خبرگزاری کار ایران

همزمان با سفر ریاست جمهور به آذربایجان غربی؛

بهره‌برداری همزمان از 268 طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی

به دستور ریاست جمهوری و با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاون آب و خاک و مدیر کل روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی و هیئت همراه بهره برداری همزمان از 268 طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی در بخش کشاورزی آذربایجان غربی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ارومیه، محمود حجتی در آیین افتتاح همزمان 268 پروژه‌ بخش کشاورزی و همچنین آغاز عملیات اجرایی شبکه‌های فرعی کم فشار در سطح 28 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی که در فاز یک طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در محل روستای تازه کند قشلاق ارومیه که به دستور رئیس جمهور صورت گرفت، اظهار داشت: با توجه به کمبود منابع آبی، اصلاح روش‌های آبیاری و توسعه سیستم‎های آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی کشور بیش از پیش ضرورت دارد.

حجتی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به بحران آب در کشور توسعه سیستمهای آبیاری نوین را در سال‌های اخیر در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی در توسعه فعالیت‌های کشاورزی و حفاظت ازاین منابع برای نسلهای آینده ضروری است .

وی ضمن تقدیر از مشارکت خوب کشاورزان استان در تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری تحت فشار گفت: دو حرکت بزرگ در راستای تجهیز اراضی کشاورزی روستای تازه کند قشلاق ارومیه به سامانه‌های نوین آبیاری در فاز نخست و برنامه‌ریزی در جهت اجرای فاز دوم و سوم طرح توسط مردم منطقه انجام شده که جای تشکر و تقدیر دارد و امید است این روند در سطح منطقه گسترش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی به میزان صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی با اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها شاهد 60 درصدی کاهش مصرف آب در فاز اول خواهیم بود که در حفظ منابع آبی و پایداری تولید بسیار حائز اهمیت است.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی نقش تعاونی های آب بران در همراه سازی کشاورزان برای اجرای طرح های تجمیعی را مهم ارزیابی کرد و افزود: کشاورزان با رها کردن چاه های کشاورزی خود حرکت بزرگ و قابل تقدیری را در راستای حفظ منابع آبی و ذخایر سفره های زیر زمینی انجام می دهند.

وی اضافه کرد: با همراهی و همدلی کشاورزان روند تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری سرعت می گیرد.

حجتی یادآور شد: به دستور ریاست محترم جمهور امروز 268 پروژه در زیر بخش آب و خاک، تولیدات گیاهی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و تولیدات دامی در آذربایجان غربی با صرف اعتباری بالغ بر 343 میلیارد ریال به صورت همزمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و عملیات اجرایی شبکه‌های فرعی کم فشار در سطح 28 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح 200 هکتار کشت گیاهان دارویی با اشتغالزایی 200 نفر ازجمله پروژه‌های مورد افتتاح در این مراسم است، ادامه داد: توسعه کشت و صادرات گیاهان دارویی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کد خبر : ۳۷۶۵۳۲