در مطالعه ای که توسط دانشمندان کالج دارتموث آمریکا انجام گرفته، در مجله آمریکایی « مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم » منتشر شده است.
دانشمندان مسئول این تحقیق اعلام کردند این نخستین مطالعه ای است که در آن چگونگی تاثیر یک ژن کلیدی مرتبط با چاقی به نام FTO بر پاسخ مغزی به تبلیغات مواد غذایی مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه نشان می دهد که چرا برخی کودکان بیشتر از دیگران، پرخوری می کنند.
در این مطالعه 78 کودک بین 9 تا 12 ساله حین تماشای یک برنامه تلویزیونی زیر دستگاه ام.آر.آی. تحت نظر قرار داشتند.
این برنامه که با یک برنامه تلویزیونی در خانه شبیه سازی شده بود، 12 دقیقه پیام بازرگانی داشت که نیمی از آن تبلیغات فست فود و نیم دیگر نیز تبلیغات غیر خوراکی بود.
این کودکان همچنین از لحاظ ژن چاقی که امکان پیش بینی چاق شدن آنها در طول زندگیشان را فراهم می کند، مورد بررسی قرار گرفتند.
تبلیغات ، دعوت برای خوردن !
براساس این مطالعه، نوکلئوس اکومبنس (منطقه ای در مغز که مرکز احساس لذت و پاداش است) کودکانی که دارای ژنوتیپ FTO بودند، نه تنها از لحاظ فیزیکی بزرگتر از کودکانی بود که این ژن را نداشتند، بلکه واکنش قوی تری برای میل به خوردن مواد خوراکی نشان می داد.
دایان جیلبرت دایاموند، سرپرست این تحقیق و استادیار اپیدمیولوژی دانشکده پزشکی دارتموث گفت: « حدود یک سوم تبلیغاتی که کودکان در تلویزیون می بینند تبلیغات مواد غذایی است و هر یک از این تبلیغات دعوتی است برای خوردن.»
وی افزود: « ما براساس تحقیقات قبلی می دانستیم کودکانی که این فاکتور خطر چاقی را دارند، پس از تماشای تبلیغات تلویزیونی حتی اگر گرسنه نباشند، میل زیادی به پرخوری دارند. تصاویر مغزی این کودکان نشان می دهد که آنها در برابر این دعوتها به خوردن آسیب پذیر هستند و محدود کردن تماشای تبلیغات تلویزیونی می تواند راهی موثر برای مقابله با چاقی کودکان باشد.»