۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰
کد خبر: 82248674
T T
۰ نفر
اجراي سه برنامه راهبردي اقتصاد مقاومتي در بخش كشاورزي البرز

كرج- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز گفت: بر اساس ابلاغ ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي از وزارت جهاد كشاورزي، اجراي سه برنامه راهبردي اقتصاد مقاومتي به اين استان واگذار شد.

سيد مجيد موسوي روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: براساس ابلاغ ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي از وزارتخانه متبوع در مجموع از 12 برنامه ي ملي مصوب در سال95 ، اين سازمان مكلف به انجام سه برنامه ارتقاي بهره وري، ارتقاي توان توليد ملي و هدفمندي يارانه ها در قالب 32 طرح كه عمدتاً در محصولات راهبردي است، مي باشد.
وي به فعاليت هاي انجام شده در بخش توليدات گياهي اشاره كرد و اظهار داشت: در سال زراعي 95-94 حدود 52 هزار و 340 تن گندم در البرزتوليد شد كه خريد تضميني محصول گندم به همراه جو به ميزان 37 هزار و 274 تن بوده است.ميزان توليد هر محصول گندم و جو در سال زراعي 95- 94 در البرز 10 درصد افزايش داشته است.
وي با اشاره به تشكيل دو جلسه اتاق فكر بخش كشاورزي دراجراي اقتصاد مقاومتي و خودكفايي توليد انواع بذور و نهال در سطح ملي، گفت: تصويب راه اندازي اولين بازار تخصصي بورس بذر و نهال در استان و تشكيل جلسات كاربردي به منظور توسعه كشت گلزا در سال جاري و تامين كليه ضروريات توسعه كشت كلزا از جمله بيمه رايگان از ديگر فعاليت ها در بخش توليدات گياهي بوده است.
وي افزود: تامين بذر، ماشين هاي كارنده و هدهاي برداشت و تشكيل شوراي ترويج، آموزش و تحقيقات كشاورزي، اجراي طرح بلوك بندي ناظرين كشاورزي در سطح استان جهت نظارت و هدايت كامل طرح هاي اقتصاد مقاومتي، معرفي دو رقم جديد گندم و 14 رقم جديد كلزا ، كشت نشائي گلزا براي اولين بار در كشور ، توزيع پنج دستگاه بذركار با 50 درصد تخفيف و تنظيم طرح جامع مديريت خطر پذيري ، حفظ نباتات و سرمازدگي از ديگر اين فعاليت ها است.
موسوي همچنين به فعاليت هاي انجام شده در بخش توليدات دامي اشاره كرد و بيان داشت: توليد در بخش دام هفت درصد بيش از تعهد در اقتصاد مقاومتي بوده و همچنين شاهد صادرات تليسه(گوساله ماده) با شناسنامه از استان به تعداد 80 راس و پيشگامي در بيمه تكميلي طيور و تهيه و تدوين نشريه پيشگيري از آﻧﻔﻠﻮاﻧﺰاي ﻓﻮق ﺣﺎد ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن از ديگر اين فعاليت ها است.
وي، خريد حمايتي شير از دامداران براي تبديل به شير خشك جهت صادرات و مصرف داخلي در راستاي اقتصاد مقاومتي و تثبيت قيمت شير با عقد قردارداد خريد از طريق يكي از كارخانجات شير استان، تامين رايگان مواد ژني به منظور تلقيح مصنوعي دومنظوره (شيري و گوشتي) 500 راس گاو (سيمينتال و مونبليارد)، گوسفند(رومانف) و بز(سانن و آلپاين) و پوشش جهت آناليز نمونه شير ثبت ركورد گاوداريهاي استان البرز ، قزوين و تهران را از ديگر فعاليت هاي انجام شده در بخش دام برشمرد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز از ديگر اقدامات انجام شده توسط سازمان جهاد كشاورزي استان البرزدر راستاي اقتصاد مقاومتي را اجراي قرارداد حدنگار (كاداستر) با ارزش بيش از 33 ميليارد ريال كه 22 ميليارد ريال آن از اعتبارت ملي و 11 ميليارد ريال از اعتبارات استاني با پيشرفت فيزيكي 25 درصدي تامين شده، عنوان كرد.
وي اضافه كرد: فراهم نمودن مقدمات برگزاري نمايشگاه تكنولوژي زير ساخت هاي بخش كشاورزي با تاكيد بر سيستم هاي آبياري نوين، گلخانه ها ، كشت بافت و ماشين آلات كشاورزي در مهر ماه، پرداخت 65 فقره تسهيلات اقتصاد مقاومتي به مبلغ 203 ميليارد ريال به منظور فعال نمودن واحدهاي نيمه فعال و تكميل واحدهاي نيمه تمام از ديگر اقدامات انجام شده در سال جاري است.
موسوي گفت: هماهنگي با سازمان بسيج سازندگي استان جهت پرداخت 130 ميليارد ريال تسهيلات به مشاغل كوچك و خانگي، پيگيري افزايش اعتبارات آبياري قطره اي از 20 ميليارد به 150ميليارد ريال از طريق اوراق خزانه اسلامي در وزارتخانه و افزايش 200 درصدي توسعه آبياري تيپ در محصولات استراتژيكي از ديگر اقدامات استان در راستاي اقتصاد مقاومتي مي باشد.
6156/ 6155خبرنگار: نوشين طهماسبي** انتشار دهنده :محمد عزيزپور

سرخط اخبار استان‌ها