۲۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85442530
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

توزیع هشت هزار جعبه تخم نوغان در گلستان آغاز شد

۲۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 85442530
توزیع هشت هزار جعبه تخم نوغان در گلستان آغاز شد

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره امور دام مدیریت جهادکشاورزی مینودشت از آغاز توزیع هشت هزار جعبه تخم نوغان در گلستان از امروز شنبه خبر داد و گفت: امسال توزیع تخم نوغان تا ۴۵ روز ادامه دارد.

احیا شیردل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تخم نوغان در نمایندگی‌های منتخب نوغانداری مینودشت، گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، آزادشهر، رامیان و علی‌آبادکتول در حال توزیع است.

وی، قیمت هر جعبه تخم نوغان را ۲۸۰ هزار ریال اعلام و پیش‌بینی کرد امسال ۲۵۰ تن پیله تر ابریشم در گلستان تولید شود.

به گفته شیردل، فعالان پرورش کرم ابریشم در گلستان می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌ها و مراکز توزیع تخم نوغان، نسبت به خریداری آن اقدام نمایند.

رییس اداره امور دام جهادکشاورزی مینودشت ادامه داد: چهار هزار و ۵۰۰ خانوار گلستانی به فعالیت پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که ۲ هزار و ۲۰۰ نفر آنان در مینودشت سکونت دارند.

وی بیان کرد: مینودشت با ۶۰ درصد تولید پیله‌تر ابریشم، قطب تولید این محصول در گلستان است و رامیان، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد، دیگر شهرستان‌های فعال در نوغانداری این استان هستند.

به گفته شیردل، مدت زمان نگهداری هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، ۴۵ روز است که برگ توت مورد نیاز پرورش کرم ابریشم در گلستان از طریق هزار و ۵۰۰ هکتار توتستان واقع در حاشیه زمین‌های زراعی یا باغی استان تامین می‌شود.

به گزارش ایرنا، نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم هر ساله از اوایل اردیبهشت با شکوفایی درختان توت در شهرهای مستعد این حوزه در استان گلستان آغاز می شود.

در استان گلستان نوغانداری بیشتر به صورت سنتی صورت می گیرد و در سال‌های اخیر تلاش شده که این محصول به سمت صنعتی شدن پیش برود.

۹۰ درصد تولید پیله‌تر ابریشم گلستان برای فرآوری به استان خراسان رضوی ارسال می‌شود که سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی صنایع تبدیلی در منطقه علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای تولیدکنندگان، به ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه منجر خواهد شد.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله‌تر ابریشم تولید می‌شود و به گفته کارشناسان این حوزه از هر پنج کیلوگرم پیله‌تر پس از فرآوری، یک کیلوگرم نخ ابریشم خام نیز به دست می آید که کاربرد آن در صنعت فرش و منسوجات ابریشمی است.

گلستان در تولید پیله تر ابریشم بعد از گیلان و خراسان رضوی رتبه سوم کشوری را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha