۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82254097
T T
۰ نفر
ایران می تواند عامل توسعه مناسبات تجاری شرق و غرب آسیا با آلمان باشد

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: موقعیت جغرافیایی ایران می تواند پل ارتباطی بین شرق و غرب آسیا و آسیای میانه و عامل رشد و توسعه مناسبات تجاری با آلمان باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، غلامحسین شافعی امروز(دوشنبه) در نشست تجاری ایران و آلمان، اضافه كرد: ایران در منطقه دارای جایگاه مستحكم و با ثباتی است و روابط با كشورهای همسایه و كشورهای مستقل مشترك المنافع (CIS) را كه می تواند بازار بالقوه وسیعی باشد، تسهیل كند.
وی، روابط ایران و آلمان را دیرینه و با نشیب و فراز دانست و گفت: متاسفانه روابط دو كشور در دهه اخیر، تحت تاثیر مسایل مختلف سیاسی از وضعیت شایسته پیوندهای دوستانه و ژرف دو ملت برخوردار نبوده است؛ با این حال و با توافق برجام و منافع و علایق مشترك طرفین، چشم انداز روشن و امید بخشی در انتظار روابط ایران و آلمان است.
شافعی افزود: ایران در میان 20 اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد و دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است؛ این كشور عوامل تولید فراوان، نیروی كار جواب و تحصیل كرده، زیرساختارهای توسعه یافته و منابع طبیعی وسیعی را در اختیار دارد.
رئیس اتاق ایران گفت: اقتصاد ایران و بازارهای اروپایی، سابقه همكاری دراز مدت داشته اند؛ در سال 2010 آلمان با تجارتی به ارزش 2.7 میلیارد دلار، یكی از بزرگترین شركای تجاری ایران بود؛ توانمندی و ظرفیت های دو كشور برای توسعه روابط اقتصادی بین دو كشور بسیار مناسب است و باید از این فرصت ها برای گسترش همكاری های اقتصادی بهره برد.
وی گفت: ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی و رتبه چهارم ذخایر بزرگ نفتی جهان است؛ این كشور نیروی كار مولد و انرژی ارزان قیمت دارد و همه این عوامل، مزیتی رقابتی برای همكاری با شركت های ایرانی به شمار می رود.
شافعی افزود: اكنون تغییرات زیادی در اقتصاد ایران در حال وقوع است؛ از جمله اصلاح قانون مالیات كه براساس آن، سرمالیه گذاری در صنعت، گردشگری، حمل و نقل و سلامت تا 20 سال در مناطق محروم و تا 10 سال در همه كشور دارای معافیت صد در صدی مالیات بر درآمد خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین قانون امور گمركی نیز در حال اصلاح است و با توجه به تبدیل نظام سنتی به نظام الكترونیك، در یك تا دو سال آینده، تشریفات گمركی نیز سریع تر و شفاف تر خواهد شد؛ برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی دولت نیز كه تدوین آن به پایان رسیده است، شامل رویكردهای اصلی از جمله توسعه بخش خصوصی، مقابله با بحران كم آبی و محیط زیست، توسعه سرمایه گذاری صنعتی در سواحل جنوبی كشور، بهبود فضای كسب و كار، بهره وری انرژی و توسعه حمل و نقل ریلی در كشور است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: استمرار و توسعه همكاری ها در زمینه های مختلف از جمله همكاری و سرمایه گذاری مشترك در زمینه صنایع پتروشیمی، حمل و نقل، سلامت و درمان، توریسم و صنایع وابسته به آن، محیط زیست، خودروسازی، مخابرات، خدمات فنی و مهندسی و تحقیق و توسعه زمینه ساز گسترش روابط دو كشور خواهد بود.
وی ابراز امیدواری كرد كه با رفع موانع عملیات بانكی و توسعه ابزارهای مالی مناسب، شركت های آلمانی و ایرانی بتوانند گفت وگوهای سودمند و نتیجه بخش با یكدیگر داشته باشند و موجبات هر چه بیشتر توسعه روابط میان بخش های خصوصی دو كشور را فراهم كنند.
به گزارش ایرنا، نشست تجاری ایران و آلمان با حضور هیات 160 نفره اقتصادی آلمان به سرپرستی «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد و انرژی و معاون صدراعظم این كشور صبح امروز(دوشنبه) در اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و كشاوری ایران آغاز به كار كرد.
پس از این نشست، دیدارهای رودررو و پنل های تخصصی نیز در محل اتاق ایران آغاز شد.
این هیات را نزدیك به ٤٠ خبرنگار، عكاس و تصویربردار آلمانی همراهی می كنند.
از تابستان 94 تاكنون نزدیك به 20 هیات تجاری از آلمان به ایران سفر كرده اند و مطابق گفته مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، حدود 10 هیات دیگر نیز تا پایان سال میلادی جاری به ایران سفر می كنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران اواخر بهمن ماه سال 1394 در سفر هیات 60 نفره اقتصادی ایران به ایالت باواریا آلمان گفت، در زمان تحریم روابط تجاری ایران و آلمان به پایین ترین میزان رسید و حجم تجارت دو كشور 2 میلیارد و 500 میلیون دلار شد.
«رنه هارون» (Rene Harun) مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان نیز هفته گذشته در نخستین نشست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در تهران اعلام كرد كه سال 2015 حجم تجارت خارجی دو كشور 2.5 میلیارد یورو بود كه پیش بینی می شود در سال 2017 به دو برابر افزایش یابد.
این مقام آلمانی ابراز امیدواری كرد، با روند در پیش گرفته شده و برداشته شدن تحریم ها، این میزان به بیش از 10 میلیارد یورو افزایش یابد و آلمان بار دیگر با پشت سر گذاشتن چین به نخستین شریك تجاری ایران تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، آمار تجارت خارجی كشورمان در پنج ماهه منتهی به مردادماه امسال، افزایش واردات كالاهای ساخت كشور آلمان را نشان می دهد؛ صادرات آلمان به ایران در این مدت 29.23 درصد افزایش داشت و حجم واردات ایران از آلمان به 938 میلیون دلار رسید.
آلمان پنجمین صادركننده بزرگ كالا به ایران به شمار می رود. رتبه های اول تا چهارم به ترتیب به كشورهای چین با سه میلیارد و 863 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 2 میلیارد و 862 میلیون دلار، كره جنوبی با یك میلیارد و 263 میلیون دلار و تركیه با یك میلیارد و 77 میلیون دلار اختصاص یافت.
روند واردات كشورمان از بازارهای یاد شده كاهشی بوده و به ترتیب 11.51 درصد، 21.19 ، 18.75 و 16.32 درصد كاهش نشان می دهد.
اقتصام**9189**2023** خبرنگار: اسماعیل داودی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر

سرخط اخبار جهان