۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۰
کد خبر: 81690031
T T
۰ نفر
جهانگیری: در دوران بعد از تحریم ، ایران شركای خارجی خود را انتخاب می‌كند

اردبیل - ایرنا - معان اول رییس‌جمهوری گفت: در دوران بعد از تحریم ، ایران شركای خارجی خود را انتخاب می‌كند و قرار نیست دیگران ما را انتخاب كنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا اسحاق جهانگیری عصر سه‌شنبه در جریان سفر یك روزه خود به اردبیل و در آیین افتتاح كارخانه MDF آرتاپان افزود: در دوران بعد از تحریم، مهم‌ترین حرف ما با كشورها و شركت‌هایی كه تصورشان از ایران یك كشور كوچك در حال توسعه با ظرفیت‌هایی محدود است و این كه یك فرصت برایشان فراهم شده تا كالاهای خود را به ایران بفروشند و بازار ایران را در اختیار بگیرند ، این است كه ما انتخاب می‌كنیم با چه كسی كار كنیم.

جهانگیری با بیان این كه صنعتگران باید شركای خود را در دنیا انتخاب كنند، اظهار داشت: شركت‌های خارجی‌ای می‌توانند بعد از تحریم در ایران كار كنند كه به شركت‌های ایرانی به‌عنوان یك شریك نگاه كنند و به ظرفیت‌های ایران به‌عنوان یك ظرفیت مهم بنگرند.

وی تصریح كرد: شركت‌های خارجی باید با شركت‌های ایرانی ، شركت و تولید مشترك داشته باشند كه نه تنها برای ایران بلكه برای منطقه و جهان تولید كنند.

معاون اول رییس‌جمهوری ادامه داد: ما در دوران بعد از تحریم قرار نیست بازار كشور را در اختیار خارجی قرار دهیم و ارز كشور را صرف واردات كالاهای مصرفی كنیم؛ البته قرار هم نیست سیاست‌های بسته دولتی كنترل‌شده داشته باشیم.

وی با تاكید بر سیاست های روشن، شفاف، باز و آزاد دولت گفت: اما در این سیاست ها كسانی حمایت خواهند شد كه در ایران سرمایه گذاری و اشتغالزایی كنند.

معاون اول رییس‌جمهوری خطاب به سرمایه گذاران خارجی اظهار داشت:‌ مزیت های ایران بسیار زیاد است؛ صنعت باتجربه، صنعتگر مجرب، نیروی جوان تحصیلكرده، بازار 80 میلیونی ایران و بازارهای اطراف كشور از جمله این مزیت ها است.

وی در ادامه گفت: البته سیستم بانكی باید به كمك سرمایه گذار داخلی بیاید و منابع بخش خصوصی را فراهم كند؛ در همین راستا رییس جمهوری دستور داده اند كه برای تحول نظام بانكی كشور اقدام كنیم؛ ما می خواهیم این تحول رخ دهد.

جهانگیری یادآور شد: نظام بانكی كشور امروز با مشكلات متعددی رو به روست و آنطور كه باید و شاید نمی تواند تولید و سرمایه گذاری را حمایت كند.

وی از بخش خصوصی و صنعتگران مجرب خواست كه خود را آماده و مجهز برای سرمایه گذاری و اشتغال كنند تا به جوانان اطمینان داده شود اشتغال و رفاه ایجاد خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه خطاب به بخش خصوصی و صنعتگران گفت‌: از ظرفیت های شما برای توسعه كشور استفاده خواهیم كرد؛ اگر این كار را نكنیم و اقتصاد را رونق ندهیم زحمات مردان دیپلماسی كشورمان ناتمام می ماند.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با بیان این كه سخن در مورد توسعه بسیار است گفت:‌ اگر بخواهم چند جمله در این زمینه بگویم این است كه توسعه گرا بودن مهم‌ترین شاخص مدیران فعلی دولت است.

وی خاطرنشان كرد: این مدیران آمده اند تا كشور را توسعه دهند و موانع را بردارند، آنها به ایران توسعه یافته فكر می كنند؛ ایرانی كه نه تنها در منطقه بلكه در دنیا شاخص باشد و این شدنی است.

جهانگیری تصریح كرد: نباید احساس كنیم جمله ما می توانیمی كه امام (ره) گفتند و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاكید كردند تنها مربوط به كارهای كوچك است بلكه در مورد كارهای بزرگ نیز مصداق دارد.

وی ادامه داد: یك شاخص در این مورد دیپلماسی ما بود كه توانستیم بر 6 قدرت دنیا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل فائق بیاییم ؛ در اقتصاد نیز همین گونه است، چرا نتوانیم؟!

معاون اول رییس‌جمهوری اضافه كرد: جوانان تحصیلكرده متفكر و اندیشمند بسیاری هستند كه آنها نیز به ایران توسعه یافته می اندیشند.

سیام ** 9012 ** 3053 /1449 /3061

سرخط اخبار سیاست