۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۸
کد خبر: 82189454
T T
۰ نفر
حیات به دریاچه ارومیه بازگشت/ كشت چغندرقند فقط در آذربایجان غربی

تهران- ایرنا- رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه از بازگشت حیات به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: برای احیای دریاچه از امسال كشت چغندرقند تنها برای كارخانجات قند آذربایجان غربی انجام می شود و خروج آن به سایر استان های كشور ممنوع است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عیسی كلانتری ظهر روز دوشنبه در نشست تشریح فعالیت های صورت گرفته در حوزه دریاچه ارومیه افزود: كشت چغندر قند به عنوان محصول آب‌بر در حاشیه دریاچه ارومیه و حمل آن برای تولید شكر به استان‌های اصفهان و خراسان توجیه اقتصادی ندارد و با یك محاسبه می توان متوجه شد سالیانه حداقل چهار میلیون دلار بابت مابه‌التفاوت قیمت و حمل شكر باید ضرر و زیان بدهیم.
وی گفت: سالیانه 400 هزار تن چغندر در حوزه دریاچه ارومیه تولید و به كارخانجات شكر خراسان و اصفهان وارد می شود كه ارزش شكر تولیدی آن 18 میلیون دلار است. این تولید با احتساب هزینه حمل و نقل و آبیاری چیزی جز ضرر و زیان نخواهد بود.
وی تاكید كرد، اصلاح الگوی كشت باید در حوزه دریاچه ارومیه عملیاتی شود به طوری كه برای كمك به احیای این دریاچه نیاز است از كشت های كم آب بر همچون ذرت استفاده كرد كه بین 60 تا 64 میلیون متر مكعب در مصرف آب صرفه‌جویی می شود.

** احیاء نشدن دریاچه ارومیه برابر با تخلیه تبریز
كلانتری گفت: احیای دریاچه ارومیه به دلیل داشتن گنبدهای نمكی به اندازه ای قابل اهمیت بوده است كه می توانست با بروز گرد و غبارهای نمكی شرایط زندگی را برای ساكنان اطراف دریاچه مختل كند و دراین صورت چاره ای جزء تخلیه شهر تبریز نداشتیم و این امر هزار میلیارد دلار هزینه دربر داشت.
رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: از لحاظ بهداشتی نیز پدیده گردو غبار نمكی می تواند موجب شیوع بیماری های متفاوت از جمله آب مروارید و انواع سرطان باشد كه به طور حتم بیش از ده ها میلیارد دلار برای كشور هزینه دربردارد.
كلانتری با بیان این كه مجموع هزینه احیای دریاچه ارومیه حداكثر 6 میلیارد دلار است، درباره آب تجدیدپذیر دریاچه ارومیه افزود: 7.8 میلیارد مترمكعب آب دریاچه ارومیه تجدیدپذیر است كه از این میزان 4.7 میلیارد از آن برای مصارف مختلف و 4.2 میلیارد مترمكعب معادل 90 درصد آن صرف بخش كشاورزی می شود.
وی با بیان این كه اگر در همه جای دنیا فقط از 20 درصد آب تجدیدپذیر دریاچه‌ها استفاده شود، مشكلی به وجود نمی‌آید، گفت: زیرا این كشورها معتقدند برداشت آب تجدیدپذیر بین 20 تا 40 درصد یك ریسك و خطر است درحالی كه برداشت آب ما از دریاچه ارومیه سه برابر مقداری است، كه باید برداشت و مصرف می شد.

** حیات به دریاچه ارومیه بازگشت
رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در چند سال گذشته عده‌ای براین باور بودند كه دریاچه ارومیه قابلیت احیا ندارد، اما با مطالعات زمین ‌شناسی كه از این دریاچه صورت گرفت، مسجل شد ارتباط دریاچه ارومیه با آب‌خوان‌ها قطع شده است بنابراین می‌توانیم آن را احیا كنیم. در ابن زمینه تنها در منطقه كوچكی از عجب‌شیر با طول 9 كیلومتر و قوشچی در غرب دریاچه با طول 17 كیلومتر با آبخوان‌های اطراف خود ارتباط داشتند، كه مشكلی ایجاد نمی‌كرد.

** طرح نكاشت در حوزه دریاچه ارومیه موقتی بود
كلانتری درباره تاثیر كشت محصولات آب‌بر در حاشیه دریاچه ارومیه گفت: از ابتدای انقلاب 290 هكتار سطح زیر كشت حوزه آبریز دریاچه ارومیه بوده كه هم اكنون به 500 هزار هكتار رسیده و این بدان معنا است كه هم اكنون بیش از 210 هزار هكتار اراضی آبی اضافه در حوزه داریم.
رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه در مورد طرح نكاشت در اطراف دریاچه ارومیه اظهارداشت: در طرح دریاچه ارومیه قرار بود طرح نكاشت در حوزه برای دو سال اجرایی شود كه با وضعیت تثبیت آب دریاچه و میزان بارش‌ها اجرایی نشد و هم اكنون نیز ممنوعیت كشت در حوزه نداریم.
به گفته كلانتری، گزارش خطر خشكیدگی دریاچه ارومیه، عواقب و خسارت های آن از سال 1382 در نامه هایی جداگانه به دولت های هشتم ، نهم و دهم ارسال شده است.
به گزارش ایرنا و به نقل از ستاد احیای دریاچه ارومیه، تمام مشكلات از سال آبی ۷۷-۱۳۷۶ آغاز شد. خشكسالی از مصرف بی رویه منابع آب حوضه پرده برداری كرد، بحران جدی و جدی تر شد تا اینكه شوره زاری به وسعت ۵ هزار كیلومتر مربع به وجود آمد، طوفان های نمك وزیدن گرفت و بدون تعارف زندگی میلیون ها نفر در این پهنه جغرافیایی در ابعاد مختلف با خطر مواجه شده است.
بهار ۱۳۹۲، همزمان با سفرهای انتخاباتی ، دكتر حسن روحانی در جمع مردم ارومیه احیای دریاچه این شهر را یكی از اولویت های اساسی خود برشمرد و به مردم منطقه قول داد در نخستین جلسه هیات دولت پیگیری احیای نگین فیروزه ای ایران زمین در دستور كار قرار گیرد.
با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید این وعده جامه عمل پوشید و در همان جلسه نخست طرح تشكیل ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه جان گرفت و بدین سان فعالیت این ستاد با هدف احیای دریاچه ارومیه با پیگیری ریاست محترم جمهوری آغاز شد.
طرح احیای دریاچه ارومیه پس از ماه ها مطالعه توسط متخصصان و استادان دانشگاه صنعتی شریف در كنار استادان دانشگاه های ارومیه و تبریز و چند دانشگاه خارجی در قالب ۲۹ پروژه تدوین و توسط دولت ابلاغ شد.
در قالب این طرح قرار است در مدت ۱۰ سال دریاچه ارومیه به سطح تراز اكولوژیك خود یعنی ۱۲۷۴ متر از سطح آبهای آزاد برسد.
برای اجرای این طرح در قالب ۲۹ پروژه و ۱۰۱ زیر پروژه در مدت ۱۰ سال افزون بر ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
اقتصام**9186 **1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد