۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۴۰

مدیر نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی:

۱۹ درصد کشاورزان خراسان جنوبی در نظام صنفی کشاورزی عضو هستند

۱۹ درصد کشاورزان خراسان جنوبی در نظام صنفی کشاورزی عضو هستند

بیرجند- مدیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۹ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان عضو نظام صنفی کشاورزی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین کریمدادی پیش از ظهر شنبه در جلسه نظام صنفی کارهای کشاورزی استان که با حضور معاون دفتر امور تشکل‌های بخش کشاورزی سازمان تعاون روستایی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر نظام صنفی یک دغدغه مهم برای همه مسئولان بخش کشاورزی به‌خصوص برای شخص وزیر شده است.

 وی با اشاره به راه‌اندازی نظام صنفی کارهای کشاورزی در استان با تأخیر دوساله نسبت به استان‌های دیگر، بیان کرد: دلیل این تأخیر عدم پذیرش این جایگاه از طرف مسئولان قبل بود اما هم‌اکنون این نظام با همکاری مسئولان نسبت به سایر استان‌های قدم‌های خوبی برداشته است.

عضویت ۱۶ هزار کشاورز استان در نظام صنفی کشاورزی

مدیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی خراسان جنوبی از عضویت ۱۶ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان در این نظام صنفی خبر داد و گفت: از ۷۹ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان تاکنون نزدیک به ۱۶ هزار نفر آن‌ها عضو نظام صنفی کارهای کشاورزی شده‌اند.

به گفته کریمدادی در حال حاضر ۱۹ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی خراسان جنوبی عضو نظام صنفی کشاورزی هستند.

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار است همه بهره‌برداران بخش کشاورزی عضو نظام صنفی شوند باید توجه خاصی به این صنف شود، عنوان داشت: علاوه بر این نیاز است قدم‌های مثبتی برای سازمان‌دهی بخش کشاورزی برداریم.

مدیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: کشاورزان هنوز داشتن پروانه فعالیت و فواید آن را لمس نکرده‌اند و در حال حاضر تنها بانک‌ها درخواست پروانه فعالیت و معرفی دارند.

کریمدادی بابیان اینکه اگر بنا است به پروانه‌های نظام صنفی اهمیت داده شود باید زمینه تمام امورات بخش کشاورزی منوط به پروانه نظام صنفی شود، بیان داشت: باید به‌جایی برسیم که مراجعه کشاورزان به جهاد کشاورزی صرفاً برای آموزش و امورات مربوط به تولید کشاورزی باشد و امورات مربوط به مزرعه، آب، سوخت و غیره همه به‌نظام صنفی واگذار شود.

وی با تأکید بر لزوم نظارت بر عملکرد بانک‌ها، عنوان داشت: در حال حاضر ۲۵ درصد اعتبارات بخش کشاورزی در اختیار سایر بانک‌ها بوده و لازم است بر فعالیت بانک‌ها نظارت شود و پرداخت تسهیلات از طریق پروانه نظام صنفی یکی از راه‌های نظارت است.

مدیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی خراسان جنوبی بابیان اینکه امروز نظام‌های صنفی توانمند بوده و از پس هر مأموریتی برمی‌آیند، بیان داشت: در حال حاضر در سطح نظام صنفی استان افراد تحصیل‌کرده و باعلاقه و توانمند پای‌کار هستند که اگر اعتبار در اختیار آن‌ها باشد اثرات مثبت‌تری خواهد داشت.

نظام صنفی می‌تواند رکن اصلی در بخش کشاورزی باشد

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه نظام صنفی می‌تواند رکن اصلی در بخش کشاورزی باشد، اظهار کرد: نظام صنفی خیلی از بخش‌ها از سالیان قبل در استان راه‌اندازی شده اما قدمت نظام صنفی کارهای کشاورزی در استان قدمت بالایی نیست.

 محسن اسفندیاری اضافه کرد: علی‌رغم سابقه کم نظام صنفی کارهای کشاورزی در استان تاکنون این صنف کارهای زیادی در استان انجام داده است.

وی بابیان اینکه بخش کشاورزی دچار شرایط خاصی بوده و خیلی تحت تأثیر عوامل مختلف است، بیان کرد: نظام صنفی بخش کشاورزی می‌تواند با شدت خیلی زیادی در این بخش تأثیرگذار باشد.

کشاورزی پایدار تنها راه نجات‌بخش کشاورزی استان است

 مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی از راه‌اندازی نظام صنفی کارهای کشاورزی در ۱۱ شهرستان استان خبر داد و گفت: تاکنون جلسات متعددی با حضور مسئولان شهرستان‌ها و نظام صنفی کشاورزی برگزارشده تا جایگاه این صنف در بخش کشاورزی تبیین شود.

اسفندیاری، پروانه نظام صنفی را شناسنامه کشاورز دانست و افزود: باید در بخش کشاورزی و تسهیلات این پروانه موردنظر باشد.

وی، کشاورزی پایدار را تنها راه نجات‌بخش کشاورزی استان دانست و افزود: با توجه به شرایط موجود باید از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی پایدار حرکت کنیم که در این راه بخش اصلی کاربر عهده خود مردم و تشکل‌ها است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کشاورزی پایدار کشاورزی است که پایداری خاک و اشتغال این بخش را به دنبال داشته باشد، اظهار امیدواری کرد: با تلاش مجموعه کشاورزان و کمک خود مردم به این سمت سوق پیدا کنیم.

کد خبر 3025899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha