۸ آبان ۱۳۹۶، ۸:۲۹
کد خبر: 82712788
T T
۰ نفر
كاهش 46 میلیون مترمكعبی منابع آبی چهارمحال و بختیاری

شهركرد- ایرنا- مدیركل جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به دلیل خشكسالی ها اخیر با كاهش 46 میلیون مترمكعبی منابع آبی در سال روبه روست.

به گزارش ایرنا، ذبیح الله غریب یكشنبه شب در نشست بررسی بهره وری كشاورزی چهارمحال و بختیای تاكید كرد: براساس آمار موجود میانگین بهره وری آب كشاورزی در چهارمحال و بختیاری 1.14 كیلوگرم بر هر مترمكعب است كه این رقم باید در برنامه پنج ساله به 1.51 و در افق 10 ساله به 1.90 كیلوگرم بر مترمكعب برسد.
وی گفت: این استان ظرفیت توسعه كشت در 248 هزار هكتار زمین را دارد كه از این سطح 180 هزار هكتار برابر 73 درصد زمین زراعی، 115 هزار هكتار برابر 64 درصد باغی، 65 هزار هكتار برابر 37 درصد دیم، 79 هزار هكتار برابر 67 درصد زراعی آبی و 38 هزار هكتار برابر 33 درصد باغی آبی است.
وی افزود: براساس آمارهای موجود 56 درصد آب مصرفی مورد نیاز كشاورزی چهارمحال و بختیاری از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.
مدیركل جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار كرد: 56 هزار و 227 هكتار زمین در استان به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است كه از این سطح 40 هزار و 700 هكتار بارانی و 15 هزار و 500 هكتار موضعی است.
وی گفت: این سطح برابر 47.5 درصد زمین های كشاورزی چهارمحال و بختیاری است كه میانگین آن در كشور 20 درصد است.
غریب تاكید كرد: سطح زمین های كشاورزی مجهز به شبكه آبیاری نوین تا پایان امسال 3 هزار هكتار افزایش می یابد.
وی افزود: چهارمحال و بختیاری بعد از هرمزگان رتبه دوم كشوری را در زمینه اجرای شبكه های آبیاری نوین در زمین های كشاورزی دارد.
مدیركل جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح كرد: سال گذشته بازدهی آبیاری در زمین های كشاورزی استان 54.3 درصد بود كه این میانگین در سال قبل از آن 52 درصد بوده است.
وی یادآور شد: از سال 1370 با آغاز طرح تجهیز زمین های كشاورزی به شبكه آبیاری نوین 15 هزار هكتار توسعه باغات در زمین های شیبدار چهارمحال و بختیاری احداث و 35 هزار هكتار زمین یكپارچه سازی شد.
غریب اظهار كرد: با تجهیز زمین های كشاورزی چهارمحال و بختیاری به شبكه آبیاری نوین، سالانه 240 میلیون مترمكعب در مصرف منابع آب صرفه جویی می شود.
وی گفت: امسال 620 میلیارد ریال برای تجهیز پنج هزار و 500 هكتار زمین كشاورزی اختصاص یافت.
مدیركل جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری تاكید كرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته این سطح تجهیز تا 9 هزار هكتار قابل افزایش است.
وی افزود: حفظ باغات قدیمی در چهارمحال و بختیاری در مقایسه با احداث باغ های جدید در اولویت است و در این راستا، 20 درصد اعتبارات جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح حفظ باغات قدیمی در استان اختصاص یافته است.
وی یادآور شد: شناسایی باغات قدیمی و اختصاص اعتبار برای احیای آن در دستوركار مسئولان جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
غریب اظهار كرد: دستیابی سریع تر به این هدف مهم نیازمند اطلاع رسانی گسترده و همكاری رسانه های گروهی است.
سرپرست استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای ارتقای بهره وری آب كشاورزی در استان استفاده از بذرهای اصلاح شده، تغییر الگوی كشت و توجه به زمان كاشت محصول باید در نظر گرفته شود.
گودرز امیری تاكید كرد: آشنایی كشاورزان برای هدایت به سمت كشت گیاهان، درختان و محصولات كم آب بر مانند سیب درختی، انگور و انواع درختان دیم باید در اولویت باشد.
وی افزود: مسئولان جهاد كشاورزی، برنامه های اجرایی و عملیاتی خود را در راستای توسعه كشت های گلخانه ای اعلام كنند.
امیری تصریح كرد: كشت پوشش گیاهی و درختچه ای در زمین های ملی با هدف نگهداشت آب، نفوذ آب به منابع زیرزمینی و جلوگیری از پدیده گرد و غبار بایستی به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، سالانه افزون بر یك میلیون تن انواع محصولات كشاورزی، باغی، دامی، لبنی، شیلات در این استان تولید می شود.
با بروز پدیده خشكسالی و كاهش بارندگی های چهارمحال و بختیاری در 10 سال گذشته، وضعیت منابع آب این استان در بخش های مختلف رودخانه ها، چشمه ها، قنات ها، چاه ها و مجموع آب های سطحی و زیرزمینی این استان كاهش یافته است.
خبرنگار: وحید رئیسی دهكردی** انتشار دهنده: محمود رئیسی
7362/2097

سرخط اخبار استان‌ها