۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۱
کد خبر: 82269031
T T
۰ نفر
پیشنهاد یك مقام بخش كشاورزی برای خرید گندم به شیوه اتحادیه اروپا

تهران- ایرنا- رییس كمیسیون كشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران گفت: فرآیند خرید گندم در ایران باید مانند اتحادیه اروپا باشد، به طوری كه بخش خصوصی به عرصه خرید گندم وارد شود و دولت نیز مابه‌التفاوت قیمت را به كشاورزان پرداخت كند.

به گزارش پایگاه خبررسانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، «كاوه زرگران» در بیست‌وپنجمین نشست این كمیسیون افزود: گندمكاران با این شیوه می‌توانند محصولی بكارند كه نیاز بخش تولید است و تولیدكنندگان مختلف در كشور خریدار آن به شمار می روند. به این ترتیب اصلاح فرآیند در تولید گندم نیز رخ می دهد.
زرگران گفت: 72 درصد گندم در كشور صرف تولید نان می‌شود و مطابق آمار دولت، تولید پارسال گندم كشور 11 میلیون و 500 هزار تن بود كه این رقم امسال به 13 میلیون و 500 هزار تن رسید.
به گفته وی، گندم تولید شده در كشور از نظر كیفیت برای تولید نان‌های سنتی مناسب است اما برای تولید نان‌های حجیم كاربرد ندارد و بنابراین به واردات گندم نیاز است؛ زیرا جلوگیری از واردات این محصول، كیفیت محصولاتی مانند نان حجیم را كاهش می دهد.

** فعالیت 320 كارخانه آردسازی
زرگران گفت: بیش از 320 كارخانه آردسازی در كشور فعالیت دارند كه ظرفیت اسمی تولید آرد آنها به 20 میلیون تن می رسد كه با توجه به میزان مصرف سالیانه گندم در كشور می‌توان گفت اكنون كارخانه‌های آردسازی با نیمی از ظرفیت اسمی خود فعالیت می كنند.
به گفته وی، تركیه به عنوان یكی از بزرگ ترین كشورهای صادركننده آرد جهان و رقیب اصلی ایران در بازارهای هدف، در سال 2014 میلادی بیش از 930 میلیون دلار (دو میلیون و 200 هزار تن) صادرات آرد داشت كه بیش از 51 درصد به عراق و 10 درصد به سوریه ارسال شد.

** سرانه مصرف نان در ایران
رییس كمیسیون كشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران اعلام كرد: پیش از هدفمندسازی یارانه‌ها، سرانه مصرف نان در ایران نزدیك به 162 كیلوگرم در سال بود كه نسبت به متوسط مصرف كشورهای دیگر رقم بسیار بالایی ارزیابی می شود.
به گفته زرگران، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف نان خانوارها را تا اندازه ای كاهش داد؛ به گونه ای كه به طور متوسط 9 درصد از مصرف نان كشور كم شد.
وی یادآوری كرد: بر اساس آمار بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در دوره 92- 1383 سرانه مصرف نان هر فرد در خانوار شهری كشور، 18 درصد كاهش پیدا كرد.

** نیاز سالیانه نان
زرگران اضافه كرد: نیاز سالیانه كشور به نان با توجه به سرانه مصرف، جمعیت و ضایعات كشور هشت میلیون و 500 هزار تا 9 میلیون تن در بخش نانوایی و سه میلیون تن در امور صنفی و صنعتی است.
وی گفت: اكنون نان صنعتی كمتر از دو درصد نیاز كشور را تامین می‌كند، در حالی كه دولت موظف شده بود در پایان برنامه پنجم توسعه (94- 1390)، سهم مصرف نان صنعتی را به 40 درصد برساند.

** اطلاعات مركز پژوهش های غلات
زرگران گفت: اطلاعات مركز پژوهش‌های غلات نشان می دهد، نان لواش با 40.78 درصد بیشترین شمار نانوایی‌های كشور را به خود اختصاص داده است. همچنین اكنون بیش از 300 واحد نان صنعتی در كشور با ظرفیت افزون بر 400 هزار تن فعالیت می كنند كه در آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تا خرداد 1394 به ثبت رسیده بود.

** میزان ضایعات آرد و نان
رییس كمیسیون كشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران افزود: بررسی میزان ضایعات آرد و نان در سه سطح مصرف‌كننده، نانوایی و كارخانه‌های آرد نشان می دهد بخش زیادی از ضایعات نان در سطح مصرف‌كننده ایجاد می شود و ضایعات آرد و نان در سطح نانوایی‌ها و همچنین ضایعات گندم و آرد در سطح كارخانه‌های آرد ناچیز و قابل چشم‌پوشی است.
به گفته زرگران، مطابق نتایج مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 12.2 درصد از نان تولیدشده در سطح مصرف‌كنندگان به ضایعات تبدیل می شد كه این مقدار پس از اجرای این قانون به 8.15 درصد رسید.

** چالش‌های زنجیره نان
این متخصص صنایع غذایی گفت: پخت نامناسب، شیوه قیمت‌گذاری و توزیع آرد، نبود رقابت در تولید نان، دسترسی اندك و صرف وقت زیاد برای خرید نان و همچنین خرید بیش از نیاز از مهم‌ترین چالش‌های این بخش محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر جهاد كشاورزی و مدیرعامل شركت بازرگانی دولتی ایران بتازگی اعلام كرد: كل ارزش گندم خریداری شده از كشاورزان، بیش از 146 هزار میلیارد ریال است كه تاكنون 105 هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است و 10 هزار میلیارد ریال دیگر آن نیز تا شنبه آینده (بیست و چهارم مهرماه) به گندمكاران پرداخت می شود.
«علی قنبری» گفت: با واریز این مبلغ 30 هزار میلیارد ریال از مطالبات كشاورزان باقی می ماند كه این مبلغ نیز از محل فروش 43 هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه تامین و به گندمكاران پرداخت می شود.
اقتصام**1559**1961** تنظیم كننده: حسین عضدی فسا ** انتشاردهنده: ‌مریم مسعود

سرخط اخبار اقتصاد