۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82271337
T T
۰ نفر
30 درصد بيماريها و مرگ و ميرها با مواد غذايي ارتباط دارند

يزد - ايرنا - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با اشاره به مهم بودن تغذيه سالم گفت: 30 درصد بيماريها و مرگ و ميرها در سطح جامعه به مواد غذايي بر مي گردد.

به گزارش ايرنا محمد حسن لطفي روز سه شنبه در همايش روز جهاني غذا افزود: 81 درصد مرگ و ميرها ناشي از بيماريهايي چون سرطانها ، قلبي و عروقي ، ديابت و مزمن تنفسي است.
وي تغذيه نامناسب، كم تحركي ، مصرف دخانيات و الكل را از علل و عوامل اين بيماريهاي بيان و اظهار كرد: براساس مطالعات انجام شده ، 61 درصد بانوان و 51.5 مردان اين استان چاق هستند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد شايعترين مرگ و ميرها در استان را بيماريهاي تنفسي ذكر و خاطر نشان كرد: معدني و صنعتي بودن استان از علل اين بيماريهاست.
وي آمار ابتلاي افراد به فشار خون و ديابت در استان را نگران كننده خواند و گفت: سلامت جامعه از وضعيتي مناسبي برخوردار نيست.
لطفي در مورد اجرايي شدن سند ملي بيماريهاي غير واگيردار گفت: اين سند در يك بازه زماني ١٠ ساله به منظور اجراي ١٣ هدف در راستاي كاهش بيماريهاي غيرواگير تدوين شده است.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد هم با بيان اينكه كشور ما از مرحله تامين ماده غذايي به سمت ايمني مواد غذايي در حال گذار است گفت: توليد كنندگان صنايع غذايي نقش مهمي در تهيه مواد غذايي افراد جامعه دارند.
محمد حسين مصدق با اشاره به اينكه جسم سالم ساخته شده از غذاي سالم است افزود:زماني بدن ما سالم است كه ما غذاي سالم مصرف كنيم.
وي اظهار كرد: مسوولان صنايع غذايي بايد ذائقه مردم از غذاهاي پرچرپ ، شيرين و شور تغيير دهند تا از بسياري از بيماريهاي جلوگيري شود.
مصدق افزود: شهروندان براي حفظ و ارتقا سلامت خود از مصرف مواد غذايي بدون شناسنامه خودداري كنند.
مدير مركز تحقيقاتي، درماني ديابت استان يزد هم گفت: متاسفانه يزد از استان هاي داراي شيوع بالاي ديابت در كشور است و يكصد هزار نفر از جمعيت استان به اين بيماري مبتلا و به همين تعداد هم در معرض ابتلا و پيش ديابتي هستند.
سيد محمدرضا آقايي افزود: زندگي ماشيني و سبك زندگي امروزي ، بي تحركي، چاقي، تغذيه نامناسب، ژنتيك و غذاهاي پر كالري و كم فيبر از جمله دلايل اصلي ابتلا به دبايت است
در اين مراسم از 10 واحد توليدي نمونه مواد عذايي تجليل شد .
همچنين در حاشيه اين مراسم نمايشگاهي در قالب 25 غرفه محصولات غذايي ، آشاميدني و آرايشي در معرض ديد عموم قرار گرفته بود.
در اين همايش مديران عامل و مسوولان فني واحدهاي توليدي ، مواد غذايي آرايشي و بهداشتي استان يزد حضور داشتند.
24 مهرماه(16 اكتبر) سالروز جهاني غذا، اين روز به افتخار تاسيس سازمان فائو (سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد از سازمان هاي بين المللي) در سال 1945ميلادي نامگذاري شده و در سراسر جهان گرامي داشته مي شود و به مسائل پايه اي غذا مي پردازد.
2088/ 6197 خبرنگار: كبري دانشي دهج ** انتشار: محمد حسين فلاح تفتي

سرخط اخبار استان‌ها