Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل در همایش مدیران آبهای مرزی خبر داد:

اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 83 هزار هکتار در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سفر هیات دولت به استان اردبیل رئیس جمهوری به صورت عمومی اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را که در سطح 83 هزار هکتار در این استان اجرا خواهد شد، به عنوان پایلوت این طرح معرفی کرد که بزرگترین پروژه آن در استان به مساحت 62 هزار هکتار است که در پایاب سد خدا آفرین قرار دارد.

اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح 83 هزار هکتار در استان اردبیل


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل، عدیل سروی در همایش مدیران آبهای مرزی جهاد کشاورزی استانهای کشور
افزود: دشت مغان از جمیع جهات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی بسیار حائز ارزش و اهمیت است و پروژه
مهار آبهای مرزی اراضی زراعی پایاب سد خدا آفرین نیز پروژه بسیار مهم و اساسی است که در آینده نزدیک اهمیت آن بیش از پیش روشن خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برای اجرای این طرح و مگاپروژه یک فرایند طاقت فرسایی اجرا می شود که در این پروسه مدیریت فنی آن حتی تا تعیین پیمانکار و ارزیابی آن کار بسیار وقت گیری است.

وی افزود: پتانسیل های کشاورزی استان در تمامی زمینه ها چشمگیر است، به طوری که در 16 رقم محصولات کشاورزی از یک تا هفت کشوری را به خود اختصاص داده است. 80 درصد بذر هیبرید کشور در این استان تولید می شود. در بحث چغندر قند تمام نیاز بذری کشور در استان تأمین می شود و در سورگوم نیز وضعیت به همین گونه است. در بحث مینی تیوبر استان اردبیل رتبه اول کشوری را داراست .

این مقام مسئول با بیان اینکه در کشاورزی چهار موضوع اساسی در تمامی استانها به عنوان یک چالش اساسی همواره مد نظر مسئولان است، یادآور شد: اولین مورد تغییر کاربری اراضی است که اگر در این مورد مهم خدای ناکرده در اقل مرتبه بی احتیاطی حادث شود، اکثر خاکهای زراعی و مرغوب را به ساخت و سازهای ابنیه ها اختصاص می دهند بویژه در استان اردبیل که ییلاق کشور است.

وی افزود: دومین چالش، ضعف سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است. در این اواخر بنا به ارزیابی های صورت گرفته در سطح کشور میزان سرمایه گذاری در این بخش به 5 درصد رسیده است.

سروی ضعف صنایع تبدیلی و تکیملی را سومین چالش برشمرد و خاطرنشان ساخت: متاسفانه سالانه از3/4 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی تنها 15 درصد آن به مصرف داخلی می رسد و بقیه به صورت خام از کشور خارج می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل چهارمین چالش را آب اعلام کرد و افزود: از همه مهمتر، مسئله آب کشاورزی است که از تأمین تا مصرف حائز اهمیت است. در سفر دولت تدبیر و امید در سال 93 به استان اردبیل رئیس جمهوری به صورت عمومی اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را که در سطح 83 هزار هکتار در این استان اجرا خواهد شد، به عنوان پایلوت این طرح معرفی کرد که بزرگترین پروژه آن در استان به مساحت 62 هزار هکتار است که در پایاب سد خدا آفرین قرار دارد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید