اجرای طرح حدنگاری در اراضی كشاورزی با كمبود اعتبار مواجه است

خرم آباد - ایرنا - مدیركل مهندسی و حدنگاری اراضی كشور گفت: اجرای طرح حدنگاری (كاداستر) در اراضی كشاورزی كشور نیازمند هشت هزارو500 میلیارد ریال بوده كه در حال حاضر اجرای این طرح با كمبود اعتبار مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صفدر نیازی شهركی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در خرم آباد، افزود: برای اجرای این طرح سال گذشته تنها 200 میلیاردریال و امسال نیز 130 میلیارد ریال اختصاص داده شده است.
وی با بیان اینكه با اجرای طرح حدنگاری تمام اراضی كشاورزی كشور دارای مختصات می شوند، اظهار كرد: اجرای این طرح از سال 93 در كشور آغاز شده و برای اجرای آن 70 قرارداد با 70 مشاور منعقد شده است.
به گفته وی در استان لرستان قرارداد انجام طرح حدنگاری در سطح 50 هزار هكتار از اراضی كشاورزی منعقد شده و 30 میلیارد ریال از محل منابع ملی و استانی نیز برای آن پیش بینی شده است.
مدیركل مهندسی و حدنگاری اراضی كشور همچنین گفت: 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی به طرح حدنگاری اراضی كشاورزی لرستان امسال اختصاص می یابد.
نیازی شهركی با بیان اینكه در حال حاضر اسناد برخی اراضی كشاورزی مورد قبول بانك ها نیست چون مالك نمی تواند حدود زمین خود را مشخص كند، اضافه كرد: در حال حاضر 95 درصد از اراضی كشاورزی كشور در این زمینه مشكل دارند و همین مسئله اجرای طرح حدنگاری را سنگین كرده اما در صورت اجرای این طرح با توجه به اینكه سند تك برگ برای اراضی صادر می شود امكان پذیرش این اسناد توسط بانك ها نیز فراهم می شود.
وی اظهار كرد: تاكنون عكسبرداری هوایی از سه میلیون هكتار از اراضی كشاورزی كشور بر اساس قراردادی كه با سازمان نقشه برداری منعقد شده در استانهای تهران، البرز، گیلان، مازنداران، گلستان و بخش هایی از كرمان انجام شده و به زودی در استان همدان نیز عملیات عكسبرداری هوایی شروع می شود.
165 میلیون هكتار اراضی كشاورزی در كشور وجود دارد كه تا پایان برنامه ششم توسعه باید 18 میلیون و 300 هزار هكتار از این اراضی حدنگاری شوند.
7266/6060
خبرنگار: احمد تلوری**انتشاردهنده: محمد علیدوستی

سرخط اخبار استان‌ها