خبرگزاری کار ایران

کم‌خوابی باعث پرخوری، دیابت و بیماری‌های قلبی

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۷۰۵

نتایج یک مطالعه جدید در مرکز پزشکی کلمبیا ثابت کرده است زنانی که کم‌خوابی دارند، تمایل بیشتری به پرخوری و پیروی از رژیم‌های غذایی ناسالم دارند؛ افرادی که خواب کمتری دارند احتمال ابتلا به چاقی، دیابت نوع۲ و بیماری‌های قلبی را دارند.

به گزارش ایلنا، استادیار دانشگاه علوم پزشکی کلمبیا درباره علل بروز اختلالات خواب در زنان می‌گوید: زنان به‌دلیل داشتن مسئولیت‌هایی نظیر مراقبت از کودکان و انجام کارهای خانه، بیش از مردان دچار اختلالات مرتبط با خواب هستند؛ از طرف دیگر، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی نیز در آنها زیاد است و همین امر بر کیفیت خواب آنها اثر منفی می‌گذارد.

این پژوهشگر تأکید کرد پیروی نکردن از یک رژیم غذایی سالم، می‌تواند باعث بروز ناراحتی‌های دستگاه گوارش شود که همین امر نیز باعث می‌شود افراد نتوانند به‌راحتی به خواب بروند.

نتایج یک مطالعه جدید در این مرکز پزشکی در کلمبیا، ثابت کرده است زنانی که کم‌خوابی دارند، تمایل بیشتری به پرخوری و پیروی از رژیم‌های غذایی بی‌کیفیت و ناسالم دارند.

محققان در این مطالعه، عادات مرتبط با غذا و خواب زنان از گروه‌های مختلف از سنین 20 تا 76 سال را بررسی کردند؛ کیفیت خواب، میزان بی‌خوابی و زمان خوابیدن افراد از فاکتورهای مورد بررسی محققان این پژوهش بود؛ همچنین الگوی غذایی زنان مورد مطالعه نیز در این تحقیق، مشخص شد.

این مطالعه نشان داد افرادی که کیفیت خواب پایین‌تری دارند، بیشتر از قندهای ساده استفاده می‌کنند که این قندها با بروز دیابت و چاقی نیز مرتبط هستند بنابراین زنانی که دیرتر به خواب می‌روند، نسبت به وزن‌شان، کالری بالاتری دریافت می‌کنند.

محققان این پژوهش معتقدند که پایین بودن کیفیت خواب و بروز اختلالات خواب در زنان، ممکن است باعث تحریک سیگنال‌های گرسنگی یا سرکوب سیگنال‌های حس سیری شود و همین امر منجر به مصرف بیش از حد مواد غذایی و در نتیجه افزایش دریافت کالری شود.

یکی از محققین پژوهش، معتقد است که مصرف بیش از حد مواد غذایی که به‌علت وجود اختلال خواب در افراد، بروز پیدا می‌کند، باعث ابتلا به چاقی می‌شود؛ وی چاقی را یک عامل خطر جدی برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌داند و می‌گوید: مطالعات قبلی نیز نشان داده‌اند افرادی که خواب کمتری دارند احتمال ابتلا به چاقی، دیابت نوع2 و بیماری‌های قلبی را دارند که بروز این بیماری‌ها می‌تواند در ارتباط با رژیم غذایی ناسالم نیز باشد.

منبع: رکنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز