۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۲۴
کد خبر: 82456172
T T
۰ نفر
كشف 6 تن مواد غذايي غيرقابل مصرف توسط  كارشناسان بهداشت محيط  قزوين از مراكز عرضه

قزوين-ايرنا-كارشناس مسئول بهداشت محيط مركز بهداشت قزوين گفت: از پنج هزار و 514 فقره بازديد بهداشتي از مراكز عرضه مواد غذايي استان در طرح بسيج سلامت نوروزي، 6 تن مواد غيرقابل مصرف كشف و جمع آوري شد.

به گزارش ايرنا،شيرين نادري روز سه شنبه در نشست خبري كه به منظور معرفي طرح ملي بسيج سلامت نوروزي برگزار شد، افزود:اين طرح از ابتداي اسفند ماه در حال اجرا است.
وي ادامه داد: در پانزده روز نخست اجراي طرح ياد شده، 910بازديد از اماكن عمومي،چهار هزار و 271 بازديد از مراكز عرضه مواد غذايي،182بازديد از اماكن بين راهي و پانزده مورد بازديد از تاسيسات آبرساني انجام شده است.
نادري با بيان اينكه اين طرح تا فروردين ماه سال 96 ادامه پيدا مي كند، اظهار كرد:طرح بسيج سلامت نوروزي به رسم سال هاي گذشته با اولويت نظارت بر مراكز عرضه مواد غذايي و اماكن حساس و به منظور حفظ و ارتقاي سلامت جامعه و مسافران در حال اجرا است.
اين كارشناس اضافه كرد:علاوه بر مراكز عرضه كننده مواد غذايي،استخرهاي شنا، آرايشگاه ها،پايانه هاي مسافربري، هتل ها،مسافرخانه ها و رستوران ها،شيريني پزي ها،جايگاه هاي عرضه بنزين و بوستان ها،ايستگاه هاي راه آهن و سرويس هاي بهداشتي عمومي از جمله اماكني هستند كه بهداشت آنها در اين طرح مورد نظارت دقيق كارشناسان بهداشت محيط قرار مي گيرد.

** تشديد كنترل هاي بهداشتي از مراكز خدماتي و عرضه
نادري ادامه داد: اماكن بين راهي نيز به علت تردد بسيار بالاي مسافران در اين ايام بايد سه برابر بيشتر از روزهاي عادي مورد بازرسي قرار بگيرند.
وي اضافه كرد: براي بازديد از اين مراكز، بازرسان بهداشت محيط در ساعت هاي اداري و غيراداري به طور متوسط در قالب 46 تيم يك تا 2نفره بازرسي از اين مراكز را بر عهده دارند.
نادري خاطرنشان كرد: در راستاي اجراي اين طرح و نظارت هاي دقيق بهداشتي علاوه بر بازرسي هاي مستقل، بازرسي هاي مشتركي نيز با ساير دستگاه ها از جمله تعزيرات حكومتي، ميراث فرهنگي و حمل و نقل جاده اي انجام مي شود.
وي با اشاره به مشاركت 120 كارشناس بهداشت محيط قزوين در اين طرح، خاطرنشان كرد:مركز بهداشت به تنهايي قادر به بازرسي دقيق از مراكز عرضه و خدماتي نيست بنابراين انتظار داريم مردم نيز به عنوان چشم بيناي ما در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را با ما درميان بگذارند.
نادري،سامانه هاي 190 و 1490 وزارت بهداشت را به منظور ارائه گزارش تخلف هاي بهداشتي اعلام كرد و افزود:علاوه بر اين شماره ها كه به صورت 24 ساعته پاسخگوي شكايات مردمي بوده و در 72ساعت مورد رسيدگي قرار مي گيرند، شماره هاي مراكز بهداشت شهرستان ها شامل 33658260 قزوين،32244408 البرز، 34225390، بوئين زهرا، 35222955 تاكستان،34623821 آوج و 32892558آبيك آماده پاسخگويي به شكايت هاي مردمي هستند.
نادري ،انجام 240 مورد نمونه برداري از مواد غذايي، 300مورد نمونه برداري ميكروبي از آب و 70مورد نمونه برداري از آب استخرهاي شنا و 2 هزار و 700 مورد كلرسنجي آب آشاميدني و استخرها را نيز از ديگر اقدام هاي انجام شده طي اين مدت از اجراي طرح اعلام كرد.
وي ادامه داد:در 15روز اول اجراي طرح بسيج سلامت نوروزي تعداد 16بازرسي مشترك با ساير دستگاه ها به انجام رسيده و حدود 100مورد شكايت مردمي نيز از سامانه 190 دريافت شده است.

