۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۴۹
کد خبر: 82901215
T T
۰ نفر
پارسال 93 درصد هدف صادراتي صنايع غذايي و دارويي تحقق يافت

تهران- ايرنا- مديركل صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: 93 درصد از برنامه صادراتي بخش صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي كشور در سال گذشته با توجه به صادرات 3.34 ميليارد دلاري محقق شد.

به گزارش عصر يكشنبه ايرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «مهدي صادقي نياركي»، مهمترين اقلام صادراتي را شامل فرآورده هاي لبني و بستني، شيريني و شكلات، زعفران، رب گوجه فرنگي، آبميوه و كنسانتره، ماكاروني و پاستا، عصاره شيرين بيان، آرد گندم، فرآورده هاي سيب زميني، پودر شوينده ومايع ظرفشويي و انواع داروي انساني اعلام كرد.
وي گفت: صادرات صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي از نظر ارزشي بيش از 13 درصد و از نظر وزني بيش از 24 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.
صادقي ادامه داد: صنايع غذايي با صادرات حدود 2.8 ميليارد دلار و سهم حدود 86 درصدي در رتبه نخست، صنايع دارويي با صادرات نزديك به 270 ميليون دلار و سهم حدود هشت درصدي در رتبه دوم و صنايع آرايشي و بهداشتي با صادرات حدود 227 ميليون دلار و سهم حدود 6 درصدي رتبه سوم از نظر ارزش صادرات اين بخش را به خود اختصاص داده‌اند.
به گفته وي، رشد ارزش صادرات بخش صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي كشور در سال96 نسبت به سال پيش از آن، نزديك به 13 درصد بوده كه به ترتيب ارزش، صادرات صنايع غذايي حدود 13 درصد و صنايع دارويي حدود 41 درصد رشد داشته است.
مديركل صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت يادآور شد: پارسال از نظر ارزشي بيش از 10 ميليون دلار به 20 كشور جهان صادرات شد كه در اين بين، عراق با سهم 46 درصدي و افغانستان با سهم 20 درصدي بيشترين سهم را به خود اختصاص دادند.
به گفته صادقي، سهم صادرات بخش صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي كشور در سال گذشته از كل صادرات غيرنفتي (بدون احتساب ميعانات گازي) 8.4 درصد بوده است.

** توليد
وي اضافه كرد: پارسال توليد روغن نباتي به يك ميليون و 474 هزار تن، داروي انساني نزديك به 38 ميليارد عدد و پودر شوينده 651 هزار تن رسيد.
اين مقام مسئول همچنين تعداد پروانه بهره برداري واحدهاي فعال (صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي) در سال 1396 را 11هزار و 288 پروانه با سرمايه اي در حدود 356 هزار ميليارد ريال و اشتغال نزديك به 432 هزار نفر بيان كرد.
اقتصام * 3065 ** 2023

سرخط اخبار جامعه