لیست صبحانه برای دیابتی ها ( دیابتیها صبحانه چه بخورند؟ )

لیست مواد غذایی مناسب برای صبحانه مناسب افراد دیابتی ( منابع پروتئین - منابع غلات کامل - محصولات لبنی کم چرب - میوه های با قند کم - پنیر )

دیابت یک بیماری مزمن است که همه سنین را درگیر می‌کند و به نظر می‌رسد که توجه به آن نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا می‌کند. این بیماری عمدتاً با افزایش سطح گلوکز خون مرتبط است و ممکن است منجر به مشکلات جدی در اعضاء و عملکرد بدن شود. 

افزایش گلوکز در بدن در دراز مدت می‎تواند موجب از دست دادن بینایی و حتی جان افراد شود. یکی از جنبه‌های حیاتی مدیریت دیابت، رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای افرادی است که به مرض قند  مبتلا هستند.

غذاهایی که بر اساس اصول تغذیه سالم و متوازن تهیه شده‌اند و در تهیه آن‎ها مقدار و نوع قند مشخص شده است، می‌توانند به کنترل سطح گلوکز خون در افراد دیابتی کمک کنند. 

مصرف مواد غذایی با کمترین مقدار چربی، نمک و قند مهمتر هستند. میوه‌ها، سبزیجات و میان وعده‌های پرفیبر نیز باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی مد نظر باشند. این امر موجب می‎شود که حذف یکسری مواد غذایی موجب کمبود برخی مواد دیگر در بدن نشود.

همچنین، مدیریت و کنترل اندازه و زمان وعده‌های غذایی نیز نقش حیاتی در مدیریت دیابت دارد. افراد دیابتی باید برنامه خاصی برای عادات غذایی خود ایجاد کنند.

این مفهوم یعنی فرد دیابتی باید بداند که چقدر و چه نوع غذاهایی را مصرف کند و به عنوان بخشی از روش درمانی خود، فعالیت‌های ورزشی را نیز در برنامه خود جای دهد. انجام فعالیت‎های ورزشی می‎تواند تا حدود زیادی به بهتر شدن شرایط فرد بیمار کمک کند.

در این مقاله می‎خواهیم بررسی کنیم که دیابتیها صبحانه چه بخورند؟ برای پاسخ به این سوال مهم با ما همراه باشید.

دیابتیها صبحانه چه بخورند؟

بهترین صبحانه برای افراد دیابتی باید شامل مواد غذایی با اندک مقدار چربی، نمک و قند باشد. یک صبحانه سالم برای افراد دیابتی شامل موارد زیر می‌شود که در آن لیست صبحانه برای دیابتی ها را اورده‌‎ایم.

-- منابع پروتئین سالم

در پاسخ به سوال دیابتی ها صبحانه چی بخورند، باید گفت که پروتئین باید جزعی اصلی از غذای آنها باشد.  پروتئین‌های با کیفیت مثل تخم‌مرغ، ماهی، نخود، و ماست کم چرب مناسب هستند. این منابع پروتئینی باعث حفظ انرژی و احساس سیری طولانی مدت می‌شوند.

همان گونه که می‎دانیم غذای اصلی عضلات بدن را پروتئین تشکیل می‎دهد. برای اینکه افراد دیابتی به سبب نوع رژیم غذایی خود دچار کاهش سایز و حجم عضلانی نشوند، مصرف پروتئین می‎تواند به آنها کمک زیادی کند.

-- غلات کامل

استفاده از نان‌ها و غلات کامل به جای نان‌ها و محصولات نانوایی مانند نان معمولی، موجب کاهش روند اجتماع سریع قند خون می‌شود. نان‌ها و غلات کامل حاوی فیبر بیشتری هستند. البته این مواد از منابع اصلی کربوهیدرات نیز هستند که خوردن آنها  بجز صبحانه برای یک یا دو وعده غذایی دیگر هم مناسب است. یکی از غلات مفید برای دیابتی‌ها استفاده از برنج وحشی است در مورد آنکه " برنج وحشی چیست " مقالات دیگر ما را در این مورد مطالعه نمایید.

