۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82436546
T T
۰ نفر
هزار وعده خوبان یكی وفا نكرد

خرمشهر - ایرنا – كارآفرین موفق خرمشهری تولید كننده گل و گیاه زینتی ، این روزها به جای فروش فلافل و فست فود، كارآفرین موفق شده و زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم كرده است.

وارد روستای حدود دو سه هزار نفری حفار شرقی كه بشوی، آدرس مجتمع گلخانه ای را از هركدام از شهروندان این روستا كه بپرسی، تو را به محل این گلخانه راهنمایی می كند.
وقتی وارد فضای كار 'جواد كعبی ' جوان خلاق خرمشهری كه بشوی، بوی گل و طراوت روح و جسم آدمی را نوازش می دهد.
جواد كعبی كارآفرینی كه كار خود را از فروش فست فود و فلافل به تولید گل و گیاه تغییر داده و این روزها محل كارش در روستای ' حفار شرقی' به یكی از جاذبه های گردشگری شهرستان خرمشهر مطرح است، در گفت و گو با ایرنا روند كار خود را این گونه بیان می كند:كارم را از یك اغذیه فروشی ساده و فروش ساندویچ و فلافل شروع كردم و به دلیل علاقه شدیدی كه به كار كشاورزی و كشت گل و گیاه داشتم، تصمیم گرفتم كه كار خود را توسعه داده و به جای فروش اغذیه و فست فود، به تولید محصولات كشاورزی بپردازم.
وی با بیان اینكه در پنج سال و نیم گذشته با فروش كل دارایی اعم از خانه، زمین و مغازه یك زمین شوره زار در حفارشرقی به وسعت چهار هكتار به میزان سه میلیارد و 300 میلیون ریال خریداری كرده است، می گوید: به رغم اینكه در این مدت هیچ سودی از این زمین عاید من نشد ولی ناامید نشدم و برای احیای این زمین تلاش كردم و در حال حاضر زمین را به 13 هكتار توسعه دادم.
كعبی این جوان خلاق خرمشهری پس از 5.5 سال تلاش و زحمت توانسته مجموعه تفریحی و تولیدی در حفارشرقی خرمشهر ایجاد كند و اشتغال 14 نفر مستقیم و 20 نفر غیر مستقیم را فراهم كند، شاغلان در این مجموعه به صورت عمده گل و گیاه خریداری كرده و در بازارها و یا دستفروشی عرضه می كنند.
كعبی گفت:پس از این مدت توانسته ام علاوه بر احداث گلخانه تولید گل و گیاه زینتی آپارتمانی، برای كشت سبزی و صیفی جات، یونجه، علوفه دام و نخیلات و انواع گونه های مركبات سازگار با هوای منطقه نظیر ' پرتقال، لیموشیرین، شاتوت، توت نوری، انجیر ' زمینی را نیز آماده كرده و این محصولات را نیز تولید كند.
كعبی افزود:در حال حاضر 55 نوع گل و گیاه زینتی آپارتمانی، 18 نوع گل های بیرونی و 25نوع نهال مثمر و كشت انواع خرما به میزان 450 اصله در این مجموعه تولید می شود.
وی هزینه احداث گلخانه را 10 میلیارد ریال عنوان كرد و گفت:در این گلخانه نمای داخل، تصفیه آب و تجهیزات و بخاری دارا می باشد.
كعبی اظهار داشت:در این مجموعه علاوه بر گلخانه و تولید گل و گیاه، استخر 500 متر مكعبی برای قایق سواری و صید انواع ماهی، باغ پرندگان و سالن پرنده ها و اسب سواری فراهم شده و برای بازدیدكنندگان نیز سیاه چادر بختیاری در معرض دیده عموم قرار گرفته است.
وی شمار بازدید كنندگان از مجموعه تفریحی 'رویای مادر' و گلخانه را روزانه 400 تا 500 نفر عنوان كرد و گفت:پنجشنبه و جمعه ها و روزهای تعطیل نیز بین سه هزار تا چهار هزار گردشگر از مجموعه تفریحی حفارشرقی دیدن می كنند.
كعبی درآمد ماهانه مجموعه تفریحی رویای مادر را بین 40 تا 50 میلیون ریال خواند و گفت: برای توسعه گلخانه به وسعت یك هكتار به میزان 10 میلیارد ریال وام تسهیلاتی نیاز دارم.
**** مسئولان به تعهدات خود عمل كنند
كعبی در این گفت و گو با گلایه از وعده های عمل نشده مسئولان برای توسعه طرح های خود نیز گفت:تاكنون نتوانسته ام، وام تسهیلاتی برای توسعه كار دریافت كنم و تنها از مسئولان، وعده توخالی شنیده ام.
وی با بیان اینكه تاكنون تسهیلاتی از بانك دریافت نكرده است، می افزاید:این مجموعه را با تلاش های چندساله و دارایی شخصی احداث كرده ام و با توجه به اینكه چندسالی است كه به دنبال وام با بهره كم بوده ام و مسئولان قول دادند ازمحل اعتبارات ریاست جمهوری تا سقف سه میلیارد ریال اعتبار تخصیص دهند و تاكنون این موضوع نیز محقق نشده است.
كعبی افزود:سود تسهیلات اعطایی بین 15 تا 18 درصد است و با احتساب بازپرداخت آن بالای 23 درصد می رسد و این برای توسعه كار به صرفه نیست.

**** توسعه مجموعه تفریحی رویایی مادر حفار شرقی در سال 96
كعبی در بخش دیگری از این گفت و گو با تشریح برنامه های خود در سال 96 در راستای توسعه مجموعه تفریحی رویای مادر حفارشرقی نیز، گفت:طرح احداث رستوران سنتی و پذیرایی غذاهای محلی و بومی، احداث سویت های اقامتی و توسعه گلخانه به میزان یك هكتار برای كشت گل های شاخه بریده، انواع سبزی و محصولات صیفی و كشت نخیلات تا یك هزار اصله در برنامه های توسعه ای است.
وی اضافه كرد:با توجه به استقبال بازدیدكننده ها و گردشگران به خصوص شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، اهواز و شادگان، سال 96 سوئیت های اقامتی و رستوران سنتی كه مواد اولیه همچون برنج چمپا خوزستان، گوشت و مرغ بومی و سبز كه مواد شیمیایی ندارد را به مشتریان عرضه می كنم.

*** قول مساعد مدیرجهادكشاورزی خرمشهر برای كمك به این كارآفرین
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان خرمشهر نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص برنامه های دولت برای حمایت از كشت گلخانه ای محصولات كشاورزی گفت:گلخانه پرورش گل و گیاهان آپارتمانی برادران كعبی به عنوان نخستین واحد تولیدی خرمشهر و شهرستان های همجوار می باشد كه در سطحی معادل سه هزار متر مربع با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسیده و برای افزایش تولیدات آن و افزایش سطح به 10 هزار متر مربع پرونده متقاضی جهت اخذ تسهیلات بانكی در جریان می باشد.
محمد مطرودی افزود:توسعه كشت گلخانه ای از سیاست های حمایتی وزارت جهادكشاورزی با رویكرود اقتصاد مقاومتی است كه به منظور استفاده حداكثری از منابع آب و خاك، كاهش هزینه های تولید و افزایش درآمدی تولید كنندگان این بخش اجرا می شود.
وی گفت:در این راستا مدیریت جهاد كشاورزی خرمشهر آمادگی كامل دارد تا متقاضیان احداث گلخانه و پرورش دهندگان این گونه محصولات را مورد حمایت های آموزشی، فنی و تسهیلات بانكی قرار دهد.
مطرودی شمار متقاضیان دریافت تسهیلات را هشت نفر خواند و گفت:این متقاضیان در حال اخذ مجوزهای لازم از سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان می باشند كه پس از آن، برای استفاده از تسهیلات بانكی به بانك های عامل معرفی می شوند.
وی مزایای كشت های گلخانه ای را، كاهش مصرف آب در واحد سطح، استفاده حداكثری از فضای گلخانه علاوه بر سطح ، مدیریت بهینه عوامل تولید مثل نور، دما و رطوبت عنوان كرد و گفت:كنترل و مدیریت آفات و بیماری های در فضای كنترل شده گلخانه ای و اشتغال پایدار و افزایش درآمد بهره برداران از دیگر مزایای كشت گلخانه ای است.
به گزارش ایرنا مجموعه تفریحی و گلخانه ای 'رویای مادر' در منطقه حفارشرقی 45 روز گذشته با حضور مسئولان محلی افتتاح شد.
در حال حاضر این مجموعه با وسعت 13 هكتار زمین دارای گلخانه تولید گل و گیاه زینتی، آپارتمانی، بیرونی ، انواع مركبات، استخر ماهی و قایق سواری، اسب سواری، پرورش طیور زینتی و خانگی و پرورش شترمرع با مدیریت جواد كعبی اداره می شود و روزانه مورد بازدید دانش آموزان، گردشگران از شهرهای آبادان، خرمشهر و شهرهای جنوبی استان خوزستان قرار می گیرد.
7100/6125 خبرنگار:كمیله حجازی **انتشاردهنده:سیدبهادر حسینی
كانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به كانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.

سرخط اخبار استان‌ها