پخش زنده
امروز: -
کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ایجاد نظام آماری دقیق در صنعت گردشگری را خواستار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سومین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران به منظور بررسی مسایل و مشکلات هتلداران برگزار شد که تشکلهای حوزه گردشگری پیشنهاد کردند برای توسعه و ساخت مراکز جدید اقامتی از طریق تشکلها، ظرفیتسنجی و استانداردسازی مراکز اقامتی صورت گیرد.
محسن مهرعلیزاده رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران در این نشست گفت : در دوره دوم فعالیت کمیسیونها، از تشکلها و افراد آگاه در صنعت گردشگری بیش از گذشته دعوت میشود تا با حضور آنان مشکلات صنعت گردشگری بررسی و راهکارهایی برای رفع این مشکلات به نهادهای ذیربط ارائه شود.
نیازسنجی هتلها
علیرضا کاظمیوفا از اتحادیه هتلداران استان تهران با اشاره ضرورت نیازسنجی تعداد هتلها در کشور گفت: 50 هتل در کشور در حال ساخت است در حالی که پیشبینی میشود اگر شرایط به همین منوال پیش برود، با افت تعداد گردشگر روبرو شویم.
کاظمیوفا افزود: تهران شهر تجاری شناخته میشود و به همین سبب معمولا هتلها از سهشنبه تا جمعه شب در تهران خالی میشود، مدیریت ظرفیتهای موجود اقامتی نیز بسیار مهم
است. باید بررسی شود چه هتلهایی قابلیت بهرهبرداری مضاعف دارد و چگونه میتوان از این ظرفیتها بهره گرفت.
وی گفت: با وجود مراکز اقامتی قانونی، همچنان برای ایجاد خانههای مسافر مجوز صادر میشود که مشخص نیست به چه نهادی پاسخگو هستند.
محمد بنکدارنیا، از جامعه تورگردانان ایران به آثار اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها بر صنعت هتلداری اشاره کرد و افزود: افزایش هزینهها به دلیل هدفمندسازی یارانهها، هزینههای بیمه و مالیات و درصد اشغال هتلها، توجیهپذیری فعالیت در صنعت هتلداری را کاهش داده است. هتلها در فصلهای توریستی پر و در سایر فصلها خالی میشود.
بنکدارنیا با اشاره به اینکه قیمت تور در ایران بالاست، افزود:
کمیسیون در مذاکره با هتلداران، از آنان بخواهد اطلاعاتی در مورد درصد اشغال هتلهایشان ارائه کنند تا در مورد اوقات کم مسافر یا بی تقاضای هتلها برنامهریزی صورت گیرد. هتلداران میتوانند برای ایام کم مسافر تخفیف هایی قائل شوند تا گردشگران برای سفر به ایران و اقامت در هتلها ترغیب شوند.
بحران اطلاعات در صنعت گردشگری
رقیه حاتمیپور از فعالان حوزه گردشگری نیز با بیان اینکه صنعت گردشگری در ایران با بحران اطلاعات مواجه است، گفت: در دنیا نیازهای مخاطبان دستهبندی و مطالعه و برنامهریزی می شود .
در کشوری مانند ترکیه، بازارهای متفاوتی طراحی شده است.
برای مثال، در این کشور، به گردشگران ایرانی و روسی خدماتی با قیمتهای متفاوت ارائه میشود.
وی افزود: اعطای زمین برای ساخت هتل، معافیتهای مالیاتی و معافیت از دیون دولتی از جمله امتیازات اعطایی دولت ترکیه به فعالان حوزه هتلداری برای توسعه صنعت گردشگری است و ایران هم از این تجارب استفاده کند.
علیرضا خائف ، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران هم گفت : مشکلات مطرح شده، صرفا مختص صنعت گردشگری نیست و همه صنایع اعم از سیمان و فولاد نیز به دلیل فقدان برنامهریزی رو به ورشکستگی میروند. این صنایع مازاد تولید دارند همانگونه که هتلها در برخی فصول سال خالی از مسافر هستند.
وی با بیان اینکه گردشگری مسئلهای اقتصادی- سیاسی برای کشور است، افزود: این صنعت با سود بانکی 28 درصد در ایران رشد نمیکند.
مجید حبیبی کرمانی از گروه هتلهای هما نیز از ضرورت جلوگیری از ساخت و سازهای بیرویه هتل در مشهد سخن گفت و افزود: باید نیازسنجی شود در کدام مناطق به ساخت هتل نیاز داریم و در کدام مناطق این نیاز وجود ندارد.
ظرفیتهای گردشگری داخلی فراموش نشود
روح الله میرشعبان که به نمایندگی از سازمان حج و زیارت در این نشست حضور داشت، با اشاره به اینکه مباحث مطرح شده، عمدتا معطوف به گردشگران خارجی بود، افزود: در حوزه گردشگری داخلی نیز ظرفیتهای بسیاری وجود دارد. برای مثال در اغلب سازمانها مبلغی را به عنوان کمک هزینه سفر در اختیار کارکنان خود قرار میدهند و این مبالغ در موارد دیگری هزینه میشود.
حال آنکه میتوان برنامه سفر کارکنان دولت را برای مقاطعی که اوج کار هتلها نیست، طراحی کرد.
سیدفرخ میرشاهزاده، کارشناس گردشگری نیز گفت: مسئولان تعریف درستی از گردشگری ندارند ضمن اینکه نظام نرخ گذاری در این صنعت دچار نقص است و گویی دانش محاسبه قیمت تمام شده در کشور وجود ندارد.
وی با بیان اینکه هتلها در جهان سه اصل اقامت، غذا و تفریح را مهم می دانند، گفت: در ایران اما هتل به دو عامل اقامت و غذا محدود میشود و حذف تفریحات، جاذبه هتلها را نیز کم میکند. مدام از ساخت هتلهای 5 ستاره در ایران سخن به میان میآید در حالی که مشتریان ما به دنبال هتلهای سه ستاره هستند پس نیازسنجیها نیز دچار نقص است.