خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

لزوم ورودِ اضطراری دولت به مسئله تغذیه اقشار آسیب‌پذیر/ محدود شدن همه وعده‌های غذایی نیازمندان به چربی و کربوهیدرات

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۹۵۷

دبیر انجمن تغذیه ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دهک‌های پایین که به لحاظ اقتصادی مشکلات خاص خودشان را دارند، در خطر مواجهه با ناامنی غذایی هستند.

«جلال الدین میرزای رزاز» دبیر انجمن تغذیه ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درارتباط با راهکارهایی که می‌توان برای بهبود وضعیت تغذیه در کشور به کار گرفت به خبرنگار ایلنا گفت: به صورت کلی و به دلیل تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی موجود، احتمالِ ایجاد ناامنی غذایی در کشور شدت گرفته است و گروه‌های آسیب‌پذیر یعنی دهک‌های پایین اقتصادی که به لحاظ اقتصادی مشکلات خاص خودشان را دارند در خطر مواجهه با این ناامنی غذایی هستند. بنابراین توجه ویژه مسئولان و حاکمیت بسیار لازم است که اقشاری که شکننده‌تر و آسیب‌پذیر هستند را حمایت کنند.

میرزای رزاز گفت: ادارات و تشکیلات مختلفی در این زمینه وجود دارد، مانند کمیته حضرت امام خمینی، سازمان بهزیستی و سازمان‌های مردم نهاد که اطلاعات افراد آسیب‌پذیر را به صورت مستند در اختیار دارند و به صورت مستمر ولو ناچیز از این افراد حمایت‌هایی می‌کنند. بنابراین آمار خانواده‌هایی که به لحظه اقتصادی گرفتار هستند را داریم و از قبل شناسایی شده‌اند و لازم است کار جدیدی در این زمینه انجام دهیم. کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی در همه استان‌ها دفتر دارند. برای حمایت از تغذیه می‌توانند و ضروری است که در قالب سبدهای حمایت تغذیه به آن‌ها کمک کنند.

او افزود: کمیته امداد در حال حاضر مبلغ ناچیز و کمی به افراد کمک می‌کند. ما می‌دانیم این افراد چه کسانی هستند، کجا هستند، خانواده‌های بی‌سرپرست و زنان سرپرست خانوار را می‌شناسیم و مدارک آن همگی موجود هستند. مهم است که جدا از پول به آن‌ها سبد حمایت غذایی و تغذیه برسانیم چرا که مسئله تغذیه جداست.

میرزاری رزاز گفت: زمانی قرار بود به اقشار آسیب‌پذیر پول پرداخت شود که مشخص شد دادن پول باعث برطرف شدن مشکلات تغذیه نمی‌شود و آن‌ها پول را در جاهای دیگری که گرفتار هستند خرج می‌کنند. نیاز است که سبدهای حمایتی غذایی به خصوص در استان‌های محروم و در حاشیه کلان شهرها که اقشار آسیب‌پذیر در آنجا زندگی می‌کند، توزیع شود.

دبیر انجمن تغذیه ایران افزود: اگر امکاناتشان محدود است، از آنجایی که سالمندان، زنان باردار و شیرده و کودکانی که به سن دبستان و بلوغ می‌رسند به توجه ویژه‌تری نیاز دارند، در اولویت قرار دهند. سبد‌ها باید به صورت ماهانه توزیع شوند که بعدا می‌تواند به دو هفته نیز تقلیل پیدا کند.

میرزای رزاز درارتباط با مواد غذایی که باید در این سبدها گنجانده شود، گفت: چندین برنامه در ارتباط با سبدها نوشته شده است. نخست تنوع غذایی از همه گروه‌های تغذیه‌ای باید در آن دیده شود. نمی‌شود گفت فقط برنج و روغن توزیع شود و باید همه مواد غذایی به عنوان بخشی از هرم غذایی در این سبدها در نظر گرفته شده و توزیع شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: محتویات این سبدها کاملاً مشخص است و بیشتر از تعیین محتویات این سبدها به یک عزم ملی نیاز داریم و اینکه توجه‌ مسئولان به این مسئله جلب شود. برای باقی راه مردم و جامعه دانشگاهی هستند و کمک می‌کنند. ما در حدود ۹ هزار فارغ التحصیل تغذیه در کشور داریم. اگر این عزم ملی شروع شود، همه فارغ التحصیلان رشته تغذیه با کمال میل و سخاوت کامل در خدمت این طرح هستند.

او در ادامه گفت: بیشترین موادی که ما در آن با فقر تغذیه مواجه هستیم، گروه پروتئین و لبنیات، سبزیجات و به ویژه میوه است. در بخش کربوهیدرات و چربی اقشار آسیب‌پذیر به دلیل سوبسیدهایی که دولت در این بخش می‌دهد، تامین هستند. مشکل ما این است که همه وعده‌های غذایی این اقشار در کربوهیدرات و چربی محدود شده است، در حالی که از پروتئین و لبنیات میوه و سبزیجات به دلیل شرایط اقتصادی بهره نمی‌برند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به این دلیل که سیستمی هوشمند در حوزه سوبسید نداریم، به فردی که در دهک بالایی قرار دارد و منابع مالی زیادی دارد، سوبسید نان می‌دهند و به کسی هم که آسیب‌پذیر و قوت غالبش نان است، او هم از سوبسید نان استفاده می‌کند.

میرزای رزاز در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی که باید در ارتباط با تغذیه کودکان درنظر گرفته شود، گفت: در حوزه تغذیه در مدارس در نظر داشتیم که کودکان مواد غذایی که از بوفه دریافت می‌کنند، سلامت محور باشد که البته در حال حاضر نیستند، اما در عین حال در این شرایط حاد مدارس مناطق و استان‌های محروم و حاشیه شهرها، محل بسیار مناسبی برای توزیع انواع و اقسام مواد غذایی هستند. توزیع میوه و شیر یکی از کارهای بسیار مهم است که می‌تواند به بهبود وضعیت تغذیه در این استان‌ها کمک کند. به این صورت می‌شود کودکان را که از آسیب پذیرترین افراد خانواده هستند از نظر تغذیه‌ای پوشش داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: اگر دولت در حال حاضر به صورت اضطرار به مسئله تغذیه ورود پیدا کند، درصد بالایی از بار بیماری‌ها را در سال‌های آینده کاهش خواهد داد. بار بیماری‌ها بیشتر به دلیل سوء تغذیه ایجاد می‌شود و این سوء تغذیه در هر سنی آثار مخرب خودش را دارد.

او در ادامه گفت: در مورد زنان باردار باید بگویم که سوء تغذیه اثرات بسیار مخربی در مورد رشد و نمو جنین دارد، از طرفی اگر مادر شیرده غذای کافی دریافت نکند، نمی‌تواند شیر کافی داشته باشد که فرزند خودش را تغذیه کند. زمانی که کودکان به سن غذای کمکی می‌رسند، اگر تنوع و تعادل تغذیه‌ای نداشته نباشد، با کاهش یادگیری و هوش آن‌ها مواجه خواهیم شد.

میرزای رزاز افزود: در سنین بلوغ نیز با مسئله سوء تغذیه مشکلات به تاخیر انداختن و اختلالات بلوغ رخ خواهد داد. در سالمندان به دلیل سوءتغذیه با تحلیل عضلانی مواجه خواهیم بود. بیماری‌های مخربی که بر سلامت جسم و روان افراد تاثیر می‌گذارند از جمله همه آثار مترتبی است که اگر امروز به دادش نرسند فردا دست به گریبان آن خواهیم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز