۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82727259
T T
۰ نفر
برداشت 505 تن برنج راتون از شاليزارهاي شهرستان سياهكل

لاهيجان-ايرنا-رئيس جهاد كشاورزي سياهكل گفت: در كشت دوم از شاليزارهاي اين شهرستان حدود 918 تن شلتوك راتون برداشت شده كه از اين مقدار خود 505 تن برنج سفيد راتون بدست آمده است.

بهزاد كوهستاني روز يكشنبه در مصاحبه با ايرنا اظهار داشت : قيمت و ارزش غذايي راتون نسبت به كشت اول بيشتر و بهتر است چرا كه فاقد نيترات و ارگانيك مي باشد.
به گفته وي وضعيت راتون امسال نسبت به سال قبل به علت خشكي هوا ضعيف تر بوده است .
وي خاطرنشان كرد:يكهزار و 360 هكتار اراضي شاليكاري شهرستان سياهكل امسال زير سطح ترويج و توسعه راتون رفته بود كه در هر هكتار حدود 675 كيلوگرم شلتوك راتون را داشتيم كه از اين مقدار 375 كيلوگرم برنج راتون در هر هكتار بدست آمده است.
كوهستاني ، ارزش اقتصادي راتون برداشت شده امسال را 707 ميليارد ريال عنوان كرد.
رئيس جهاد كشاورزي سياهكل گفت: راتون برداشت شده بيشتر به مصرف خانوار مي رسد و كمتر به بازار عرضه مي شود ولي در كل حدود 20 تا 25 درصد كمبود برنج موجود از اين طريق رفع مي شود كه برنامه ما توسعه و ترويج كشت دوم و برداشت راتون مي باشد.
وي ياداور شد: برداشت راتون هم با استفاده از كمباين و مكانيزه و هم دستي صورت گرفته است اما با توجه به سختي برداشت با دست برداشت مكانيزه راتون راحت تر مي باشد.
وي مناطقي كه راتون درآن برداشت شده را كل بخش حوزه مركزي شامل دهستان هاي توتكي ، مالفجان و خرا رود عنوان كرد.
كوهستاني درمورد برنج توليد شد توسط كشاورزان شهرستان سياهكل در كشت اول هم ياداور شد: از كل اراضي شاليكاري شهرستان سياهكل امسال در كشت اول حدود 10 هزارو 898 تن برنج توليد شده است كه ازاين مقدار حدود 3 هزار و 138 تن جهت مصرف و براي خزانه گيري نگهداري شده و بقيه ي آن براي فروش به بازار عرضه شده است.
سطح زير كشت برنج در شهرستان سياهكل 4هزار و 430 هكتار مي باشد .
شهرستان سياهكل داراي حدود 47 هزار نفر جمعيت است كه حدود 6 هزارو 300 نفر از جمعيت آن برنجكار هستند اين شهرستان همچنين داراي دو بخش مركزي و ديلمان است كه برنج فقط در بخش مركزي آن كشت مي شود.
خبرنگار:ليدا حاجي پور**انتشار دهنده: بابايي
/7297 / 6030

سرخط اخبار استان‌ها