۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۳۵
کد خبر: 82096382
T T
۰ نفر
25هزارهكتار زمين كشاورزي استان بوشهربه سامانه آبياري تحت فشار مجهزشد

بوشهر- ايرنا- مديرآب و خاك و امور فني سازمان جهاد كشاورزي استان بوشهر گفت: تاكنون 25هزار هكتار از 96هزار هكتار اراضي آبي كشاورزي استان با منبع آب چاههاي كشاورزي به سامانه آبياري تحت فشار مجهز شده است.

به گزارش ايرنا، منصور نوذري روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: براي تجهيز هر هكتار از زمين هاي كشاورزي به سامانه آبياري تحت فشار از منابع آب چاههاي كشاورزي حداكثر مبلغ 70 ميليون ريال كمك بلاعوض دولتي و مابقي با خودياري كشاورزان انجام شده است.
وي تصريح كرد: با اجراي طرحهاي آبياري نوين كشاورزي از منابع آب چاههاي كشاورزي راندمان آبياري از 35درصد در حالت سنتي به 90 درصد افزايش يافته است و باعث كاهش تبخير و هدر رفت آب به صورت زه آب و كاهش هدر رفت آب كه به مصرف گياهان غيرمثمر شده است و همچنين باعث بهبود كميت و كيفيت محصول مي شود.
نوذري افزود: همچنين سالانه 380ميليون مترمكعب آب، براي ابياري نخيلات استان از طريق رودخانه هاي شاهپور، دالكي و باهوش اهرم تامين مي شود كه با روش آبياري غرقابي حداكثر سالي دو بار امكان آبياري وجود دارد.
مدير آب و خاك و امور فني سازمان جهاد كشاورزي استان بوشهر گفت: با توجه به شرايط كنوني از 16هزار و 850 هكتار سطح زير كشت نخيلات استان فقط 10 هزار هكتار كه زيرپوشش سد رئيسعلي دلواري است قابل تجهيز به ابياري تحت فشار است.
وي افزود: از 10 هزارهكتار سطح زير كشت نخيلات استان كه قابل تجهيز به آبياري تحت فشار است 170هكتار آن در منطقه آبپخش بعنوان الگو در حال اجراست و دو هزار و 400 هكتار در منطقه سعد آباد مطالعه شده است و مابقي شامل شش هزار و 500 هكتار در شبكه آبپخش و هزار و 200 هكتار در منطقه كلل در حال مطالعه است.
نوذري يادآور شد: هشت هزار و 500هكتار از زمين هاي كشاورزي شبانكاره نيز براي تجهيز به ابياري تحت فشار در دست مطالعه است.
6047/1656

سرخط اخبار استان‌ها