۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۳۰
کد خبر: 82283575
T T
۰ نفر
80 درصد از بيماران ديابتي در ايران افراد چاق هستند

همدان - ايرنا - رئيس انجمن ديابت كشور گفت: 80 درصد از بيماران ديابتي در ايران كساني هستند كه سابقه چاقي دارند.

اسدالله رجب روز پنجشنبه در حاشيه همايش پيشگيري از ديابت در همدان در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون بيش از 60 درصد از جمعيت كشور مبتلا به اضافه وزن و چاقي هستند و اين وضعيت بر افزايش بيماران ديابتي تاثير بسزايي دارد.
وي اضافه كرد: براساس آمارها بيش از 12 درصد از جمعيت كشور مبتلا به بيماري ديابت هستند كه در واقع هشت ميليون از جمعيت ايران را تشكيل مي دهند و متاسفانه نيمي از اين افراد اطلاعي از ديابت خود ندارند.
وي اضافه كرد: جمعيت مبتلايان به بيماري ديابت در كشورمان همه ساله در حال افزايش است و اين رقم نسبت به 25 سال گذشته بيش از 14 برابر افزايش يافته است.
رجب علت اساسي افزايش روزانه مبتلايان به ديابت را تغيير در شيوه زندگي عنوان كرد و توضيح داد: در گذشته بيش از 70 درصد از جمعيت در روستاها زندگي مي كردند و 30 درصد در شهرها اما اكنون عكس اين آمار جمعيتي را شاهد هستيم.
وي افزود: زندگي شهرنشيني سبب شده تا فعاليت جسماني مردم كاهش يابد و افزايش استرس، كم تحركي و تغذيه نامناسب از عوامل اصلي در بروز ديابت در بين افراد جامعه است.
وي با تاكيد بر لزوم پيشگيري در نظام سلامت گفت: پيشگيري نيازمند بودجه و هزينه است و مي توانيم با برنامه ريزي و اختصاص اعتبار مالي لازم افرادي كه در معرض اين بيماري هستند را مورد آموزش و پيشگيري قرار دهيم.
وي خاطرنشان كرد: امروزه پيشگيري ارزان تر از درمان است و نيازي نداريم بابت داروها هزينه هاي سرسام آور را به واسطه بيمه ها صرف كرد.
به گزارش ايرنا رجب كمك گرفتن از رسانه هاي گروهي، تداوم برنامه ها و آموزش هاي لازم را از نيازهاي مهم در پيشگيري از بيماري ديابت عنوان كرد.
وي گفت: از آنجا كه بانوان بيشتر به پزشك مراجعه مي كنند، خيلي زودتر نسبت به اين بيماري اطلاع مي يابند و البته بانوان بهتر مي توانند از اين بيماري پيشگيري كنند و برهمين اساس در كشورمان عمر بانوان بيش از آقايان است.
وي شيوع سن بيماري ديابت در نوع 2 را كودكان و نوجوانان عنوان كرد و افزود: شايع ترين سن نوع يك ديابت در كشورمان 45 سال تا 55 سال است.
وي يادآور شد: سرانه هزينه براي هر فرد ديابتي در چند سال اخير 2 هزار دلار در طول سال است كه بيش از 12.5 درصد بودجه سلامت را در همه جاي دنيا بيماران ديابتي مصرف مي كنند در حاليكه با پيشگيري مي توانيم به كاهش هزينه ها بپردازيم.
وي شهرهاي بوشهر و يزد را طبق بررسي هاي صورت گرفته بيشترين جمعيت ديابتي هاي كشور عنوان كرد و گفت: ژنتيك عامل اصلي ديابت در اين دو شهر است.
اسدالله رجب براي حضور در همايش پيشگيري از بيماري ديابت به همدان سفر كرده است.
7520/2087
خبرنگار: ميثم ناصرنژاد** انتشار دهنده: پيرنيا

سرخط اخبار استان‌ها