۲۹ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۸
کد خبر: 82274504
T T
۰ نفر
معاون وزیر جهاد كشاورزی: به شركت كنندگان در طرح تجمیع اراضی یارانه تعلق می گیرد

شیراز- ایرنا- معاون وزیر جهاد كشاورزی در امور باغبانی گفت: به كشاورزانی كه در طرح تجمیع اراضی شركت می كنند تا 85 درصد یارانه پرداخت می شود و این فرصت بسیار خوبی برای بهره برداران و تجمیع اراضی آنهاست.

به گزارش ایرنا محمد علی طهماسبی، پنجشنبه در نخستین جشنواره مردمی انار و گردشگری كه در بخش فاروق از توابع شهرستان مرودشت برگزار شد، افزود: این معاونت همچنین استفاده از تكنیك های جدید، اصلاح باغ ها، بهره گیری از ارقام جدید و پر محصول را در دستور كار خود قرار داده است.
وی همچنین به باغداران توصیه كرد برای محصولات شاخص خود پیگیر دریافت نشان ثبت جغرافیایی باشند.

** ضرورت تغییر كشاورزی از حالت معیشتی به اقتصادی
نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی هم در این جشنواره گفت: مهمترین تهدید آینده كشور مساله آب است و برای مقابله با این خطر بهره وری آب باید در بخش كشاورزی بالا رود.
محمد مهدی برومندی افزود: هم اینك سطح زیر كشت زراعت كشور 6میلیون هكتار است كه از این میزان 1.5میلیون هكتار به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است و برای بهره وری هر چه بیشتر از منابع آب باید مابقی این اراضی نیز به این سامانه مجهز شود.
این نماینده مجلس بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع آب، برای نخستین بار در كشور كمیته امنیت آب در مجلس شورای اسلامی تشكیل شده است.
برومندی ادامه داد: اگر به دنبال توسعه كشور هستیم، باید به بخش كشاورزی توجه اصولی و ویژه ای شود. شماری از كشورهای پیشرفته دنیا به دلیل توجه به این بخش به پیشرفت و توسعه دست یافتند.
وی افزود: یكی از اهداف بسیار مهم دولت و مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه به مساله توسعه روستاهاست اما باید بكوشیم كه كشاورزی را از حالت معیشتی به كشاورزی اقتصادی تغییر دهیم و برای رسیدن به این مهم ضروری است ضریب مكانیزاسیون، درصد ماده آلی خاك، توسعه گلخانه ها، میزان افزایش تولید در واحد سطح و استفاده از بذر گواهی شده در دستور كار قرار گیرد.
سید علاء الدین خادم، نماینده مردم شهرستان سپیدان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: رویكرد مجلس به حوزه كشاورزی، تخصصی و علمی است و تمام تلاش خود را برای كاستن از مشكلات كشاورزان بكار می گیرد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس هم در این جشنواره بیان داشت: این استان به دلیل دارا بودن اقلیم های متنوع در تولید محصولات از تنوع قابل توجهی برخوردار است و می توان گفت، فارس به ویترین باغبانی كشور تبدیل شده است.
محمد مهدی قاسمی افزود: این استان همچنین پیشتر انبار غله كشور بود لیكن به دلیل چالش آب، در زمینه زراعت با مشكل مواجه است و امیدواریم با استفاده از روش های نوین آبیاری براین مشكلات غلبه كنیم.
وی بیان داشت: در عرصه كشاورزی به دنبال تولید محصول به صورت زنجیره ای هستیم یعنی از ابتدا تا انتهای تولید و تا مرحله مصرف، یك محصول را كنار هم ببینیم و با كاهش قیمت تمام شده محصولات، هم رضایت مصرف كننده را تامین كنیم و هم اقتصاد كشاورزی را بهبود بخشیم.
قاسمی اظهار داشت: با جدیت در پی تشكیل زنجیره تولید انار هستیم و امیدواریم این موضوع به عنوان نخستین زنجیره تولید محصولات كشاورزی در استان فارس مد نظر قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی در بخش دیگری از مطالب خود گفت: این سازمان پیگیر دریافت اعتبار لازم برای ایجاد 12 قنات در منطقه فاروق است.
در بخشی از این جشنواره از كتاب 'فاروق شهری از ولایت استخر فارس' رونمایی شد.
بخش فاروق در فاصله 30 كیلومتری شهرستان مرودشت و این شهرستان در 45 كیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
2027 /6118*شبس*1613
خبرنگار: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: عبدالله غفاری
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد