۲۴ فروردین ۱۳۹۶، ۲۱:۰۲
کد خبر: 82491917
T T
۰ نفر
70 درصد نیاز كشور به دانه های روغنی در برنامه ای 10 ساله تأمین می شود

تهران - ایرنا - مشاور وزیر و مجری كشت دانه های روغنی وزارت جهاد كشاورزی گفت: در برنامه ای 10 ساله، 70 درصد از نیاز كشور به دانه های روغنی در داخل تولید و ایران از واردات این محصول بی نیاز می شود.

علیرضا مهاجر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وزارت جهاد كشاورزی به منظور تأمین نیازهای داخلی به دانه های روغنی، برنامه ای ده ساله تدوین كرده تا با كشت دانه های روغنی از جمله گیاه مهم و راهبردی كلزا، 70 درصد روغن مورد نیاز كشور توسط كشاورزان تأمین شود.
وی بیان كرد: به منظور توسعه كشت گیاه كلزا در كشور برنامه ریزی جامعی صورت گرفته و هم اكنون بیش از 130 هزار هكتار از اراضی كشور به ویژه در استان های گلستان ، خوزستان ، مازندران ، كرمانشاه و فارس زیر كشت این محصول قرار گرفته است .
وی با اشاره به استقبال كشاورزان از كشت محصول كلزا گفت : سال 94 حدود 45 هزار تن و سال گذشته حدود 68 هزار تن كلزا از مزارع كشور برداشت شده و پیش بینی می شود امسال 180 تا 220 هزار تن محصول برداشت شود.
مهاجر گفت : دولت امسال بالاترین رشد قیمت در خرید تضمینی محصولات كشاورزی را به دانه های روغنی اختصاص داده و هر كیلوگرم كلزا با قیمت تضمینی 27 هزار و 830 ریال توسط شركت بازرگانی دولتی از كشاورزان خریداری شده و در كمترین زمان مبلغ آن پرداخت می شود.
وی تصریح كرد: امسال تمام مزارع كلزای كشور بیمه همگانی شده اند تا در صورت بروز خسارت ، كشاورزان با مشكل كمتری مواجه شوند.
مشاور وزیر و مجری كشت دانه های روغنی وزارت جهاد كشاورزی گفت: زمانی كه كشاورزی در هوای آزاد انجام می شود ، متأثر از عوامل طبیعی خواهد بود كه در اختیار كشاورزان نیست ، سرمای اوایل پائیز سال گذشته به حدود یك چهارم از مزارع كلزای كشور آسیب وارد كرد ولی كشاورزانی كه محصولات خود را نگاه داشتند ، محصول خوبی را به دست خواهند آورد.
مهاجر تأكید كرد: روغن كلزا یكی از مرغوب ترین روغن های گیاهی است كه با توسعه كاشت آن می توان از خروج سالانه چهار میلیارد دلار ارز جلوگیری كرده و میلیاردها دلار در بهداشت و سلامت جامعه صرفه جویی به عمل آورد.
خبرنگار: سید حسن میری**انتشاردهنده: مجید ملازاده
تهرام/7254 / 6139/1772
۰ نفر