۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۴۷
کد خبر: 82278994
T T
۰ نفر
توسعه گلخانه ها منجر به كاهش 10 برابری مصرف آب می شود

همدان - ایرنا - رئیس خانه كشاورز استان همدان گفت: توسعه كشت های گلخانه ای منجر به كاهش 10 برابری مصرف آب در حوزه كشاورزی می شود.

ابوالقاسم سوزنچی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: میزان محصولاتی كه از گلخانه های برداشت می شود چندین برابر مزارع است.
وی با ذكر اینكه یك هكتار گلخانه معادل 17 هكتار بوستان خیار، محصول می دهد اضافه كرد: مهمترین مزیت گلخانه ها چهارفصل بودن و نیاز به مصرف پایین آب است.
وی اظهار كرد: با توجه به كم آبی در استان همدان افزایش كشت های گلخانه ای امری ضروری است كه در این باره اقدام های خوبی صورت گرفته است.
رئیس خانه كشاورز استان همدان گفت: افرادی كه در بخش گلخانه سرمایه گذاری می كنند باید از نظر علمی هدایت شوند تا بدانند چه محصولاتی را كشت كنند.

*** چهار هزار حلقه چاه غیرقانونی در همدان وجود دارد
سوزنچی گفت: هم اینك 16 هزار حلقه چاه مجاز و چهارهزار حلقه چاه غیرمجاز در همدان فعال هستند كه نیمی از چاه های مجاز برق دار شدند.
وی اضافه كرد: 2 هزار و 500 حلقه چاه به كنتور هوشمند مجهز شده و تا پایان برنامه پنجم توسعه مقرر شده تمامی چاه ها برق دار شوند.
وی بیان كرد: هشت هزار حلقه چاه با سوخت گازوئیل فعال است كه تنها 85 مورد از این تعداد به برق مجهز شده اند و 50 میلیون ریال هزینه نصب هر كنتور بوده كه مقرر شده بود بانك ها این هزینه را پرداخت كنند كه تاكنون این امر محقق نشده است.
به گزارش ایرنا رئیس خانه كشاورز همدان گفت: برخی از چاه ها با وجود اینكه مجوزدار هستند ولی بیش از ظرفیت تعیین شده آب برداشت می كنند.
سوزنچی تاكید كرد: مكانیزه و صنعتی كردن بخش كشاورزی بهترین راهكار برای جلوگیری از بحران آب و حفظ این نعمت الهی برای نسل های آینده است.
وی بیان كرد: برای كاهش كاشت محصولات آب بر باید فرهنگسازی، دغدغه مند كردن كشاورزان، تدوین قانون مناسب و حمایت كشاورزان از الگوی كشت صورت گیرد.
وی تصریح كرد: صنایع تبدیلی در استان همدان وجود ندارد در كشور نیز شمار اینگونه صنایع برای فرآوری محصولات اندك است.
وی علت اندك بودن صنایع تبدیلی را نبود ارزش افزوده در بخش كشاورزی و بی رغبتی كشاورزان برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی دانست.
رئیس خانه كشاورز استان همدان گفت: قانون ماده 100 در زمینه معافیت پرداخت بیمه تامین اجتماعی با توجه به پرداخت نشدن دیون دولتی از این پس برای افراد جدید اجرایی نمی شود.

*** تولید بیش از ظرفیت به كشاورزی آسیب می زند
رئیس خانه كشاورز استان همدان اظهار كرد: میزان مصرف زعفران در جهان 270 تن است در حالیكه میزان تولید 310 تن است.
سوزنچی اضافه كرد: ایران سالانه 265 تا 275 تن زعفران تولید می كند كه با وجود بالا بودن میزان تولید نسبت به مصرف و نبود بازار فروش هدایت كشاورزان به سمت تولید این محصول كاری نادرست است.
وی بیان كرد: محصول آب بر سیب زمینی هم اینك كیلویی سه هزار ریال در میدان میوه و تربار تهران به فروش می رسد در حالیكه در بازار همدان كیلویی 10هزار ریال به دست مصرف كننده می رسد.
وی بالا بودن تولید نسبت به تقاضا را علت اصلی كاهش قیمت تخمام شده محصول ذكر كرد و تنها راه برون رفت از این مشكل را افزایش صادرات دانست.

** طرح خانه كشاورز برای آبیاری سبزیكاریها 15 سال معطل مانده است
رئیس خانه كشاورز استان همدان گفت: یك هزار و 800 هكتار از اراضی حاشیه جاده فرودگاه و بلوار نجفی شهر همدان سبزیكاری می شود كه 85 درصد آن صورت می گیرد.
سوزنچی افزود: اداره بهداشت در اقدامی مناسب از كشاورزانی كه با استفاده از آب فاضلاب اقدام به آبیاری مزارع سبزی می كنند شكایت كرده است ولی تمامی سبزی كارها حتی افرادی كه از آب چاه استفاده می كنند نیز به دادگاه احضار شده اند.
وی خاطر نشان كرد: 15 سال پیش طرحی از سوی خانه كشاورز ارائه شد مبنی براینكه 20 هزار هكتار از زمین های مجاور پلیس راه همدان - تهران به عنوان شهرك سبزی كاری به كشاورزان تحویل شود تا آنها از جاده فرودگاه و بلوار نجفی به این مكان منتقل شوند.
وی اضافه كرد: در این زمین 20 هزار هكتاری مستقر شدن صنایع بسته بندی میوه و گلخانه ها بخاطر قابلیت انعطافی كه برای صیفی كاری دارند پیش بینی شده بود.
وی اضافه كرد: با انتقال سبزیكاران به این شهرك صیفی جات، بلوار نجفی نیز تبدیل به كمربند سبز شهری می شد با این وجود این طرح معطل مانده و 15 سال است كه خاك می خورد.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار دهنده: اكبر بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها