۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۴۷
کد خبر: 82696973
T T
۰ نفر
يك روز براي زنان روستايي

تهران-ايرنا- كشاورزي و كارگري در مزرعه، باغداري، فروشندگي محصولات كشاورزي و دامي در بازار و تامين امنيت مواد غذايي خانواده و همچنين رهبري محلي، مشغله هاي كاري زناني است كه به ‌عنوان نيمي از نيروي انساني مولد در روستاها، با كمترين امكانات زندگي، استقامت و پشتكار خود را به نمايش مي گذارند.

به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، زنان روستايي بخش حياتي، قابل توجه و مهمي از جامعه انساني را تشكيل مي‌دهند و از آنان به عنوان ستون معيشت پايدار و تامين امنيت مواد غذايي براي خانواده و جامعه ياد مي شود.
نقش آنان نه تنها براي پيشرفت خانواده‌هاي روستايي و اقتصاد محلي بلكه براي اقتصاد ملي با سهيم شدن در زنجيره‌هاي دادوستد كشاورزي و دامپروري حائز اهميت است.
در توانمندي زنان روستا همين بس كه علاوه بر موفقيت در عرصه اشتغال و كارآفريني روستايي، در عرصه هاي مديريتي دهياري ها و شوراها هم گام هاي بلندي برداشته اند تا آن جا كه نرخ زنانه شدن كرسي هاي شوراهاي محله و روستا و دهداري ها، از رشد 14 برابري حضور زنان حكايت دارد.
اما بايد گفت زنان روستايي با وجود داشتن نقش برجسته در كشاورزي و دامپروري در كشورهاي در حال توسعه، از فقر رنج برده و با اشكال متعدد تبعيض، خشونت و نا امني روبرو هستند تا آن جا كه بدترين وضعيت كاري را با درآمد كم و حمايت اجتماعي ناچيز يا هيچ تحمل مي كنند.
به همين مناسبت، 15 اكتبر برابر با 23 مهرماه، كه به نام روز جهاني «زنان روستايي» نامگذاري شده، فرصتي براي شناسايي و تقويت حضور اين زنان در عرصه هاي مختلف و انتقال تجارت زندگي آنان است، زناني كه حافظان هويت هاي بومي، دانش سنتي و هنري محيط خود هستند.

**توانمندي زنان روستايي و عشاير، بسترساز توسعه
زنان روستايي، در عرصه كار همواره از تاثيرگذارترين افراد در توليدات روستايي به شمار مي روند و نقش بسزايي در افزايش امنيت غذايي، توسعه روستايي و كاهش فقر دارند تا آن جا كه مي توان گفت توانمندسازي زنان روستايي با بهبود معيشت روستا، رونق توليد ملي، احياي روستاها و كاهش مهاجرت به شهر، رابطه مستقيمي دارد.
كشورهايي كه مسير توسعه را طي كرده و در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي پيشرفت كرده اند، ابتدا مسير خود را از روستا آغاز كرده اند. پس براي رسيدن به توسعه بايد ضرورت توانمندسازي روستاييان را در اولويت قرار داد و از آن جا كه اقتصاد روستاها در دستان زنان مي چرخد، بايد براي آنان برنامه ريزي كرد؛ زنان روستايي كه يك چهارم جمعيت جهان را تشكيل مي دهند و42 درصد نيروي كار كشاورزي در كشورهاي در حال توسعه را شامل مي شوند.
همچنين بايد گفت در سند توسعه پايدار تا2030 و در ميان اهداف17گانه اين سند هم پايان دادن به فقر در تمامي اشكال آن در سراسر جهان، پايان دادن به گرسنگي و دستيابي به امنيت غذايي و بهبود تغذيه و ترويج كشاورزي پايدار، در نظر گرفته شده است، اهدافي كه نقش و تاثير زنان روستايي به عنوان عاملان كليدي دستيابي به اين تغييرات اقتصادي، محيط زيستي و اجتماعي را در تحقق آن نمي توان ناديده گرفت.
در سال هاي اخير،تشكيل نمايشگاه هاي موقت و دايمي محصولات روستايي و معرفي زنان توانمند اين عرصه، فراهم كردن زيرساخت هاي حضور گسترده تر با تشكيل كارگروه زنان روستا و عشاير به منظور استعداديابي و شناخت فرهنگ غالب در اين مناطق، از جمله برنامه هاي مسوولان ذيربط در جهت توانمندسازي اين زنان است.
موضوعي كه در نخستين جلسه «كارگروه زنان روستايي و عشاير» با حضور «معصومه ابتكار» معاونت رييس جمهوري در امور زنان و خانواده و مسوولان اين عرصه، همزمان با 23 مهرماه مصادف با روز جهاني زنان روستايي و عشاير بررسي شد.
در اين جلسه معاون رييس جمهوري در امور زنان ضمن اشاره به نقش غيرقابل انكار زنان روستايي و عشاير در حفاظت از دانش سنتي و فرهنگ هاي بومي، تامين امنيت غذايي، حفظ محيط زيست و منابع آب و خاك، بر ضرورت ورود كارگروه زنان روستايي و عشاير به ايجاد هماهنگي ميان دستگاه هاي مختلف در اين زمينه تاكيد كرد.
ابتكار گفت: از اعضاي كارگروه انتظار مي رود با بررسي سياستگذاري و برنامه ريزي هاي مربوطه براي هم افزايي، اصلاح قوانين موجود و تدوين آيين نامه و قوانين مورد نياز آماده شوند.
معاون رييس جمهوري در امور زنان و خانواده با اشاره به اختصاص 1.5ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به پروژه هاي روستايي كه توسط چهار بانك در كشور توزيع مي شود، تاكيد كرد: بايد در اين اعتبارات مشخص شود كه چه مقدار سهم زنان روستايي زحمتكش كشور است؟

**زنان،سكانداران عرصه مديريت روستايي
عرصه مديريتي زنان در روستا طبق آمارهاي منتشر شده توسط معاونت زنان و خانواده رياست جمهوري؛ با افزايش چشمگيري رو به رو بوده است. افزايش تعداد دهياران زن از زمان تشكيل نخستين شوراي اسلامي شهر و روستا در سال 1378 تا آخرين دوره انتخابات اين شورا در سال جاري بيش از 14 برابر شده است، رقمي كه حكايت از حضور بيشتر زنان در عرصه‌هاي مديريتي روستا دارد.
تعداد دهياران زن در دوره اول شوراهاي اسلامي شهر و روستا كه در سال 1378 تشكيل شد 150 نفر، در دوره دوم شوراها (در سال 1382 ) با رشد 156 درصدي، از 150 به حدود 400 نفر، در دوره سوم شوراها (در سال )1386 با رشد 123 درصدي از 400 نفر به 888 نفر و در دوره چهارم شوراها (سال 1392 ) با رشد 74 درصدي به1544 نفر رسيده است. بر اساس آمار منتشر شده توسط دفتر برنامه ريزي و مديريت توسعه روستايي اين تعداد در پايان دوره چهارم شوراها در سال جاري با رشد 34.43 درصدي به 2167 نفر دهيار زن افزايش يافته است.
همچنين بايد راهيابي 421 زن به شوراهاي استان سيستان و بلوچستان، انتخاب تمام اعضاي شوراي يك روستا از بين زنان در بخش مركزي خاش و مجموعا انتخاب 70 زن در شوراهاي روستاهاي آن بخش، نمونه اي از پديده هاي پنجمين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا عنوان كرد.
به طور كلي، حضـور و مشـاركت زنـان در عرصه هاي اجتماعي، فرهنگـي و سياسي در دولت يازدهم و دوازدهم، رشد چشـمگيري داشـته و اين نشان دهنده نقـش فعالانـه ايـن قشـر در توسـعه كشـور اسـت.
از سوي ديگر، افزايش تعداد منتخبان زن در شوراهاي روستا و دهياري ها، نشان از تقويت و ارتقاي اعتماد عمومي و باور جامعه به توانمندي و شايستگي و صلاحيت زنان روستا براي اداره امور دارد. موضوعي كه مي رود تا گوي سبقت را از تصميم گيراني كه هنوز در واگذاري مسووليت ها به زنان و جوانان دست و دلشان مي لرزد، بربايد و راه را براي ايفاي نقش آنان در عرصه هاي ملي و كلان تر هموار نمايد.

پژوهشم**9294** 1601**خبرنگار: فاطمه دهقان نيري**انتشار: شهناز حسني
ايرنا پژوهش، كانالي براي انعكاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد

سرخط اخبار پژوهش