۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲
کد خبر: 81951208
T T
۰ نفر
يك مسئول استاني: خراسان شمالي آمادگي صادرات سالانه 20هزار تن انگور به پاكستان را دارد

بجنورد- ايرنا- عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي خراسان شمالي گفت: اين استان آمادگي صادرات 20 هزار تن انگور را در هر سال به كشور پاكستان وجود دارد.

اشكان كاوياني روز شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: هم اكنون سالانه سه هزار تن انگور به كشور پاكستان صادر مي شود اما ظرفيت ها بيش از اين ميزان است كه با سفر سركنسولگر كشور پاكستان در چند روز اخير به اين استان اميدوار هستيم كه اين مهم تحقق يابد.
وي بر ايجاد تشكيل كميته اختصاصي مشترك خاص انگور با اين كشور نيز تاكيد كرد و گفت: در اين كميته بايد در خصوص نوع بسته بندي، قيمت و ساير موارد بررسي و مواردي كه خاص آنان است بايد رعايت شود.
وي با بيان اينكه ظرفيت صادرات انگور در اين استان بالا است افزود: مي توان در راستاي همكاري مشترك با اين كشور به جاي انگور كالاهاي مختلف را نيز وارد كنيم.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي خراسان شمالي نيز گفت: اين استان ظرفيت ها و پتانسل هايي بالاي براي تجارت با كشور پاكستان دارد كه مي تواند در زمينه توليدات باغي از جمله انگور، سيب، كشمش، پسته، زعفران، خشكبار، آرد، گندم، مواد غذايي و ساير موارد مي تواند صادرات به كشور پاكستان داشته باشد.
محمد صمدي افزود: انگور با كيفيتي در اين استان توليد مي شود كه به موقع مي توانيم انگور مرغوب براي تازه خوري را از كشاورزان خريداري و به كشور پاكستان با قيمت مناسب صادر كنيم.
48 درصد باغ هاي خراسان شمالي به كشت انگور اختصاص دارد كه سطح زير كشت اين محصول در استان 15 هزار و 824 هكتار مي باشد كه از اين ميزان هشت هزار و 24 هكتار انگور سلطاني است.
توليد انگور در سال جاري در اين استان 74 هزار و 500 تن بود كه بيشترين سطح زير كشت و توليد مربوط به شهرستان هاي شيروان و فاروج است.
بيشترين سطح كشت انگور در اين استان را مربوط به گونه كلاهداري و سلطاني است و عسكري، بيدانه سلطاني، لعل و ياقوتي از ديگر گونه هاي انگور اين استان است.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه از اين سطح حدود 40 هزار هكتار باغ و مابقي زراعت است.ك/3
3007/6042

سرخط اخبار استان‌ها