۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81794072
T T
۰ نفر
وزیر تعاون: 200 هزار مادر مبتلا به سوء تغذیه در كشور شناسایی شدند

تهران - ایرنا - وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از شناسایی 200 هزار مادر باردار مبتلا به سوءتغذیه در اوایل سال 93 در كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، علی ربیعی در نخستین همایش رشد و تكامل همه جانبه كودكان افزود: شناسایی این تعداد مادر با كمك مراكز بهداشتی در روستاها و شهرهای كوچك انجام شده است.
ربیعی، هدف از جمع آوری این آمار را برای برنامه ریزی غذایی عنوان كرد و اینكه سوء تغذیه و فقر در مادران تاثیرات زیادی روی سلول های عصبی كودكان خواهد داشت.
وی همچنین گفت:‌وزارت رفاه امسال برنامه های حمایتی تغذیه ای متعددی برای كودكان اجرا می كند كه این برنامه ها شامل مواردی همچون ارایه یك وعده غذای گرم در مهد روستاها با اعتبار 300 میلیارد در مناطق مرزی و حاشیه شهرهای بزرگ است.
وی توزیع شیر در مدارس را از دیگر برنامه های حمایتی تغذیه كودكان عنوان كرد و اظهارداشت: اولویت حمایت غذایی بعدی شامل افراد در معرض سوء تغذیه است.
وزیر تعاون با اشاره به اهمیت هزار روز اول زندگی برای برنامه ریزی جهت دوران كودكی ابراز نگرانی و تاكید كرد: در صورت بی توجهی به این دوران، شرایط بحرانی، پیش رو خواهیم داشت؛ بنابراین وجدان جمعی خانواده ، دولت و نهادهای اجتماعی در این زمینه مسوولیت دارند.
ربیعی تصریح كرد: رشد نسبی كودكان از نطفه دچار مشكل است؛ بررسی وضعیت اقتصادی جامعه نشان می دهد كه این وضعیت مانند حرف U (یو) است كه سمت راست آن 6 تا هفت میلیون هستند كه رفتار اقتصادی و سبك زندگی آنان مانند ثروتمندان آمریكایی است؛ اما نگرانی من به عنوان وزیر رفاه متوجه سمت چپ U است و باید كاملا به مساله سوء تغذیه آنان توجه كنیم.
وی ادامه داد: نداشتن برنامه برای مصرف مناسب غذاها ، نبود آموزش و سبك مصرف غذاهای مناسب مساله ای است كه در بخش تغدیه با آن روبه رو هستیم؛ غذاهای غیر ارگانیك و محیط زیست آلوده از هنگام نطفه در رشد، موثر هستند در حالی كه به هیچ وجه اثرات منفی محیط زیست و برنامه های صنعتی ما قابل كتمان نیست.
ربیعی افزود: فقر خانوارها ، مصرف كم غذا و سفره های تهیدست در سمت چپ U به طور قطع تاثیر خواهد گذاشت.

** فضای نامناسب شهری برای كودكان
وزیر تعاون كار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه نبود فضاهای شهری مناسب برای رشد همه جانبه كودكان كاملا مشهود است؛ حتی در شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد، تبریز و اصفهان كه توانایی درآمد دارند، كمبود سرانه پارك و فضاهای ورزشی دیده می شود.
وی ادامه داد: سبك زندگی آپارتمان نشینی و فقدان فضای مناسب در معماری ها، جایی برای مراودات كودكان باقی نگذاشته است و دچار كج كاركردی فضاهای شهری و زندگی هستیم.

**گران بودن خدمات ورزشی كودكان
وزیر تعاون گفت: ارایه خدمات ورزشی در یك مركز در تهران حداقل (پایین ترین قیمت) برای كودك چهار تا هفت ساله ، ماهانه 200 هزار تومان منهای مساله دسترسی و هزینه تغذیه او است.
ربیعی تصریح كرد: با این وجود دسترسی به این خدمات برای خانواده كارگری و حاشیه نشینان كه درآمد ماهانه آنان حداقل دستمزدها است، وجود ندارد.

**تهران شبیه فریاد است
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در ادامه به تحقیق خود در خصوص برندهای شهری اشاره كرد و گفت: در این تحقیق از شهروندان خواسته شد كه بگویند تهران شبیه چه چیزی است و افراد خشن ترین شی ء های تصور شده را شبیه تهران دانستند.
ربیعی افزود: افراد در سنین پایین تر ، تهران را شبیه فریاد می دانستند و هیچكس تهران را مهربان ندانسته بود.

