۲۱ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۰۳
کد خبر: 81916383
T T
۰ نفر
وزیر جهاد كشاورزی: اسلوونی مسیر تجارت ایران به اروپا می شود

تهران - ایرنا - وزیر جهاد كشاورزی بر گسترش همكاری های ایران و اسلووانی در بخش كشاورزی تاكید كرد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه اسلوونی، همكاری با این كشور می تواند شرایط را برای توسعه تجارت مجدد به اروپا فراهم كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی روز دوشنبه در دیدار با «ازدراكوپوچیوالشك» وزیر توسعه اقتصادی و فن آوری جمهوری اسلووانی كه در محل این وزارتخانه برگزار شد، افزود: اسلووانی بر سر راه اروپای شمالی و غربی قرار دارد كه بدلیل دسترسی به دریا موقعیت ممتازی را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: بنابراین به نظر می رسد خارج از محدوده مرزهای دو كشور می توانیم زمینه های همكاری جدی گسترده ای را در بخش های اقتصادی از جمله كشاورزی تعریف كنیم.
وی اظهارداشت: در گذشته بنا به دلایل مختلفی كمتر از این موقعیت ها استفاده می شد كه امیدواریم با رفع موانع، همكاری دو كشور در زمینه های مختلف كشاورزی فراهم شود.
وزیر جهاد كشاورزی یادآورشد: براساس تاریخ، از گذشته در زمینه صادرات خشكبار، پسته، زعفران، خرما و كشمش با اروپا صادرات داشته ایم كه همچنان ادامه دارد؛ هر ساله نیز این ارتباطات با اروپای شمالی و غربی گسترش می یابد.
حجتی افزود: دولت ایران خواستار گسترش روابط با جامعه جهانی به خصوص كشورهای حوزه بالكان است و امیدواریم با رفع تحریم های ظالمانه كه در چند سال گذشته به مردم ایران تحمیل شد، روابط اقتصادی بین دو كشور گسترش یابد.
وزیر جهاد كشاورزی گفت: با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های كم نظیری كه در كشور وجود دارد، برای توسعه منطقی تبادلات كالا در زمینه اقتصادی، سرمایه گذاری و تحقیقات و آموزش كشاورزی آمادگی داریم.
وی افزود: متاسفانه باوجود ظرفیت های همكاری های گسترده بین دو كشور، همكاری های كنونی قابل قبول نیست و در سال های اخیر كاهش نیز یافته است.
حجتی ادامه داد: با توجه به تنوع اقلیمی كشورمان، می توانیم در حوزه باغبانی، دام و طیور، اصلاح نژاد دام، تولید محصولات لبنی و صنایع پایین دست كشاورزی، كشت گیاهان دارویی و ماده موثره آنها، اصلاح بذر، كشاورزی مكانیزه و كشت ارگانیك همكاری داشته باشیم.

** احداث شهرك های گلخانه ای تا پنج سال آینده
وزیر جهاد كشاورزی در زمینه كشت گلخانه ای گفت: در حال حاضر ایران دارای 10 تا 11 هزار هكتار كشت گلخانه ای است و در برنامه پیش بینی كرده ایم
این میزان سالانه بین 2500 تا 3000 هزار هكتار توسعه پیدا كند.
وی ادامه داد: البته تمام این ها مربوط به كشت گل های زینتی و شاخه بریده نیست بلكه بخش عمده ای از سبزی و صیفی نیز در گلخانه ها تولید می شود.
حجتی افزود: طبق برنامه، ساخت شهرك های گلخانه ای را در دست اجرا داریم و امیدواریم بتوانیم در پنج سال آینده این شهرك ها را در كشورمان ایجاد كنیم.
وی اظهارداشت: با توجه به تنوع اقلیمی كشورمان در فصل سرما، در یك زمان در برخی مناطق كشور دمای هوا منفی 20 درجه و برخی مناطق 25 تا 50 درجه سانتیگراد است؛ بنابراین می توانیم تولیدات غیرفصلی با هزینه های كمتری داشته باشیم.
وی ادامه داد: ایجاد شهرك های گلخانه ای، برنامه ای برای تامین نیازها و تقاضاهای داخلی كشور است؛ اما با توجه به موقعیت شمال روسیه كه در منطقه سردسیر قرار دارد می توانیم در فصل سرما، با افزایش تولید سبزی و صیفی و گل های شاخه بریده در گلخانه ها، محصولات مورد نیاز آنان را تولید و صادر كنیم.
وزیرجهاد كشاورزی با بیان اینكه مكانیزه كردن كشاورزی كشور در دستور كار قراردارد گفت: به طور قطع همكاری های شركت های اسلووانی با ایران در زمینه ماشین آلات كشاورزی، افزایش بهره وری و نیروی محركه می تواند گسترش یابد.
وزیر جهاد كشاورزی تاكید كرد كه همكاری های ایران و اسلووانی در زمینه های فنی و انتقال تجربه ها باشد تا در سطح بین المللی در كنار یكدیگر فعالیت كنند.
حجتی با بیان اینكه در حال حاضر سالانه 70 هزار تن عسل در ایران تولید می شود، گفت: عرصه های وسیعی در كوهستان ها و حاشیه باغات و مزارع برای پرورش زنبور عسل وجود دارد.
اقتصام**9186 ** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد