۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۰:۴۵
کد خبر: 82485278
T T
۰ نفر
نماینده مجلس: بخش عمده ای از خسارت نشت نفت در شیلات سرخون پرداخت شد

شهركرد- ایرنا- نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، كوهرنگ و كیار گفت:بخش عمده ای از خسارت ناشی از نشت نفت به مزارع شیلات سرخون شهرستان اردل پرداخت شد.

علی كاظمی بابا حیدری جمعه شب پس از پایان جلسه شورای اداری شهرستان اردل در بخش میانكوه در گفت وگو با ایرنا افزود: از مجموعه 11 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی خسارت دیده از نشت لوله های انتقال نفت، تاكنون وزارت نفت خسارت وارده شده به 10 مزرعه را پرداخت كرده است.
به گفته وی، تاكنون وزارت نفت حدود 17میلیارد ریال به عنوان خسارت به مزرعه داران شیلات این منطقه پرداخت كرده است.
وی گفت: خسارت نخست ناشی از نشت نفت به مزراع پرورش ماهیان سردابی كه با شكایت مزرعه داران نیز همراه شد، هنوز پرداخت نشده است و امید است این خسارت نیز به مزرعه داران شیلات پرداخت شود.
عضو كمیسیون برنامه، بودجه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین آب برای روستاهای در معرض خطر ناشی از نشت مجدد لوله های انتقال نفت نیز گفت: وزارخانه های نیرو و نفت قرار است در این زمینه یك برنامه مدونی را ارائه كنند و این مساله بزودی از طریق نمایندگان مجلس پیگیری می شود.
به گفته وی، قرار است از سوی مسوولان استان نیز مخزن آب سرخون یا تعویض شود یا تقویت شود و آب شرب سالم برای مردم این منطقه تامین شود.
كاظمی گفت: در نشست شورای اداری بخش میانكوه قرار شد مشكلات مجتمع پرورش ماهیان سردآبی 'رفن ' نیز از طریق وزارت جهاد كشاورزی برطرف شود.
به گفته وی، مجتمع پرورش ماهیان سردآبی رفن به عنوان یك مجتمع كه با سرمایه مردمی و بخش خصوصی قرار است راه اندازی شود با مشكلات مختلفی روبرو شده است كه باید از طریق وزارتخانه جهاد كشاورزی رفع شود.
كاظمی در خصوص كشت برنج در برخی از مناطق میانكوه اردل نیز گفت:در جلسه شورای اداری این بخش قرار شد جهادكشاورزی پس از آزمایش خاك درباره كشت نشاء در این منطقه اعلام نظر كند.
وی گفت: در این جلسه مقرر شد خانه بهداشت گندمكار به درمانگاه تبدیل شود و زیرساخته های لازم برای بهداشت و درمان در ده كهنه هلیساد ایجاد شود.
كاظمی گفت: توسعه زیرساخته های جاده ای بخش میانكوه ، توسعه مدارس و توسعه مجتمع ورزشی در این جلسه مورد تصویب قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، لوله انتقال نفت مارون در شهرستان اردل 12 آذرماه سال 95به دلیل بارندگی و رانش زمین دچار شكستگی شد و به تعدادی از مزارع پرورش ماهی و كشاورزان خسارت وارد كرد.
58 واحد شیلات، 220 هكتار باغ و 2 هزار و 200 هكتار زمین كشاورزی در این حادثه آسیب دید.
لوله انتقال نفت مارون در سال های 1366، 1390 و 1395 در منطقه سرخون و در سال 1386 در منطقه چلوان از توابع شهرستان سامان دچار حادثه شد و مشكلات زیست محیطی فراوانی را در چهارمحال و بختیاری به وجود آورد.
شهرستان اردل در سال های گذشته بدلیل سستی خاك و ناهمواری زمین با رانش زمین مواجه بوده است.
اردل در 95 كیلومتری شهركرد مركز چهارمحال و بختیاری واقع است.
خبرنگار و انتشار: محمود رئیسی
2097

سرخط اخبار استان‌ها