**خانواده های نگران، تهدیدی برای كودكان
وزیر تعاون گفت: امروز خانواده های نگران و نگرانی خانواده ها در رشد كودكان تاثیرگذار است و اثر مخربی روی سیناپس های (سلول های عصبی) كودكان دارد.
ربیعی افزود: خانواده با جیغ، خانواده پرفریاد و نگرانی از طلاق در خانواده از خصوصیات غالب خانواده های شهری امروز البته با طیفی از كم تا زیاد به شمار می رود؛ به طور مثال بیدار شدن كودكان امروز با بوسه مهربانانه مادران نیست بلكه با نگرانی و بگو و مگو بیدار می شوند.
وی تاكید كرد: پدیده «خانواده نگران» خیلی قابل بحث است ، باید یاد بگیریم كه نگرانی را به كودكان منتقل نكنیم .

**رشد كودكان در شهر خشمگین
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: كودكان با «شهر خشمگین» روبرو می شوند؛ به طور مثال صدای داد پدر در ماشین یا ناسزاهای خیابان را می شنوند؛ دیگر، كودكان خانه های «گفت - گفت» را تجربه نمی كنند.
ربیعی افزود: محیط های شهری برای كودكان تبدیل به شهر یك و دو ، شهر منازعه، شهر جدال در صف و شهر مسابقه برای عقب نماندن تبدیل شده است؛ از پنجره ماشین 500 میلیون تومانی پوشك و پوست پسته به بیرون پرت می شود.

**مدرسه های استرس زا برای كودكان
وی گفت: بچه های ایران ، راحت درس نمی خوانند و از درس خواندن لذت نمی برند و مدرسه برای آنان ، استرس زا است. بطور مثال سه برابر كتاب های درسی برای كودكان ، كتاب های كمك آموزشی خریده می شود؛ كودكان برای رفتن به مدارس شناخته شده خوب، استرس مصاحبه دارند ؛ نوع درس دادن تا نوع تكلیف، استرس زا است.
وی با طرح این پرسش كه كدام كودك ، آموزش شهروندی می بیند، اظهارداشت:كودكان مفهوم مراوده مناسب را تجربه نمی كنند؛كودكان بجای تبدیل شدن به شهروند مسوول و خلاق به شهروند تست زن تبدیل می شوند ؛ تست زدن ، دغدغه روز و شب كودك امروزی است.
ربیعی ادامه داد: به جای خلاقیت، پرخاشگری و استرس را به كودك آموزش می دهیم كه تبدیل به شهروندانی فاقد سواد رسانه ای و محیط زیست می شوند؛ كودكان امروز از كار با تكنولوژی فقط كار با موبایل را بلدند؛ حتی در مورد مفهوم وطن پرستی و شهروند دین دار، تجربه خوبی در بررسی های خود نداریم.
وزیر تعاون اضافه كرد: كودكان ما بجای امیدواری اخباری از اختلاف و خشونت را می شنوند و با گلایه های خانواده بزرگ می شوند؛ بچه هایی كه نق می شنوند با نق بزرگ می شوند و یاس به آنان منتقل می شود.

**شبكه پرشین تون ، كودك پورنو تربیت می كند
وی با اشاره به بررسی های خود در زمینه مواجهه كودك و رسانه گفت: دو كار تحقیقاتی درباره شبكه های ماهواره ای كودك مانند پرشین تون انجام و مشخص شد كه این شبكه ، كودك پورنو تربیت می كند؛ كودكان در این شبكه ، مشاهده بوسه های عاشقانه و بزرگانه در كارتون ها را تجربه می كنند.
وی ادامه داد: حتی نتوانستیم الگوی مناسب رسانه ای برای كودكان داشته باشیم اما همین كه كودكان جلوی تلویزیون می نشینند یكی از مزیت ها است زیرا در سنین بزرگ تر با تبلت و موبایل مشغول می شوند.

**بروز پدیده «كودك و تنهایی» در جامعه
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: اكنون با پدیده «كودك و تنهایی» در جامعه روبرو هستیم درحالیكه بخشی از شكل گیری شخصیت كودك در همین شب نشینی ها اتفاق می افتد.
ربیعی افزود: امروز كودك بدون پدر و مادر و بدون درك گفت و گو بزرگ می شود، مادر، حاضر است پول بیشتری به پرستار بپردازد اما خودش بیرون خانه باشد.

