۷ آبان ۱۳۹۶، ۸:۳۱
کد خبر: 82711641
T T
۰ نفر
فرماندارهنديجان: كشاورزان اين شهرستان در چندسال اخير به شدت خسارت ديده اند

هنديجان - ايرنا - فرماندار هنديجان با تاكيد بر اينكه پاي مطالبات كشاورزان اين شهرستان ايستاده ايم گفت: نبايد با اعمال مكرر محدوديت و ممنوعيت كشت، كشاورزي را در اين شهرستان از بين برد.

كورش مودت شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: كشاورزي از ديرباز يكي از منابع درآمدي مردم هنديجان بوده و در چند سال اخير به دليل برداشت هاي بي رويه آب در بالادست و اعمال مكرر محدوديت هاي كشت، كشاورزان اين شهرستان به شدت آسيب ديده اند.
وي گفت: پس از احداث سد كوثر بر روي رودخانه زهره، دبي آب اين رودخانه در اين شهرستان به شدت كاهش يافت كه اين امر سبب خشكي مكرر اين رودخانه در فصل هاي زمستان و تابستان شده و مشكلات زيادي براي تامين آب شرب، كشاورزي و دامپروري هنديجان ايجاد كرده است.
مودت با بيان اينكه زمين هاي كشاورزي هنديجان از ديرباز داراي حق آبه بوده و زمين ها آبي هستند افزود: توسعه سطح زير كشت در بالادست نبايد به قيمت خشكي و نابودي كشاورزي اين شهرستان تمام شود.
وي گفت: سازمان آب و برق خوزستان بايد با مديريت آب در حوزه سه شهرستان هنديجان، اميديه و بهبهان و بخش زيدون فرآيند تخصيص و برداشت را مديريت و حق آبه هنديجان را نيز به آن تخصيص يابد.
فرماندار هنديجان با اشاره به اينكه اختصاص ندادن آب در پارسال به هنديجان، مشكلات اجتماعي زيادي به همراه داشته خاطر نشان كرد: نمي توان تنها با اعلام ممنوعيت كشت، كشاورزي را تعطيل و روستاها را خالي از سكنه كرد.
وي ادامه داد: 30 هزار هكتار زمين زير كشت شهرستان هنديجان به حجمي در حدود 50 ميليون متر مكعب آب نياز دارند كه لازمه دريافت آن مديريت و برداشت نكردن در بالادست براي رسيدن آب به اين شهرستان است.
وي با اشاره به اينكه امسال براي نخستين بار طرح سردهنه سازي انهار زيدون اجرايي شد گفت: سردهنه سازي نقش موثري در كنترل و مديريت آب دارند و در ساليان گذشته مسئولان موفق به اجراي اين طرح در بخش زيدون نشده بودند ولي هم اكنون سردهنه سازي بر روي انهار سنتي زيدون در حال انجام است و كار سه سردهنه به پايان رسيده و 2 سردهنه ديگر نيز تا 20 آبان به پايان مي رسد.
وي با تاكيد بر اينكه اجراي سردهنه سازي از مطالبات كشاورزان هنديجان بوده افزود: كشاورزان و اتحاديه هاي صنفي نبايد وارد حاشيه شوند و بايد به سمت ارايه راهكار پيش روند و مسير رسيدن به اين راه حل ها را دنبال كنند.
وي افزود: پارسال در حالي كه در اين حوزه ممنوعيت كشت تابستانه وجود داشت شهرستان هاي بالادست اقدام به كشت و برداشت بي رويه از آب رودخانه كردند، تا جايي كه هنديجان براي تامين آب شرب خود نيز با مشكل روبه رو شد، پس نبايد ممنوعيت كشت تنها براي كشاورزي يك شهرستان باشد.
وي ادامه داد: كشاورزان در اين حوزه بايد براساس الگوي تعريف شده و سطح زير كشت تعيين شده توسط جهاد كشاورزي عمل كرده و از توسعه بي رويه سطح زير كشت نيز اجتناب كنند.
فرماندار هنديجان گفت: امسال براي نخستين بار در هنديجان و در هفته دولت طرح آبياري تحت فشار براي 2 مزرعه كشاورزي به انجام رسيد و اميدواريم با استقبال از اين طرح ها توسط ساير كشاورزان رونق به زمينه هاي كشاورزي اين شهرستان برگردد.
شهرستان هنديجان با 38 هزار نفر جمعيت در جنوب استان خوزستان قرار دارد.
7163 / 6037
خبرنگار: عبدالحسن محسني نژاد ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي

سرخط اخبار استان‌ها