۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82370047
T T
۰ نفر
مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا: هیچ محصول ارگانیكی در ایران تولید نمی شود

دزفول - ایرنا - مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا در سازمان ملل با انتقاد از تبلیغات منحرف كننده در خصوص برخی محصولات غذایی گفت: هیچ محصول ارگانیكی در ایران تولید نمی شود.

به گزارش ایرنا عزیز اله كمال زاده روز یكشنبه در كارگاه آموزشی 'كشاورز سالم، محصول سالم، محیط زیست سالم' با حضور كارشناسان بهداشت حرفه ای دزفول در سرسرای اجتماعات دانشگاه علوم پزشكی دزفول افزود: با توجه به اینكه در تولید محصول ارگانیك باید از ابتدا كلیه مراحل تولید بدون استفاده از سم و كود انجام شود هیچ محصولی با نام محصول ارگانیك در كشور تولید نشده است.
وی گفت: تبلیغاتی كه در این خصوص انجام می شود یا عوام فریبی است و یا در برخی مراحل تولید محصول از سم استفاده نشده است برای مثال مرغ سبز در كشور داریم ولی مرغ ارگانیك تولید نمی شود.
وی در خصوص وجود فروشگاهی در دزفول كه محصولات ارگانیك به فروش می رساند نیز اظهاركرد:ممكن است محصولات این فروشگاه بدون سم تولید شوند كه البته فروش محصولات كشاورزی بدون سم بهتر از دیگر محصولات است ولی این محصولات ارگانیك نیست.
این مشاور تغذیه با بیان اینكه برخی افراد با ادعاهای خود قصد سوء استفاده از مردم را دارند گفت:محصولات وارداتی نیز دلیل بر ارگانیك بودن نیست و ممكن است بر خلاف آرم ها و تبلیغاتی كه می شود این مواد غذایی نیز دارای مشكلاتی باشد و ارگانیك محسوب نشوند.
وی همچنین از تجویزهای بی مورد برخی افراد با عنوان طب سنتی انتقاد كرد و اظهاركرد: برخی افراد باعنوان طب سنتی به مردم پیشنهاد می كنند به جای شیر از بادام برای تامین كلسیم موردنیاز بدن استفاده كنند این در حالی است كه تنها پنج درصد كلسیم بادام جذب می شود اما 60 درصد كلسیم موجود در شیر جذب می شود.
كمال زاده این تبلیغات بی مورد را خیانت به طب سنتی دانست و گفت:مهمترین منبع تامین كلسیم در بدن شیر است.
مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا در سازمان ملل اضافه كرد: در ابتدا مواد غذایی باید امنیت داشته باشند و همانطور كه به میزان لازم در اختیار مردم قرار می گیرند باید بطور عادلانه و بدون محدودیت در بین كلیه اقشار جامعه توزیع شوند و مردم توان خریداری آنها را داشته باشند.
وی افزود: متاسفانه برخی تبلیغاتی كه از مواد غذایی می شود و گفته می شود فلان مواد غذایی مصرف نشود باعث ایجاد ترس شده و مردم از مصرف مواد غذایی ترس دارند لذا مسئولان باید در تولید مواد غذایی سالم كوشا باشند تا مردم بدون دغدغه و با خیالی آسوده نسبت به مصرف مواد غذایی اقدام كنند.
وی سوء تغذیه را عامل بیماری های بسیاری در افراد عنوان كرد و گفت: 25 درصد كوتاه قدی،14 درصد كم وزنی و بین پنج تا 9 درصد خرابی دندان افراد به دلیل سوء تغذیه است ضمن اینكه 35 درصد چاقی افراد بر اثر الگوی غلط تغذیه بوجود می آید.
وی بروز سرطان،دیابت،چاقی و كبد چرب را از امراض ناشی از سوء تغذیه دانست و اظهاركرد: هم اكنون بیماری های غیرواگیر دلیل مرگ و میرهای بسیاری شده كه می توان با استفاده از الگوی تغذیه مناسب آنها را براحتی كنترل كرد.
این كارشناس تغذیه بیان كرد:متاسفانه مصرف غذاهای آماده و فست فود و استفاده از غذای رستوران و بیرون بر در جامعه فراگیر شده كه با وجود خوشمزگی مضرات فراوانی دارند و باعث عوارض و اختلالات زیادی در انسان می شوند.
وی به بیماری كبد چرب از جمله بیماری هایی كه از سوء تغذیه ناشی می شود اشاره كرد و گفت:بالا رفتن وزن،نبود تحمل غذاهای چرب و ادویه دار،سوء هاضمه،تورم یا درد شدید شكم،سردرد تكرار شونده، یبوست مزمن و مشكلات پوستی از جمله علائم كبد چرب هستند.
كمال زاده با بیان اینكه 15 درصد مردم كشورمان به كبد چرب مبتلا هستند افزود: راه پیشگیری از كبد چرب تحرك ،اجتناب از مصرف مشروبات الكلی و دخانیات،اجتناب از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، اجتناب از مصرف فست فودها،پرهیز از غذاهای خیلی شور و خیلی شیرین، كاهش مصرف قند ،شكر و مواد نشاسته ای مانند نان، ماكارونی، بیسكویت، دسرها، خرما، عسل، كاهش مصرف گوشت قرمز است.
وی بر الگوی تغذیه مناسب تاكید كرد و گفت: باید برای داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب از آموزش كودكان آغاز كرد تا كودكان والدین را مجبور به مصرف غذاهای سالم كنند و آنها را از مصرف مواد غذایی مضر مانند نوشابه و فست فودها بازدارند.
مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا در سازمان ملل بلوغ زودرس، پوكی استخوان و كوتاهی قد را از بیماری های ناشی از مصرف فست فودها دانست و اظهاركرد: با توجه به اینكه حداكثر جذب كلسیم در دوران بلوغ است با بلوغ زودرس مانع رشد متناسب افراد می شویم.
وی به شهروندان توصیه كرد هنگام غذاخوردن تنوع،تعادل و تناسب را رعایت كنند و از مصرف غذاهای كلسیم دار برای داشتن اسكلت و دندان های سالم غافل نشوند.
كمال زاده افزود: كلسیم باعث تنظیم ضربان قلب،انعقاد خون،تاثیر در متابولیسم آهن بدن، جلوگیری از سرطانها و تنظیم كار اعصاب بدن می شود كه حتما باید از شیر برای تامین كلسیم استفاده شود.
وی در خصوص كمبود ویتامین D نیز گفت:60 درصد مردم دزفول و 90 درصد مردم تهران از كمبود ویتامین D رنج می برند كه افراد عادی باید ماهانه یك قرص ویتامینD مصرف كنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی دزفول نیز در این نشست گفت: برای داشتن محصولی سالم ابتدا باید كشاورزی سالم داشت.
مهدیه توكلی با اشاره به اینكه بیماری های قلبی عروقی بیشترین آمار مرگ و میر را در جامعه دارند افزود: باید با تغذیه مناسب از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری كرد.
وی تولید محصول كشاورزی سالم و داشتن محیط زیست سالم را از ضرورت های جامعه عنوان كرد و گفت:در تولید محصولات كشاورزی باید تلاش شود از كمترین میزان كود و سم استفاده شود لذا باید كشاورزان را از مضرات كود و سم آگاه كرد تا همكاری بیشتری داشته باشند.
در این نشست در خصوص آلاینده های فلزات سنگین و آفت كش ها نیز بحث شد.
7278/6068 / 6037
خبرنگار: رقیه كردی ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه