۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۲۰
کد خبر: 82729160
T T
۰ نفر
بارش باران برداشت برنج را در روستاي قلات جهرم ميسر كرد

شيراز- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي شهرستان جهرم گفت: بارش باران مناسب در سال زراعي گذشته در روستاي قلات از توابع بخش مركزي اين شهرستان موجب شد كه برنجكاران اين بخش پس از 10 سال برنج چمپاي محلي برداشت كنند.

محمد رضا شهابي، دوشنبه در گفت و گو با ايرنا بيان داشت: بارش بيش از 550 ميلي متر باران در سال زراعي گذشته پُر آب شدن چشمه ها و رودخانه هاي بخش مركزي اين شهرستان را در پي داشت و همين امر باعث شد تا برنجكاران روستاي قلات 640 هكتار از اراضي خود را پس از 10 سال به كشت برنج اختصاص دهند.
وي افزود: از سطح زير كشت اين محصول از هر هكتار سه تن برنج محلي از نوع چمپا برداشت و به بازار مصرف عرضه شد.
شهابي ادامه داد: برداشت برنج از زمين هاي كشاورزي روستاي ياد شده به وسيله دستگاهاي كمباين مخصوص صورت گرفت.
شهرستان جهرم در فاصله 193كيلومتري جنوب شرقي شيراز قرار دارد.
به باور كارشناسان و بر اساس مطالبي كه در فضاي مجازي و شبكه ها اجتماعي در مورد وضعيت منابع آب استان فارس انتشار يافته، كشت برنج در شرايطي كه فارس مانند بسياري از استان هاي كشور چندين سال متمادي است كه با خشكسالي و كمبود بارندگي مواجه است، چندين پرسش مهم و اساسي را به ذهن متبادر مي سازد، نخست اينكه آيا مي توان بر اساس بارش هاي مقطعي برنامه ريزي كرد.؟
آيا در حالي كه مسئولان سازمان جهاد كشاورزي فارس به دليل شرايط خشكسالي و كم آبي منطقه بر موضوع خداحافظي بهره برداران با كشت اين محصول و اجراي طرح كشت جايگزين با آن تاكيد دارند، چگونه در برخي از مناطق اجراي اين طرح منطقي با بارش مقطعي با ترديد مواجه مي شود.؟
باوجود اينكه دومين ماه از فصل پاييز 96 و در واقع سال زراعي جاري سپري مي شود اما هنوز باران پاييزي در بسياري از شهرستان هاي فارس نباريده و همين امر مانند سال هاي پيش نگراني هايي را براي كشاورزان به دنبال دارد.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي فارس فروردين سال 95 كشت هاي جايگزين در مزارعي را كه سال ها عرصه كاشت برنج بوده است، ضروري دانست و گفت: اين برنامه بايد با حمايت كشاورزان، بهره برداران و مسئولان اجرايي شود.
محمد صادقي، اين را هم اظهار كرد كه، با در نظر گرفتن وضعيت منابع آبي كشور، سياست دولت با توجه به سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي مبتني بر اين است كه كشت برنج تنها در استان هاي مازندران، گيلان و گلستان صورت گيرد و كاشت برنج در ساير استان ها كه پيش از اين عرصه كاشت برنج بوده اند، به ويژه استان فارس در شرايط خشكسالي متوقف شود.
او گفت: كاشت برنج در هر هكتار بين 18 تا 25 هزار مترمربع آب مصرف مي كند كه در بيشترين حالت، چهار تن برنج خالص از آن به دست مي آيد.
به گفته صادقي، برنامه جايگزيني كشت برنج در استان فارس به تدريج و در برنامه درازمدت عملياتي مي شود و كشاورزان هم بهتر است به كاشت محصولاتي مانند آفتابگردان كه مقاوم به خشكي و شوري و نيازمند آب كمتري هست، روي آورند.
پيش از اين نيز مهدي قاسمي، رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس از كشاورزان استان خواسته بود از كشت محصولات با نياز آبي بالا مانند برنج در شرايط كم آبي و خشكسالي اين استان بپرهيزند.
استان فارس در دهه هاي گذشته به لحاظ كشت انواع محصولات به ويژه برنج از جايگاه ممتازي در كشور برخوردار بود ليكن در يك دهه گذشته استمرار خشكسالي موجب شد تا به منابع آبي در اين استان خسارت فراواني وارد شود.
شهرستان هاي مرودشت، فيروزآباد، كوار، ممسني، رستم، سپيدان، شيراز، استهبان، جهرم، كازرون و پاسارگاد از مناطق توليدكننده برنج در استان فارس هستند.
ارقام برنج بومي شامل عنبربو، چمپا، قصردشتي، لنجان، زرده و گرده است و ارقام اصلاح شده مانند فجر، حسني و گوهر در اين استان كشت مي شود.
7369 /6118
خبرنگار: بهرام بشيرزاده جهرمي ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي

سرخط اخبار استان‌ها