۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۹:۰۶
کد خبر: 82689622
T T
۰ نفر
تخصيص 2ميليارد مترمكعب آب درياي عمان براي مصارف سيستان و بلوچستان

زاهدان - ايرنا - مديرعامل شركت سهامي آب منطقه اي سيستان و بلوچستان گفت: 2 ميليارد متر مكعب آب از درياي عمان براي مصارف كشاورزي، آشاميدني و سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين استان تخصيص يافته است.

اتابك جعفري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: پس از بحث و بررسي در خصوص گزارش ارائه شده توسط گروه برنامه ريزي و تخصيص آب مقرر شد در راستاي حمايت از بخش خصوصي و جذب سرمايه گذار برنامه ريزي هاي لازم براي استفاده ازمنبع عظيم درياي عمان انجام شود.
وي با اشاره به اهميت تخصيص آب از درياي عمان گفت: با توجه به وضعيت منابع آب در سيستان و بلوچستان و محدوديت هايي كه در اين خصوص وجود دارد شيرين كردن و انتقال آب از درياي عمان يكي از طرح هاي وزارت نيرو در اين استان است كه مي تواند وابستگي زاهدان و منطقه سيستان را از آب رودخانه هيرمند مرتفع كند.
وي ادامه داد: همچنين اين طرح مي تواند آب مطمئن و پايداري در بخش آشاميدني، كشاورزي و صنعتي در سيستان و بلوچستان باشد.
وي افزود: از حجم 2 ميليارد متر مكعبي آب انتقالي درياي عمان به سيستان و بلوچستان بيش از 13 ميليون مترمكعب براي مصارف آشاميدني و بهداشت، 317 ميليون مترمكعب در بخش كشاورزي شامل طرح هاي كشت گلخانه اي با بهره وري مناسب، بيش از هزار ميليون مترمكعب در بخش صنعت به عنوان نيروي محركه رشد و توسعه شرق كشور و 600ميليون مترمكعب در بخش شيلات شامل طرح هاي آبزي پروري مصرف خواهد شد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي سيستان و بلوچستان با اشاره به نياز آب در بخش آشاميدني، كشاورزي و صنعت اين استان در افق بلند مدت و ميان ‌مدت، اظهار داشت: به دليل ‌كمبود منابع آبي طرح انتقال آب از درياي عمان بسياري از مشكلات استان را برطرف مي كند.
جعفري با اشاره به ميزان تبخير سالانه آب در سيستان و بلوچستان گفت: ميزان تبخير سالانه آب در اين استان چهار هزار ميلي متر است كه در مقايسه با 2 هزار و 100 ميلي متر ميانگين كشوري رقمي حدود 2 برابر را نشان مي دهد.
وي ادامه داد: مهمترين دليل تبخير آب در سيستان و بلوچستان گرماي زياد هواست به طوري كه در پنج ماه از سال گرماي هوا از 40 تا بيش از 50 درجه در نوسان است و وزش بادهاي موسمي 160 روزه سيستان از ديگر عوامل تبخير آب محسوب مي شود.
وي گفت: متوسط بارندگي سالانه در سيستان و بلوچستان 103 ميلي متر است كه با متوسط بارندگي 250 ميلي متر كشوري فاصله زيادي دارد.
وي افزود: با توجه به اينكه 80 درصد سيستان و بلوچستان تحت تاثير خشكسالي است بايد ايجاد مركز پايش خشكسالي به صورت منطقه اي مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد: 48 درصد مساحت سيستان و بلوچستان تحت تاثير خشكسالي متوسط، 27.3 درصد خشكسالي شديد و 3.9 درصد خشكسالي خيلي شديد است.
7316** 3213 خبرنگار: عصمت جهاني **انتشاردهنده: اكبر نوري
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazaheda

سرخط اخبار استان‌ها