۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82342988
T T
۰ نفر

رشد 40 درصدي صيد ماهي كيلكا در مازندران

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳
کد خبر: 82342988
رشد 40 درصدي صيد ماهي كيلكا در مازندران

نوشهر - ايرنا - معاون صيد و بنادر ماهيگيري شيلات مازندران با اشاره به صيد هشت هزار و 844تن ماهي كيلكا در هشت ماهه امسال از سواحل مازندران، از افزايش 40 درصدي صيد اين ماهي نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

عباسعلي شيخ تبار روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: از ابتداي امسال تا پايان آبان ماه هشت هزار و 844 تن ماهي كيلكا توسط 44 فروند شناور صيادي كيلكا در سواحل مازندران صيد شد كه به لحاظ وزني 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافت.
وي ارزش اقتصادي صيد ماهي كيلكا در اين مدت را 9 ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: حدود 10 درصد از ماهي كيلكا صيد شده به مصرف انساني و مابقي آن به پودر و خمير ماهي تبديل شده و براي پرورش ماهيان و خوراك طيور مورد استفاده قرار گرفت.
معاون صيد و بنادر ماهيگيري شيلات مازندران بيشترين صيد ماهي كيلكا را مربوط به بنادر بابلسر و اميرآباد اعلام كرد و گفت: در پنج سال گذشته شاهد افزايش تدريجي صيد اين نوع ماهي از 3 هزار تن به بيش از هشت هزار تن هستيم.
وي افزود : اين در حالي است كه صيد ماهي كيلكا طي يك دهه قبل از اين با 92 فروند شناور صيادي به 60 هزار تن رسيده بود.
شيخ تبار خاطر نشان كرد: با تهاجم ماهي شانه دار در يك دهه گذشته با كاهش شديد صيد ماهي كيلكا مواجه بوديم ولي امروز با كاهش طبيعي ماهي شانه دار شاهد افزايش صيد ماهي كيلكا در مازندران هستيم.
وي اظهار داشت: در حال حاضر 500 نفر به صورت مستقيم و به همين تعداد نيز به صورت غير مستقيم ، صيد ماهي كيلكا در مازندران اشتغالزايي دارد.
ماهي كيلكا با جثه بسيار كوچك (به طول متوسط 7 تا 10سانتي متر و وزن 7 تا 10 گرم) و سرشار بودن از پروتئين، ويتامين و كلسيم، يكي از مهمترين انواع ماهي هاي درياي خزر است.
سه گونه ماهي كيلكا آنچووي ، چشم درشت و ماهي كيلكا معمولي در دريايي خزر وجود دارد كه در روز به صورت گله متراكم يافت مي شود و با تاريك شدن هوا پراكنده مي گردند.
خبرنگار: سيدمحمد اكبرموسوي**انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
1295/ 1602/1899

سرخط اخبار استان‌ها