۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۴۷
کد خبر: 82405148
T T
۰ نفر
اجرای سامانه نوین آبیاری در 6 هزار هكتار از اراضی كشاورزی استان تهران

تهران - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران گفت: 6 هزار هكتار از اراضی زراعی استان تهران طی سال جاری به سامانه نوین آبیاری(تحت فشار) مجهز شده اند كه این سطح تا پایان سال به 10 هزار هكتار افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اشرف منصوری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: برنامه ابلاغی استان تهران در سال 95 برای تجهیز سامانه نوین آبیاری 5 هزار و 566 هكتار بود كه تاكنون با همراهی خوب كشاورزان بیش از 6 هزارهكتار از اراضی زراعی استان تحت پوشش این سامانه قرار گرفته اند.
وی با بیان اینكه استان ‌تهران در زمینه توسعه سامانه های نوین آبیاری اراضی كشاورزی، استان برتر و پیشتاز كشور است اظهار كرد: با توجه به كاهش نزولات جوی و افت سطح آب های زیرزمینی و سطحی اجرای این پروژه‌ها علاوه بر افزایش تولید و اشتغال زایی، نقش بسیار مهمی در افزایش راندمان و بهره وری مصرف آب در بخش كشاورزی دارد.

* استان تهران از استان های برتر كشور در جذب تسهیلات بخش كشاورزی
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران گفت: حدود یك هزار و645 میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع كمك های فنی و اعتباری، صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانك كشاورزی و تسهیلات سامانه بهین یاب به 351 طرح در بخش های دام و طیور، شیلات ، باغبانی ، زراعت ، مكانیزاسیون و صنایع كشاورزی در این استان پرداخت شده است.
وی با بیان اینكه این میزان پرداخت تسهیلات نقش مهمی در افزایش و استمرار تولید وفعالسازی واحدهای غیرفعال، نیمه فعال و توسعه بخش كشاورزی دارد افزود: پرداخت این تسهیلات به بنگاه‌های كوچك و متوسط منجر به افزایش 164هزار تنی محصولات كشاورزی، بیش از2 میلیون قطعه افزایش با تثبیت تولید جوجه یكروزه، افزایش و تثبیت حدود 275هزار قطعه ماهی زینتی و افزایش تولید 13میلیون و660هزار شاخه گل و گیاه زینتی در استان تهران شده است.
به گفته وی، این اقدامات منجر به ایجاد بیش از 2 هزار و167 فرصت شغلی در بخش كشاورزی استان تهران شده است.
منصوری در ادامه احداث و توسعه واحدهای گلخانه‌ای، قارچ و بازسازی گلخانه‌های سنتی را از دیگر برنامه های مهم سازمان در عرصه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برای تسریع در توسعه گلخانه‌ها علاوه بر اطلاع رسانی گسترده و تشكیل حدود 50 جلسه ستاد وبرگزاری دوره‌های آموزشی درسال جاری بیش از162هكتار گلخانه جدید ایجاد و116 واحد گلخانه سنتی نیز به صنعتی تبدیل شده است.
به گفته رئیس سازمان جهادكشاورزی استان تهران، از ابتدای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی تاكنون 440 هكتار گلخانه جدید در استان تهران احداث و یا بازسازی شده است.
منصوری با بیان اینكه تعهدات استان تهران برای توسعه واحدهای گلخانه‌ای درسال جاری 100هكتار و بازسازی و نوسازی 70 هكتار بوده اظهار كرد: از ابتدای سال جاری تاكنون 760 هكتار موافقت اصولی و 540 هكتار پروانه تاسیس برای احداث واحدهای جدید گلخانه‌ا‌ی دراستان صادر شده است.
رئیس سازمان جهادكشاورزی استان تهران در ادامه از واگذاری 105 هكتار از شهرك گلخانه ای حصارگلی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: ایجاد بستر و زیرساخت برای راه اندازی فاز اول این شهرك با وسعت یكهزار و370هكتاری درحال انجام است و تاكنون 29 قطعه آن در سطح 40 هكتار این شهرك به متقاضیان واگذار شده است.
وی دیگر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه كشاورزی را كه باعث ارتقای توان تولید ملی و افزایش بهره وری مصرف نهاده‌ها و انرژی می شود را پروژه ‌ارتقای مكانیزاسیون بخش كشاوری عنوان كرد.
منصوری با اشاره به برنامه سازمان جهادكشاورزی استان تهران برای توسعه مكانیزاسیون و تقویت ناوگان ماشین های كشاورزی اظهار كرد: برنامه این استان در سال جاری جذب حدود 930 دستگاه انواع ماشین های كشاورزی بود كه تاكنون بیش از هزار و440 دستگاه جذب شده كه نشاندهنده رشد 230 درصدی تحقق برنامه پیش بینی شده است.
وی با بیان اینكه استان تهران در بخش مكانیزاسیون نیز در ردیف استان های برتر كشور قرار دارد افزود: در زمینه جذب تسهیلات تعهد امسال جهادكشاورزی استان تهران حدود130 میلیارد ریال بود كه تاكنون بیش از175میلیارد ریال تسهیلات تعهد شده جذب شده است.
وی از افزایش تولید محصولات اساسی زراعی نظیر گندم و جو در استان تهران خبر داد و گفت: برغم كاهش سطح زیركشت استان تهران در سال زراعی 95-94 ، كشت این محصولات از رشد مناسبی برخوردار بوده است.
به گفته منصوری، در محصول گندم با تولید 219 هزار تن و در محصول جو با تولید 146 هزار تن از رشد 108 درصدی نسبت به هدف برنامه برخوردار شده ایم.
وی توسعه كشت دانه‌های روغنی به ویژه كلزا را از دیگر برنامه های سازمان جهاد كشاورزی استان تهران كرد.
رئیس سازمان جهادكشاورزی استان تهران در ادامه افزود: برغم نوسانات قیمت در بازار و شیوع برخی از بیماری ها درحوزه طیور و دام، با تولید 736 هزار تن شیر،21.5 هزار تن گوشت مرغ و 50 هزار تن تخم مرغ به 100 درصد اهداف پیش بینی شده دست یافته ایم.

* توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی بخش كشاورزی
به گفته رئیس سازمان جهادكشاورزی استان تهران، یكی ازعوامل اثرگذار در ایجاد ارزش افزوده محصولات كشاورزی و كاهش ضایعات، توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی بخش كشاورزی است كه امسال در این بخش 118 فقره جواز تأسیس با میزان جذب ماده خام حدود 631 هزار تن صادر شده است.
منصوری افزود: از ابتدای سال جاری تاكنون برای 12 فقره این مجوزها، پروانه بهره برداری با میزان جذب ماده خام بیش از 159 هزار تن و اشتغالزایی 412 نفر صادر شده است.
به گفته وی، در واحدهای به بهره برداری رسیده تعهد ما در سال جاری 36 هزار تن بود كه با راه‌اندازی این واحدها این ظرفیت اكنون به 159 هزار تن رسیده است.

* بهره برداری از 246 پروژه كشاورزی استان تهران در دهه فجر
رئیس سازمان جهادكشاورزی استان تهران در ادامه از افتتاح 246 پروژه كشاورزی استان در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: این پروژه ها با اعتباری بالغ بر یك هزار و817 میلیارد ریال به بهره برداری می رسند.
وی خاطرنشان كرد: 68 درصد اعتبارات این پروژه ها از طریق آورده سرمایه‌گذاران، 12 درصد تسهیلات بانكی و 20 درصد سرمایه‌گذاری دولت تامین شده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران ادامه داد: با افتتاح این طرحها علاوه بر افزایش بهره‌وری مصرف آب با صرفه ‌جویی 25 میلیون مترمكعبی آب و نهاده‌های كشاورزی حدود 14.3 هزار تن افزایش تولید محصولات كشاورزی، 38.8 هزار تن افزایش جذب و فرآوری محصولات خام كشاورزی و ایجاد فرصت شغلی و تثبیت شغل برای بیش از 4 هزار و 400 نفر را خواهیم داشت.
وی گفت: این طرح ها درحوزه‌های مختلف كشاورزی از جمله توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه واحدهای آبزی پروری، پرورش طیور و دامداری های پرواری و شیری، واحدهای گلخانه‌ای وقارچ، صنایع تبدیلی وتكمیلی بخش كشاورزی، بیمارستان دامپزشكی، تعاونیهای عشایری و ... می باشد..
به گفته منصوری، 34 پروژه از این طرح ها، شاخص و با سرمایه گذاری بالای 10 میلیارد ریال هستند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با كانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید محمد جواد آل داود - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/1109/7243//1625

سرخط اخبار اقتصاد