۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82684762
T T
۰ نفر
پرورش90درصد جمعيت دامي خراسان شمالي به صورت معيشتي و سنتي است

بجنورد- ايرنا- معاون امور دام سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي گفت: 90 درصد از جمعيت 2 ميليون و 500 هزار راس دام استان به صورت معيشتي و سنتي پرورش داده مي شود كه بايد تحول اساسي در زمينه صنعتي شدن پرورش دام داده شود.

علي مباركي چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه تعداد كمي از واحدهاي صنعتي بزرگ پرورش دام در استان به بهره برداري رسيده است گفت: تلاش بر اين است كه بخش دامپروري به سمت صنعتي شدن حركت كند.
معاون اموردام سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: بايد كاري كرد كه وابستگي به مراتع كمتر شود و در شرايط بسته مزرعه، دام پرورش داده شود.
معاون امور دام سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي همچنين از پايين بودن سطح سواد يكي از معضلات بخش دامپروري اين استان ياد كرد.
مباركي گفت: تلاش بر اين است تا سواد توليد كنندگان را در بخش دام افزايش دهيم زيرا كه هم اكنون 63 درصد توليد كنندگان سواد ابتدايي، 31 درصد راهنمايي و 6 درصد فوق ديپلم و به بالاتر هستند كه از اين 6 درصد، 74 درصد غيرمرتبط با كشاورزي هستند.
معاون امور دام سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي گفت: هم اكنون ميانگين سني بهره برداران در اين استان 31 تا 40 سال است كه با توجه به بالا بودن سن در بحث آموزش و يادگيري دچار اشكال مي شويم و هر چه سن پايين تر باشد براي يادگيري بهتر است و اين نشان دهنده اين است كه جوانان به كشاورزي تمايل چنداني ندارند.
مباركي با بيان اينكه استان خراسان شمالي2.5 ميليون راس دام سبك و 3.5 ميليون واحد دامي دارد افزود: اين استان جزو 7 استان اول در پرورش دام در كشور است كه جا دارد مبالغ و اعتبارات خوبي براي دام و مزارع پيش بيني شود تا توليد كنندگان از علم روز برخوردار شوند.
7186.6042 خبرنگار: فاطمه مقدسي باجگيران** انتشار دهنده: سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها