۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۲۰:۴۵
کد خبر: 82216013
T T
۰ نفر
برخورداری هشت هزار بانوی باردار از خدمات مشاوره تغذیه در فارس

شیراز- ایرنا- روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز اعلام كرد: با همكاری پزشكان خانواده از ابتدای سال 95 تا كنون حدود هشت هزار بانوی باردار دچار سوء تغذیه در مناطق مختلف استان فارس از خدمات مراقبتی و مشاوره تغذیه برخوردار شدند.

به گزارش دریافتی شنبه ایرنا به نقل از این روابط عمومی، مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، گفت: تغذیه در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا تمام نیازهای تغذیه ای برای تامین رشد و تكامل جنین، از سوی مادر تامین می شود.
رضیه شناور افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، هر گونه كمبود تغذیه ای مادر باردار در این دوران و پیش از بارداری می تواند اثرهای نامطلوبی بر روی سلامت جنین و مادر داشته باشد.
وی بیان داشت: در كشورهای در حال توسعه، سوء تغذیه مادر در بدو حاملگی، وزن گیری نامطلوب او به علت ناكافی بودن غذای مورد نیاز او ، نادرست بودن الگوی مصرف مواد غذایی و كوتاهی قد مادر (به علت سوء تغذیه در دوران كودكی)، مهم ترین دلایل تولد نوزاد كم وزن است.
او با بیان اینكه سوء تغذیه مادر، مهم ترین شاخص برای تولد نوزاد كم وزن و مرگ و میر مادر و نوزاد در كشورهای در حال توسعه است، اظهار داشت: ارائه خدمات مطلوب مراقبتی و تغذیه ای از سوی مراقب سلامت، اقدام های درمانی از سوی پزشك خانواده و ارائه توصیه های تغذیه ای مناسب و تنظیم برنامه های غذایی توسط كارشناس تغذیه، گامی موثر در حفظ و ارتقای سلامتی مادران باردار و نوزادان است.
شناور اضافه كرد: با اجرای برنامه پزشك خانواده شهری از تیر 91 در دانشگاه علوم پزشكی شیراز، به كارگیری بیش از یك هزار پزشك خانواده و همچنین اجرای برنامه تحول در نظام سلامت از ابتدای سال 93 و استقرار 58 كارشناس تغذیه در مراكز خدمات جامع سلامت، خدمات مراقبتی و تغذیه ای به مادران باردار كه یكی از گروه های در معرض خطر هستند، ارائه می شود.
مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: بر اساس مستندات ارجاع در بسته های خدمتی ارائه شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سال 95، مراقبان سلامت پس از انجام مراقبت های ابتدایی تغذیه ای و تن سنجی، تمام بانوان باردار دچار سوء تغذیه، كم وزنی، چاقی و وزن گیری نامطلوب و بیماری هایی مانند چربی خون بالا (هیپرلیپیدمی)، دیابت و فشار خون بالا را به پزشكان خانواده ارجاع دمی هند.
شناور بیان داشت: این دسته از بانوان باردار پس از ارائه خدمات درمانی ابتدایی از سوی پزشك خانواده به كارشناس تغذیه برای انجام مشاوره، تنظیم برنامه غذایی مناسب و توصیه های تغذیه ای ارجاع داده می شوند.
6113 /6118

سرخط اخبار استان‌ها