۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۵۲
کد خبر: 82094521
T T
۰ نفر
ایران آماده ارایه تجربه خود در تولید برنج به كشورهای منطقه  است

رشت- ایرنا- معاون وزیر جهادكشاورزی گفت: جمهوری اسلامی آمادگی دارد، تجربه های علمی و فناوری خود در تولید برنج را در اختیار كشورهای منطقه قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دكتر اسكندر زند روز دوشنبه در اجلاسیه دو روزه مسوولان عالیرتبه كشاورزی و سفیران كشورهای منطقه آسیای مركزی و غربی برای توسعه همكاری در تحقیقات و تولید برنج در رشت اظهار داشت: جمهوری اسلامی تاكنون برای زیرساخت های منطقه ای و ملی برنج سرمایه گذاری زیادی كرده است و آمادگی دارد علاوه بر تجهیزات كلیه تجربیات كاربردی خود برای توسعه پایدار تولید برنج را در اختیار كشورهای منطقه قرار دهد تا این زمینه فراهم شود كه این كشورها هم به سهم خود بتوانند در پیشبرد مركز منطقه ای و بین المللی برنج آسیای مركزی و غربی كه در رشت ساختمان آن افتتاح شد كمك كنند.
وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی كشاورزی را به عنوان محور تامین امنیت غذایی و ایجاد برابری اجتماعی و كاهش فقر قرار داده و برای توسعه بخش كشاورزی تلاش های فراوانی كرده است و در سه دهه اخیر تولیدات كشاورزی ایران از 35میلیون تن در سال به یكصد میلیون تن رسیده است .
وی توسعه سرمایه انسانی و توجه به زیرساخت ها نظیر تحقیقات ، آموزش و ترویج كشاورزی و توسعه روستایی در درون كشور و همكاری دو جانبه با كشورهای منطقه ای را در اولویت كاری وزارت جهادكشاورزی عنوان كرد.
زند یادآورشد: برنج یكی از مهمترین محصولات غذایی آسیای مركزی و غربی است كه تقاضا برای آن روبه افزایش است كه براساس پیش بینی های موسسه بین المللی ایری این میزان از 9 میلیون تن كنونی در سال 2020 به 12 میلیون تن و در سال 2035 میلادی به بیش از 16 میلیون تن افزایش می یابد.
وی هدف از برگزاری اجلاسیه دو روزه مسوولان عالیرتبه كشاورزی و سفیران كشورهای منطقه آسیای مركزی و غربی برای توسعه همكاری در تحقیقات و تولید برنج در ایران به منظور مشاركت و هماهنگی كشورهای مركزی و غربی و تبدیل گیلان به مركز برنج در راستای توسعه ملی و انتقال فناوری برنج را به عنوان یكی از مهمترین محصولات و غذای اصلی و دست یابی به امنیت غذایی و توسعه بخش كشاورزی عضو ذكر كرد.
وی افزود: ایران با داشتن 20 موسسه تحقیقات كشاورزی در ایران و نیم قرن تجربه علمی و تحقیقی در تولید برنج ،وجود موسسه تحقیقات بین المللی برنج در گیلان ، موسسات تحقیقاتی بذر و اصلاح نهال ، امورباغبانی ، گیاهپزشكی ، فنی و مهندسی آمادگی دارد كه این تجربیات و فناوری ها را در اختیار كشورهای منطقه قرار دهد و در قالب طرح های مشاركتی و همسو با برنامه های جهانی در افزایش تولید برنج و كاهش فقر تلاش كند.
اجلاسیه دو روزه مسوولان عالیرتبه كشاورزی و سفیران كشورهای منطقه آسیای مركزی و غربی برای توسعه همكاری در تحقیقات و تولید برنج روز دوشنبه در استانداری گیلان آغاز بكار كرد.
در این اجلاسیه استاندار گیلان ، معاونان وزیر جهاد كشاورزی ، جمعی از مسوولان كشوری و استانی ، سفرای كشورهای عضو ، نمایندگان ارشد اقصنادی كشورهای آسیای مركزی و غربی ، روسای مراكز تحقیقات وزارت جهادكشاورزی ، نمایندگان بانك توسعه اسلامی و نماینده اكو شركت دارند.
در حاشیه این اجلاسیه ساختمان جدید اداری آموزشی و رفاهی مركز منطقه ای - بین المللی برنج آسیای مركزی و غربی مورد افتتاح قرار گرفت و طی آیینی از كتاب اگرواكوتوریسم در آسیای مركزی و غربی رونمایی بعمل آمد.
/6070/6029

سرخط اخبار استان‌ها