۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۹:۳۸
کد خبر: 81903975
T T
۰ نفر
وزارت صنعت مجوز گرانی 6 درصدی شیر، ماست و پنیر را داد

تهران- ایرنا- وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف حمایت از صنعت دامداری كشور به كارخانه های لبنی اجازه افزایش 6 درصدی قیمت شیر، ماست و پنیر را نسبت به نرخ های مصوب سال 1393 صادر كرد.

به گزارش شبكه اطلاع رسانی تولید و تجارت، به منظور حمایت از صنعت دامداری كشور و بهبود شرایط این صنعت مقرر شد از اول دی ماه امسال، كارخانه های لبنی هر كیلوگرم شیرخام را با یك هزار ریال افزایش قیمت، از دامداران خریداری كنند.
بر اساس این تصمیم كه با هماهنگی كارخانه های لبنی و فعالان صنعت دامداری گرفته شده است، قیمت سایر محصولات لبنی بر اساس مفاد بند (د) مصوبات هجدهمین نشست ستاد هدفمندسازی یارانه ها، تابع شرایط عرضه و تقاضا است و با رعایت ضوابط قیمتگذاری هیات تعیین و تثبیت قیمت ها و درصدهای سود مصوب توسط واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی انجام می شود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد افزایش قیمت بیش از اندازه تعیین شده در این ابلاغیه، از هیچ واحد تولیدی پذیرفته شده نیست و رسیدگی به شكایت های دریافتی مبنی بر افزایش غیرمتعارف قیمت ها از سوی واحدهای لبنی در دستور كار بازرسان ویژه این سازمان قرار دارد.
با توجه به ابلاغیه ستاد هدفمندسازی یارانه ها از شانزدهم تیرماه امسال، فقط سه قلم كالای پرمصرف لبنی (شیر، ماست و پنیر) مشمول سیاست های كنترلی قیمت است.
یكی از اعضای هیات مدیره سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان درباره افزایش 6 درصدی قیمت این سه قلم اعلام كرده بود مطابق مصوبه ششم مردادماه امسال ستاد هدفمندسازی یارانه ها و مذاكرات نوزدهم آبان ماه امسال درباره قیمت فرآورده های لبنی، همه این كارخانه ها از اول دی ماه نسبت به افزایش یك هزار ریالی قیمت خرید هركیلوگرم شیر خام از دامداران اقدام كنند.
سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان این ابلاغیه را به انجمن صنایع لبنی، اتحادیه تعاونی های تولیدكننده فرآورده های لبنی و انجمن های صنفی گاوداران فرستاد اما تولیدكنندگان فرآورده های لبنی برخلاف مصوبه انجمن حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان، از افزایش قیمت محصولات خودداری كردند.
دبیر انجمن صنایع لبنی در این زمینه گفته بود: نبود قدرت خرید برای مصرف كنندگان، كشش نداشتن بازار، ركود حاكم بر صنایع لبنی و انبار كالا در كارخانه ها مانع از اجرای افزایش 6 درصدی قیمت شیر و فرآورده های لبنی است و صنایع این مصوبه را اعمال نمی كنند.
«رضا باكری» به ایرنا گفته بود: شرایط ركودی حاكم بر بازار و كاهش تقاضای مصرف، امكان هیچگونه افزایش قیمتی را به صنایع لبنی نمی دهد.
اقتصام(2)**9189**1961
۰ نفر