**سامانه رتبه بندي رستوران ها اقدامي براي افزايش رضايتمندي مردم
وي در ادامه فعال سازي سامانه رتبه بندي رستوران هاي كشور را اقدام موثري در جهت افزايش ميزان رضايت مردم و مسافران از وضعيت كيفي و بهداشتي رستوران ها دانست و گفت:با استفاده از اين سامانه كه نرم افزار آن از طريق سايت وزارت بهداشت و سامانه جامع مديريت بازرسي قابل دريافت است، مردم مي توانند در هر نقطه از كشور، رستوران هاي اطراف خود را كه قبلا از لحاظ رعايت استانداردهاي بهداشتي به درجه هاي يك و 2 و 3 دسته بندي شده اند، شناسايي و انتخاب كنند.
كارشناس مسئول بهداشت محيط مركز بهداشت قزوين در ادامه با اشاره به عزم جدي وزارت بهداشت از سال جاري براي نظارت بر عرضه دخانيات، گفت:كشورمان متعهد شده تا سال 1404 شيوع دخانيات را تا 30 درصد كاهش دهد كه به همين منظور قوانين مقابله با مصرف سيگار با جديت بيشتري مورد پيگيري قرار خواهد گرفت.
نادري،ممنوعيت فروش سيگار به صورت نخ فروشي، ممنوعيت عرضه به افراد زير 18سال و ممنوعيت فروش در شعاع 100 متري مراكز آموزشي،مذهبي و ورزشي را از جمله محدوديت هاي قانوني در اين زمينه اعلام كرد و گفت:بر اساس قوانين، فروش سيگار تنها در خوارو بار فروشي هاي داراي مجوز از سازمان صنعت ،معدن و تجارت مجاز بوده و در ساير مراكز از جمله كيوسك هاي مطبوعاتي ممنوع و تخلف است.

**مردم به برچسب اصالت كالاهاي وارداتي توجه كنند
نادري در بخش ديگري از صحبت هاي خود به الزامي شدن درج برچسب اصالت كالاهاي وارداتي از 15اسفندماه سال جاري اشاره كرد و گفت:در اين اقدام كه به منظور مبارزه با قاچاق كالا صورت گرفته است،بايد پس از واردات بر روي كالا برچسب هاي مخصوصي بخورد كه مي توان با خراشيدن آن و فرستادن كد درج شده، از اصالت آن كالا اطمينان حاصل كرد.
اين كارشناس ادامه داد:رهگيري و استعلام اصالت كالا از طريق شماره پيامك 20008822 و يا سايت ttac.ir قابل انجام است.
وي در ادامه بر رعايت چند نكته بهداشتي در سفرها و هنگام مصرف مواد غذايي اشاره كرد و گفت:مردم در هنگام مسافرت ها از نوشيدن آب هاي نامطمئن خودداري كرده و بايد از آب هاي درون بطري هاي پلمپ شده استفاده كنند و همچنين در هنگام خريد هر گونه ماده غذايي ضمن پرهيز از تهيه آن از دست فروشان و دوره گرد ها به برچسب هاي اصالت و سلامت آن توجه كنند.
نادري در پايان نظافت و شستشوي دقيق و صحيح دست ها،استفاده از ظروف دائمي و يا يك بار مصرف با پايه گياهي براي خوردن نوشيدني هاي گرم و غذاهاي داغ و خودداري از مصرف ظروف پلاستيكي يك بار مصرف و دفع بهداشتي زباله را از ديگر مواردي ذكر كرد كه براي حفظ و ارتقاي بهداشت و محيط زيست بايد به آن توجه شود.
در طرح بسيج سلامت نوروزي سال 95، يازده هزار و 200بازديد بهداشتي از مراكز عرضه مواد غذايي و اماكن بين راهي در استان قزوين انجام شده بود.
7388*3013
خبرنگار:پريسا نوروزي**انتشار دهنده:رضا اولادي

سرخط اخبار استان‌ها