۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۲
کد خبر: 82633797
T T
۰ نفر
مازندران به دنبال تجارت پاياپاي با ولگا گراد روسيه

ساري - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران خواستار بنيانگذاري تجارت پاياپاي محصولات كشاورزي با ' ولگاگراد ' روسيه شد و گفت كه هم اكنون بسترهاي لازم براي اين نوع تجارت در اين دو منطقه وجود دارد .

به گزارش روابط عمومي استانداري مازندران ، دلاور حيدرپور روز چهارشنبه همزمان با آغاز به كار نمايشگاه توانمندي هاي مازندران در ولگوگراد روسيه ، گفت : كيوي ، پرتقال ، سبزي ، گوشت مرغ ، گل و گياهان زينتي از جمله محصولات كشاورزي مازندران است كه مازاد توليد داريم و مي توانيم آنها را به صورت پاياپاي با غلات ، كلزا ، سويا و روغن ولگا گراد معامله كنيم .
داد و ستد پاياپاي يك روش براي تجارت است كه در آن كالاها يا خدمات به صورت مستقيم و بدون هيچ واسطه‌اي با كالا يا خدمات ديگر مبادله مي‌شود و از هيچ نوع وسيله‌اي براي مبادله استفاده نمي‌شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت : با توجه به اين كه زمينه براي اين نوع معامله در مازندران و ولگوگراد به وجود آمده است ، مي توان اين تجارت مبتني بر برد - برد را كليد زد.
وي توضيح داد : با مذاكره اوليه‌اي كه با معاون استاندار ولگاگراد داشته‌ايم ، مشخص شد كه آنها به محصولات ميوه و مرغ ما نياز مبرمي دارند و توليد غلات آنها زياد و مازاد بر مصرفشان است كه ما به آن نياز داريم .
حيدرپور با اشاره به اينكه هم روسيه و هم ايران از طرف آمريكا تحريم شده‌اند ، گفت : با توجه به اين امر و با درنظر گرفتن نيازها و كالاهاي مازاد در 2 استان ، از طرف هيات ايراني پيشنهاد شد كه مازاد محصولات در قالب كالاهايي كه مورد نياز استان هاست پس از بررسي در قالب تفاهم‌نامه امضا و تجارت آن عملياتي شود.
** كشت فراسرزميني در ولگوگراد
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران همچنين پيشنهاد كشت فراسرزميني را در ارتباط با ولگوگراد مطرح كرد و گفت : محصولاتي كه ما نياز داريم به دليل كمبود آب در داخل كشور قابل تامين نيست و يكي از سياست‌هايي كه وزارت جهاد كشاورزي دنبال مي‌كند، كشت فراسرزميني است كه با توجه به ظرفيت خاك و آب مناسب در ولگوگراد مي‌توان آن را دنبال كرد.
وي افزود : در حال حاضر با كشور روسيه ، تبادل كشاورزي ، گل ، سبزي و محصولات شيلاتي داريم و بيشترين صادرات كيوي ما به روسيه است.
حيدرپور با بيان اينكه پروتكل تبادل گوشت مرغ هنوز نهايي نشده است ، افزود : پروتكل مرغ از طريق وزارتخانه و سازمان دامپزشكي كشور در حال پيگيري است.
وي با اشاره به مازاد توليد پرتقال در مازندران ، گفت : برخي رايزني‌ها در رابطه با موافقت اوليه براي صفر كردن عوارض صادرات پرتقال به روسيه در حال انجام است كه اميدواريم در قالب تفاهم‌نامه نهايي شود تا تجار ما بتوانند مركبات را به روسيه و كشورهاي عضو اوراسيا صادر كنند و تبادل تجاري بين اين كشور بدون هرگونه تعرفه و سود تجاري انجام شود.
بر اساس آمارهاي رسمي هم اكنون 72 محصول كشاورزي در مازندران كشت مي شود و اين استان در توليد هفت نوع از اين محصولات شامل برنج ، مركبات ، كيوي ، مرغ ، گل و گياه ، انواع ماهي و علوفه رتبه اول را دارد و در توليد هشت نوع محصول ديگر هم داراي رتبه دوم و سوم كشور است.
خبرنگار : سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
6990/1654

سرخط اخبار استان‌ها