۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۲۳

تشریح برنامه سازمان غذا و دارو برای کاهش نمک، نان و پنیر

تشریح برنامه سازمان غذا و دارو برای کاهش نمک، نان و پنیر

مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، یکی از اولویت های وزارت بهداشت در حوزه غذا را کاهش مصرف نمک در مواد غذایی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر هدایت حسینی تصریح کرد: ۲۰۷ پروانه بهداشتی برای تولید نمک صادر شده که ۴۹ واحد تولید کننده نمک خوراکی در کشور مشغول فعالیت در این حوزه هستند.

وی با بیان اینکه میزان تولید نمک خوراکی کشور در سال ۷۰۰ هزار تن است، اضافه کرد: ۵۵ درصد این مقدار در سبد خانوار و از طریق نمک سفره و مواد غذایی خانگی دریافت می شود.

حسینی به برنامه های سازمان غذا و دارو در راستای کاهش مصرف نمک در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: براساس مصوبات سازمان۱۰ میزان فرمولاسیون نمک در محصولات و تولیدات صنعتی کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان دریافت نمک از طریق نان و پنیر است، از کاهش این ماده موثر در فرمولاسیون تهیه نان و پنیر خبر داد و گفت: میزان نمک در تهیه این فرآورده غذایی به ترتیب از ۴ به ۳ و از ۲ به ۱.۸درصد کاهش می یابد.

حسینی ادامه داد: کیفیت نمک مورد استفاده و یددار بودن آن نیز مسئله مهم دیگری است که در دستور کار قرار دارد و کاهش مصرف آن تا حدود ۵ گرم در روز در دست اقدام است.

حسینی درباره پایش مستمر نمک، بازنگری در حد مجاز آن در نان و همچنین الزام استفاده از نمک تصفیه شده توسط نانوایی ها مطالبی ایراد نمود و ابراز امیدواری کرد: از ابتدای دی ماه سال جاری ماه میزان حد مجاز نمک در نان به ۱.۶ درصد کاهش یابد.

وی با برشمردن حد مجاز۸ درصدی نمک در دوغ و ۱.۵ درصدی در رب یادآور شد: واحدهای نانوایی که نمک کمتری در این فراورده اساسی سفره های ایرانی استفاده کنند به نحو شایسته ای مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

کد خبر 2954790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha