کد خبر: ۱۰۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 22
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه> مطالعات جدید متخصصان تغذیه نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی فاقد گلوتن، بیشتر از آن که مفید باشند، برای بدن انسان مضراتی به همراه دارند.
به گزارش شفا آنلاین،در واقع هیچ شواهد علمی مبتنی بر مفید بودن رژیم غذایی فاقد گلوتن برای افراد فاقد بیماری سلیاک یا آلرژی به گندم، وجود ندارد. یکی از تصورات غلط بسیاری از افراد این است که رژیم غذایی فاقد گلوتن، انتخاب شیوه زندگی سالم و بدون عیب محسوب می‌شود.

 در واقع، در افراد فاقد بیماری سلیاک یا آلرژی به گندم، هیچ خواص درمانی ثابت شده‌ای جهت حذف این ماده ارزشمند غذائی وجود نداشته و تداوم این امر می‌تواند چربی و کالری دریافتی را افزایش داده، به کمبودهای تغذیه‌ای کمک کرده و تشخیص واقعی سلیاک را پنهان کند. تصور غلط دیگر این است که گلوتن سمی است. کارشناسان در این زمینه به صراحت عنوان کرده‌اند که هیچ اطلاعاتی برای پشتیبانی از این نظریه وجود ندارد. رژیم غذایی فاقد گلوتن حتی برای بستگان سالم درجه اول افراد مبتلا به سلیاک و همچنین برای نوزادان سالم در معرض خطر ابتلا به سلیاک نیز لازم نیست.

       در این میان رژیم غذایی فاقد گلوتن تنها برای یک زیرمجموعه بسیار کوچکی از بیمارانی که توسط یک متخصص تغذیه باتجربه راهنمایی شده‌اند، می‌تواند به سلامت بهتر و بهبود کیفیت زندگی آنها منجر شود که این موضوع تنها و تنها با نظر و اعلام پزشک مشخص خواهد شد.

       در این پژوهش‌ها مشخص شد با توجه به کمبودهای تغذیه‌ای بالقوه و کیفیت زندگی، در واقع کمبود گلوتن می‌تواند خطرات بیشتری نسبت به سود احتمالی آن در برداشته باشد. والدین باید از عواقب مالی، اجتماعی و تغذیه‌ای ناشی از اجرای غیرضروری رژیم غذایی فاقد گلوتن آگاه شوند. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و مشاوران پزشکی خانواده احتمالا قادر به توقف حرکت به سوی رژیم غذایی فاقد گلوتن نیستند، اما آنها می‌توانند نقش بزرگتری در آموزش بیماران و والدین ایفا کنند.سپید
WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: