۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۰۶
کد خبر: 82218649
T T
۰ نفر
مديريت صحيح منابع در كشت هيدروپونيك انجام مي شود

كرمان - ايرنا - رئيس انجمن علمي كشت هاي بدون خاك ايران گفت: مديريت صحيح منابع آب، مواد غذايي و منابع انرژي در روش كشت هيدروپونيك با استفاده از دانش متخصصان به كار گرفته مي شود.

به گزارش ايرنا حسين شريعتمداري روز دوشنبه در چهارمين كنگره ملي هيدروپونيك و توليدات گلخانه اي در دانشگاه وليعصر (عج) رفسنجان افزود: در نتيجه درآمد و نيز توليد محصول در واحد سطح افزايش مي يابد و نيروي كار متخصص نيز به كار گرفته مي شود.
وي با بيان اينكه اين كار صد درصد تخصصي است گفت: روش هيدروپونيك مانند روش كشاورزي سنتي نيست.
وي افزود: از چالش هاي بزرگ در سيستم هاي گلخانه اي كشور، واردات دستگاه ها و سازه هاي گلخانه، مواد غذايي، پايه گياه و بذر از خارج كشور است.
شريعمتداري بيان كرد: در اين حوزه حمايت مسئولان، جذب سرمايه ها، استفاده از دانش دانشمندان و متخصصان را نياز داريم تا ضمن رفع چالش ها و ايجاد درآمد ملي، رفاه عمومي در كشور ايجاد شود.
وي گفت: در بخش كشاورزي از محدوده آب و خاك دچار چالش هستيم كه موجب زير سئوال بردن بخش كشاورزي شده است.
وي با اشاره به اينكه در كشاورزي سنتي درآمد در واحد سطح كم است اظهار كرد: همچنين در اين روش سنتي نيروي كارامد و متخصص نيز به كار گرفته نمي شود.
شريعتمداري افزود: ايجاد كشت هاي گلخانه اي هيدروپونيك يكي از راه حل هاي مواجه با اين چالش هاست.
رئيس بخش تحقيقات مهندسي گلخانه موسسه تحقيقات فني و مهندسي كشاورزي كشور هم گفت: سهم مصرف انرژي در بهره‌وري از گلخانه‌ها بالاست و بايد در اين زمينه آناليز اقتصادي صورت گيرد تا بتوانيم توليد اقتصادي داشته باشيم.
قاسم زارعي افزود: سرمايه‌گذاري بالاتر، كارگر ماهرتر، تكنولوژي بالاتر نسبت به فضاي باز، شرايط اقليمي داخل گلخانه و نيازهاي انرژي از جمله زيرساخت‌هاي افزايش توليد در كشت هاي گلخانه اي است.
وي با بيان اينكه طبق آخرين آمار از سال 70 تا پايان سال گذشته 10 هزار هكتار گلخانه در كشور موجود است كه در دنيا سهمي كمتر از نيم درصد داريم اظهار كرد: اخيرا دولت با سياست‌هايي كه دارد نسبت به تشويق كشاورزان براي كشت سبزيجات در فضاي گلخانه برنامه‌ريزي كرده است.
زارعي بيان كرد: اگر مي‌خواهيم توليد انبوه، پايدار و اقتصادي در گلخانه‌ها داشته باشيم، بايد سه شرط مكان مناسب، عوامل زيرساختي و تناسب اقليم وضعيت آب و خاك را داشته باشيم.
وي گفت: علت مصرف كم آب در گلخانه‌ها رطوبت نسبي بالا و نبودن باد است و اگر ساير شرايط فراهم شود فتوسنتز بيشتري خواهيم داشت.
وي با بيان اينكه براي كشت‌هاي هيدروپونيك تهديدهايي هم وجود دارد افزود: نور، بستر كشت، كنترل درجه حرارت، سازه به لحاظ پوشش و گذر نور و سايه ‌اندازي از جمله اين موارد هستند.
زارعي گفت: توليد اقتصادي در گلخانه‌هاي استاندارد امكان‌پذير است، اين گلخانه‌ها بايد از نظر فضاي مناسب، ارتفاع، گردش هوا و تأمين co2 استاندارد باشند.
اين كنگره از امروز شروع شد و تا هفدهم شهريور ماه ادامه دارد، محورهاي اين همايش سيستم هاي هيدروپونيك، بهره وري منابع آب و انرژي، به كارگيري منابع داخلي در كشت هاي هيدروپونيك، مبارزه با آفات و بيماري هاي محصولات گلخانه اي است.
7433/3028

سرخط اخبار استان‌ها