انتخاب نان با دقت بسیار مهم است. بهتر است از نان‌های کامل و غلات کامل استفاده کنید، زیرا حاوی فیبر هستند که به کنترل قند خون کمک می‌کند. نان‌های کامل از جمله نان‌های گندم کامل، جوانه‌دار یا نان‌های حاوی تخمیر (مثل نان کلوچه) نیز مناسب هستند.

-- محصولات لبنی کم چربی

انتخاب محصولات لبنی با کمترین مقدار چربی ممکن، انتخابی ایده‎آل و مفید برای افراد دیابتی است. مثلاً ماست یا دوغ کم چرب و یا استفاده از پنیر های دارای شوری کنترل شده می‎تواند صبحانه ای مناسب را برای دیابتی ها فراهم کند. در حقیقت محصولات لبنی با کیفیت و کم چرب می تواند بهترین صبحانه برای دیابتی ها را در دسترس قرار دهد.

-- میوه با اندک قند

دیابتیها صبحانه چه بخورند

مصرف میوه‌های خنک با قند بسیار کم، مثل توت یا آووکادو برای محیا کردن بهترین صبحانه برای افراد دیابتی بسیار مناسب است. میوه‌های شیرین‌تر می‌توانند موجب افزایش قند خون شوند. افزایش قند خون در افراد دیابتی می‎تواند بسیار خطرناک باشد زیرا بدن آنها نمی‎تواند قند را به درستی بشکند و تجزیه کند. 

در نتیجه بسیار مهم است که مواد قندی در غذای روزانه این افراد به نحوی کنترل شود. میوه‎های کم قند یکی از انتخاب های عالی هستند که هم مواد مغذی را به بدن فرد می‎رسانند و هم دیابت او را تحریک نمی‎کنند.

-- قهوه یا چای بدون قند

اگر قهوه یا چای مصرف می‌کنید، از افزودن قند به آن خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها بدون قند همچنان لذت‌بخش هستند. به جای استفاده از قهوه و چای میتوانید از انواع دمنوش ها نیز استفاده نمایید گیاه دم اسب یکی از گیاهان مناسب برای این شرایط است در مورد خواص گیاه دم اسب در مقاله‌ی دیگری توضیح داده‌ایم.

چای سبز یکی از دمنوش هایی است که افراد دیابتی می‌توانند از آن استفاده کنند اگر با فواید چای سبز آشنایی ندارید میتوانید مقالات دیگر ما را بخوانید.

-- تخم مرغ 

مصرف تخم‌مرغ به عنوان بخشی از وعده صبحانه برای افراد دیابتی می‌تواند انتخاب مفیدی باشد، به شرطی که دارای تعادل با سایر مواد غذایی و نیازهای تغذیه‌ای شخص باشد. 

تخم‌مرغ دارای ویتامین‌ها، پروتئین با کیفیت، و مواد معدنی است که می‌تواند در کنترل گلوکز خون مفید باشد. در زیر توضیحات بیشتری در مورد این موضوع آورده شده است:

تخم‌مرغ یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت است. پروتئین باعث احساس سیری طولانی‌تر می‌شود و به کنترل قند خون کمک می‌کند. در کنار مطالب ذکر شده مصرف مداوم پروتئین در ابتدای روز می‎تواند انرژی بدنی و ذهنی لازم در طول روز را برای افراد فراهم کند.

تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین D می‌باشد. ویتامین D در متابولیسم کلسیم و سلامت استخوان‌ها نقش اساسی دارد. در لیست صبحانه برای دیابتی ها، بودن منابع ویتامین D بسیار مهم است.

-- پنیر

پنیر نیز می‌تواند بخشی مهم از رژیم غذایی افراد مبتلا به مرض قند باشد. اما مهم است که از پنیرهای کم چرب یا پنیرهای سفید استفاده شود. پنیرهای کم چرب یا پنیرهای سفید حاوی کمترین مقدار چربی هستند و به کنترل وزن و مدیریت دیابت کمک می‌کنند.
 

کد خبر 54688

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    4 0
    سپاس از مقاله مفیدتون
  • ایوب شریفی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    نسبتا خوب