۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۰۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

۲۹ هزار تن کود پاییزه بین کشاورزان استان قزوین توزیع شد

۲۹ هزار تن کود پاییزه بین کشاورزان استان قزوین توزیع شد

قزوین- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ۲۹هزار تن کود پاییزه بین کشاورزان استان توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نیاز علی ابراهیمی پاک صبح پنجشنبه در جلسه کمیته کود کشاورزی که با حضور معاونین و مدیران برگزار شد اظهار کرد: اگر سالانه ۱۶۰ هزار تن کود در بخش کشاورزی مصرف شود توسعه پایدار در بخش کشاورزی محقق خواهد شد.

به گفته ابراهیمی پاک؛ متاسفانه در سال زراعی جاری تاکنون ۲۹ هزار تن کود توسط کشاورزان در اراضی کشاورزی مصرف شده که این میزان تنها ۱۸ درصد از سهمیه تخصیص داده شده است.

وی اظهار داشت: در افزایش راندمان تولید محصول علاوه بر کود باید آزمون خاک نیز در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کود در افزایش راندمان تولید محصول تاثیر بسزایی دارد و می بایستی در استفاده از کود، نوع کود، مقدار و نحوه استفاده از آن مد نظر قرار گیرد.

ابراهیمی پاک اظهار داشت: اگر می خواهیم تولید خوب داشته باشیم باید مصرف کود را به حد ایده آل رساند.

به گفته وی، مصرف کود مناسب در محصولات کشاورزی ۳۵ درصد در افزایش راندمان تولید موثر است.

ابراهیمی پاک تصریح کرد: بین میزان تولید و عنصر خاک رابطه  مستقیمی است که به هر میزان کود استفاده شود راندکان تولید نیز افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در استفاده از کود و سم باید کود و سم استاندارد و مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات استفاده شود.

تعادل آبخوان دشت قزوین با کاهش برداشت از سفره های زیر زمینی امکانپذیراست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه در جلسه کشت محصولات پاییزه و بهاره که با حضور معاونین و مدیران برگزار شد گفت: برای رسیدن به تعادل آبخوان دشت قزوین نیاز به کاهش برداشت از سطح سفره های زیر زمینی و استفاده بهینه از این منابع است.

ابراهیمی پاک اظهار کرد: بر اساس آخرین برآورد آب ۱۵۰۰ میلیون متر مکعب از دشت آب برداشت می شود که بر اساس سند ملی آب شورای آب باید به ۸۸۷ میلیون متر مکعب کاهش می یابد.

وی بیان کرد: طی مدت سه سال با یک برنامه ریزی مناسب باید به این میزان برداشت رسید تا برای تولید محصولات کشاورزی استان مشکلی ایجاد نشود.

ابراهیمی پاک تصریح کرد: باید سال به سال کاهش برداشت از سفره های زیر زمینی را انجام داد تا سطح تولید محصولات کشاورزی کاهش پیدا نکند.

به گفته وی؛ با یک برنامه ریزی مدون و همچنین مدیریت بهینه مصرف آب و افزایش راندمان تولید می توان به تولید پایدار بخش کشاورزی رسید.

ابراهیمی پاک انتقال یافته های نوین، برگزاری دوره های آموزشی، اجرای طرح های نوین آبیاری و همچنین استفاده از بذور جدید و کود و سم استاندارد را از حمله راههای حفظ تولید پایدار برشمرد.

وی گفت: برای حفظ آبخوان دشت و تعادل این بخش راهی جز استفاده بهینه از منابع آبی زیرزمینی نداریم.

ابراهیمی پاک خاطر نشان کرد: با اجرای روش های نوین و تغییر و در نظر گرفتن حداقل سطح کشا ها و اجرای به زراعی می توان ۳۰ تا ۳۵ درصد در مصرف آب در مزارع صرفه جویی کرد.

به گفته وی، اگر در خصوص آب کشاورزی چاره اندیشی نشود در آینده نزدیک دشت قزوین با مشکل کم آبی مواجه خواهد شد.

ارتقاء سطح مکانیزاسیون، توسعه کشاورزی را بدنبال  دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه در جلسه کمیته برنامه ریزی مکانیزاسیون کشاورزی نیز گفت: ارتقا سطح مکانیزاسیون، توسعه بخش کشاورزی را بدنبال دارد بنابراین باید ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان را ارتقا کیفیت داد.

وی با اشاره به این نکته که هم اکنون ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان یک و هشت دهم اسب بخار است خاطر نشان کرد : با پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد، درصدد هستیم درجه مکانیزاسیون را ارتقاء دهیم.

ابراهیمی پاک اظهار داشت: مکانیزاسیون در توسعه کشاورزی اهمیت بسیاری دارد و می تواند در تولید محصول نیز نقش بسرایی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با وارد کردن ادوات کشاورزی به بخش کشاورزی می توان درجه مکانیزاسیون را ارتقا بخشید.

ابراهیمی پاک خواستار جذب بیشتر تسهیلات تخصصی برای توسعه مکانیزاسیون استان شد.

وی اظهار داشت: شرکت های مکانیزاسیون با توجه به موقعیت کشاورزی بر اساس پراکنش در هر منطقه مجوز داده شده تا کلیه کشاورزان از خدمات بخش بهره مند شوند.

ابراهیم پاک تاکید کرد: شرکت های مکانیزاسیون بایستی خدمات مکانیزاسیون به کشاورزان  و در کشت و کار به کشاورزان خدمات ارائه دهند.

وی خاطر نشان کرد: مبنای کار باید شرکت های مکانیزاسیون باشد تا کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت کشاورزی را انجام دهند.

کد خبر 3041831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha