۱۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82100204
T T
۰ نفر
640 میلیارد ریال از بدهی ذرت كاران خوزستان باقیمانده است

تهران- ایرنا- مدیرعامل كارگزاری بانك كشاورزی اعلام كرد: هنوز 640 میلیارد ریال از بدهی پارسال دولت به ذرت كاران خوزستان كه محصول خود را در بورس كالا به فروش رسانده بودند، پرداخت نشده است.

«حسین خرازی» روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: پارسال دو محصول ذرت خوزستان و جو كرمانشاه به شكل آزمایشی در تابلو بورس كالا به فروش رسید كه به دلیل كمبود حجم خرید جو منابع مالی آن به موقع تامین و به حساب كشاورزان واریز شد.
طبق ماده 33 قانون افزایش بهره وری مصوب سال 1389 دولت محصولات كشاورزی را خرید تضمینی می كند اما در طرح قیمت تضمینی كالا در تابلو بورس كشاورز به طور مستقیم كالای خود را به فروش می رساند كه 65 درصد مبلغ فروش پس از دو روز به حساب كشاورز واریز می شود و مابه التفاوت 35 درصدی آن پس از دو هفته باید محاسبه تامین و پرداخت شود.
مدیرعامل كارگزاری بانك كشاورزی گفت: پارسال دولت با میانگین قیمت كیلویی 6250 ریال، 190 هزار تن ذرت به ارزش یك هزار و820 میلیارد ریال از كشاورزان خرید كه از این مبلغ یك هزار و180 میلیارد ریال معادل 65 درصد به حساب كشاورزان واریز شد.
وی اضافه كرد: طلب كشاورزان خوزستان ناشی از مابه التفاوت خرید ذرت در تابلو بورس، 640 میلیارد ریال (معادل 35 درصد) است كه حدود چهار تا 6 ماه تامین منابع مالی آن به تعویق افتاده و هنوز دولت قول مساعدی برای پرداخت آن نداده است.
وی همچنین درباره عرضه جو در بورس كالا گفت: پارسال حدود 300 تن جو كرمانشاه در تابلو بورس به فروش رسید كه مابه التفاوت آن 600 میلیارد ریال بود و از سوی سازمان مدیریت برنامه ریزی تامین و بموقع پرداخت شد.
به گزارش ایرنا بر پایه برآوردها، امسال سه میلیون و 500 هزار تن جو در كشور تولید می شود.
ازآنجا كه نیازداخلی به این محصول چهار میلیون و 500 هزار تا پنج میلیون تن در سال است، بقیه نیاز كشور از طریق واردات تامین می شود.
طبق آمار وزارت جهاد كشاورزی، در سال های گذشته یك میلیون و 700 هزار تن ذرت در كشور تولید می شد. پارسال در مجموع نزدیك به 570 هزار تن ذرت در قالب خرید تضمینی و بورس كالا خریداری و عرضه شد.
اقتصام**9186**1961**1724
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد