۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82633348
T T
۰ نفر
اختصاص 3هزار هكتار زمین زراعی گلستان به كشت چغندرقند

گرگان - ایرنا - رییس سازمان جهاد كشاورزی گلستان، برنامه ابلاغی كشت چغندرقند را در سال زراعی 96- 97در استان در سطح 3 هزار هكتار بیان كرد و گفت: توسعه و ترویج این كشت با هدف حفظ منابع آبی از كشت بهاره به پاییزه پیگیری می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مختار مهاجر در نشست برنامه ریزی كشت پاییزه چغندرقند استان اظهارداشت: چغندرقند در گلستان بیشتر در اراضی شهرستانهای گنبدكاووس، آق قلا، علی آباد، رامیان، كلاله و مراوه تپه كشت می شود.
وی؛ اراضی استان گلستان را با توجه به مشكلات منابع آبی مستعد كشت پاییزه چغندرقند بیان كرد و این محصول را در تناوب زراعی خوبی با گندم و باعث افزایش عملكرد آن دانست و افزود: در سال های اخیر حمایت خوبی توسط دولت در جهت توسعه كشت چغندرقند پاییزه انجام شده است.
مهاجر اضافه كرد: از جمله حمایت های دولت در این كشت؛ اختصاص یارانه تا 50 درصد بذر مصرفی، پرداخت كمك كرایه حمل، اختصاص تسهیلات كم بهره تا سقف 50 میلیون ریال، خرید ادوات با وام كم بهره 4 درصدی وهمچنین همكاری كارخانه قند معین استان با در اختیار قرار دادن تمام نهاده ها و ادوات كاشت و داشت است.
براساس اعلام جهادكشاورزی گلستان در این نشست كه در سالن اجتماعات این سازمان در گرگان برگزار شد، كارشناسان و مدیرعامل كارخانه قند جوین، رییس و كارشناسان اداره پنبه و دانه های روغنی و مدیران و كارشناسان جهاد كشاورزی شهرستانها، شركت های كشت و صنعت و مدیران عامل تعاونی های تولید زراعی حضور داشتند.
به گفته سهراب سهرابی معاون بهبود تولید ات گیاهی جهادكشاورزی گلستان؛ پارسال در این استان 783 هكتار چغندر قند كشت شد كه با سرمای شدید آذرماه 540 هكتار آن سبز شد و بیش از 15 هزار تن محصول برداشت و به كارخانه قند جوین در خراسان رضوی به منظور فرآوری حمل شد.
استان گلستان با داشتن 650 هزار هكتار از قطب های تولید محصول های كشاورزی در كشور به شمار می رود.
6204/1648
تنظیم: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا

سرخط اخبار استان‌ها