۱۰ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۴۳
کد خبر: 82015806
T T
۰ نفر
گندمكاران مازندران براي افزايش توليدبه توصيه هاي كارشناسان توجه كنند

ساري-ايرنا-مدير زراعت جهاد كشاورزي مازندران از گندمكاران خواست تا به توصيه كارشناسان براي كنترل بيماري ها و تغذيه مناسب گياه با هدف افزايش توليد توجه كنند.

حسن عنايتي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا گفت كه اكنون در مرحله آغاز خوشه دهي 66هزار و 500هكتار از اراضي گندم در استان مازندران قرار داريم و بايد به تغذيه ،آبياري تكميلي و مبارزه با بيماري ها توجه جدي شود.
وي با بيان اينكه كارشناسان كشاورزي در مراكز خدمات جهاد كشاورزي آماده هر گونه كمك به گندمكاران هستند ،اضافه كرد: كارشناسان در 64مركز خدمات كشاورزي استان حضور دارند.
مدير زراعت جهاد كشاورزي مازندران با اشاره به اينكه همزمان با آغاز بهار ،افزايش دما و رطوبت ، وضعيت رشد رويشي گندم در استان مطلوب تر شده است،اضافه كرد: اين روند در38هزار هكتار از مزارع دشت (گندم آبي) در مرحله پايان ساقه دهي و ظهور خوشه و در 28هزارو 500 هكتار مزارع كوهستاني و ميان بند (گندم ديم) در ابتداي ساقه دهي قرار دارد.
عنايتي با اشاره به مشاهده علائمي همچون رنگ زرد و لكه قهوه اي گندم،بيان داشت: مبارزه با آفات گندم حلزون، سوسك ، بيماري هاي زنگ زرد و سفيدك و مقابله با علف هاي هرز نازك برگ و پهن برگ گندم بايد به درستي صورت بگيرد.
مدير زراعت جهاد كشاورزي مازندران بر لزوم مصرف كود اوره،بصورت سرك و محلول پاشي توسط گندمكار با مشورت كارشناسان تاكيد كرد و گفت:آبياري تكميلي در تغذيه گياه گندم نيز مورد توجه قرار بگيرد.
عنايتي تصريح كرد:گروه هاي نظارت با هماهنگي مديريت زراعت، حفظ نباتات، اداره فناوري هاي مكانيزاسيون جهاد كشاورزي شهرستان ها و مركز تحقيقات استان مازندران بر مزارع گندم نيز بر اساس برنامه در حال انجام است.
وي به توزيع شش هزار تن بذر گواهي شده گندم بين گندمكاران استان مازندران اشاره كرد و بيان داشت: قيمت خريد تضميني گندم در سال جاري نيز با10 درصد افزايش نسبت به سال قبل به كيلويي 12هزارو 705ريال رسيده است.
ﮐﺸﺖ ﮔﻨﺪم در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ ﻣﺎزﻧﺪران از ﻣﺎه ﻣﻬﺮ و در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻠﮕﻪ اي از ﻣﺎه آﺑﺎن آﻏﺎز ﻣﯽ ﺷﻮد.
ﭘﺎرﺳﺎل نيز از ﺣﺪود66هزارو 700 ﻫﮑﺘﺎر ﮔﻨﺪﻣﺰار ﻣﺎزﻧﺪران ،215هزار ﺗﻦ ﻣﺤﺼﻮل ﺑﺮداﺷﺖ ﺷﺪ.
اﮔﺮ ﭼﻪ ﺑﺮﻧﺞ ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺣﺪود ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦ در ﺳﺎل ﻣﺤﺼﻮل اﺻﻠﯽ ﮐﺸﺎورزي ﻣﺎزﻧﺪران ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود، وﻟﯽ اﯾﻦ اﺳﺘﺎن در ﮐﯿﻔﯿﺖ
ﮔﻨﺪم ﺗﻮﻟﯿﺪي رﺗﺒﻪ ﻣﻤﺘﺎز ﮐﺸﻮر را دارد.
6990/1899

سرخط اخبار استان‌ها