**اجازه بازی جمعی به كودك داده نمی شود
وزیر تعاون با اشاره به اهمیت بازی و سرگرمی برای كودك گفت: متاسفانه به كودكان، بازی های جمعی گذشته را یاد نمی دهند ، سبك زندگی آپارتمان نشینی و مدرسه های تست زن ، اجازه بازی جمعی را به كودك نمی دهند.
ربیعی با اشاره به كار تحقیقاتی خود در زمینه بازی های رایانه ای كودكان افزود: طبق این تحقیقات ، كودكان در این بازی ها با زنان مردنما و زنانی كه شمشیر می زنند، مواجه می شوند.

**لزوم تبدیل شورای كودك به شورای حمایت اجتماعی از كودك
وی گفت: ما به عنوان دولت در برابر كودكان مسوول هستیم و حداقل می توانیم مدعی شویم كه در این مورد ، فهم پیدا كردیم و حداقل صورت مساله را پاك نكنیم.
ربیعی افزود: شورای كودك باید به شورای حمایت اجتماعی از كودكان تبدیل شود و این مساله را به رییس جمهور پیشنهاد خواهم كرد.
این مقام مسوول ادامه داد: نیازمند هماهنگی بین بخشی و برنامه ریزی اثر گذار برای كودكان هستیم و با امكانات و برنامه ریزی های موجود قادر هستیم تا كودكان را به گونه ای تغییر دهیم كه به شهروندان موثری در جامعه تبدیل شوند؛ نظام های بیمه ای می توانند بخشی از حمایت ها را برعهده گیرند.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی تصریح كرد: تاثیرگذاری در رفتارهای شهری برای كودكان شاید از عهده ما خارج باشد اما می توانیم پیرامون آن گفت و گو كنیم و به گونه ای فضای عمومی از خانه تا رسانه را آماده كنیم كه كودك با مسوولیت پذیری ، نشاط و امید بیشتر برای نسل آینده تربیت شود.
وی در این باره افزود: اهمیت سرمایه گذاری روی كودكان بیش از سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی است.

**ساماندهی 280 ورزشگاه برای كودكان محروم
وزیر تعاون با اشاره به اهمیت ایجاد فضای مناسب برای ورزش و بازی كودكان در شهر‌ها گفت: دولت و شهرداری‌ها باید جایگزینی برای فضای بازی و تحرك بچه‌ها ایجاد كند زیرا آپارتمان‌های ما اكنون چنین اجازه‌ای به كودكان نمی‌دهد و از طرف دیگر بسیاری از اماكن ورزشی گران قیمت هستند.
ربیعی افزود: بنابراین ما 280 ورزشگاه در سراسر كشور كه برای استفاده كارگران بود، ساماندهی كردیم و خانواده‌هایی را شناسایی كردیم كه بتوانند رایگان یا با هزینه كم از این ورزشگاه‌ها استفاده كنند.

**شناسایی سه هزار كودك كار
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از شناسایی سه هزار كودك كار خبر داد و گفت: این كودكان سه گروه هستند؛ گروه اول ، كودكانی هستند كه پدر و مادر دارند و نمی توانیم آنان را نگه داریم و تحت نظر مددكار تحویل خانواده ها می شوند.
ربیعی افزود: گروه دوم كودكان كاری هستند كه از شهرهای دیگر مهاجرت كرده اند كه نگهداری شده و سپس به خانواده های خود تحویل می شوند.
وی ادامه داد: گروه سوم كودكان كار مورد سوء استفاده قرار می گیرند؛ این كودكان یا نامشروع بوده یا حاصلی بارداری های مالی برای مقاصد خاص یا اینكه كودكان دارای والدین معتاد هستند.
وی خاطرنشان كرد: این گروه سوم كودكان برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و حمایت های قضایی برای آنان صورت می گیرد .

**برنامه ریزی برای كودكان بازمانده از تحصیل
وزیر تعاون گفت: تا پایان سال 92 ، 175 هزار كودك بازمانده از تحصیل شناسایی شده كه با برنامه ریزی های انجام شده امسال یكصد هزار نفر آنان به مدرسه آمدند.
ربیعی افزود: در حال برنامه ریزی برای تحصیل 75 هزار كودك باقیمانده بازمانده از تحصیل هستیم.
همایش یك روزه رشد و تكامل همه جانبه كودكان در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد.
اجتمام**9185**ل.الف.ی**1085**1776
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد