85درصد نان‌ها با آهن و اسیدفولیك غنی می شود/پیشنهاد وزارت بهداشت برای حذف یارانه شكر

تهران - ایرنا - مدیر كل دفتر تغذیه سالم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از غنی سازی 85 درصد نان های كشور با آهن و اسید فولیك خبرداد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، زهرا عبداللهی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا افزود: برنامه غنی سازی آرد نانوایی‌ها با آهن و اسیدفولیك كه در سال 91 و 92 به علت مشكلات مالی متوقف شده بود، اجرایی شده است و اكنون 85 درصد نان های كشور با آرد غنی سازی شده،تولید می‌شوند.
وی همچنین درباره میزان سبوس آردهای مصرفی در نانوایی ها نیز اظهاركرد: سبوس نان، عامل مفیدی برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی است؛ اما آرد در بسیاری از كارخانه های تولید آرد به دلایلی كه وزارت بهداشت مخالف آن است، بین 18 تا 21 درصد سبوس گیری و تصفیه می شود در حالی كه میزان سبوس گیری آرد تا چند سال پیش هفت درصد بود و مردم نان سالم تری مصرف می كردند.

**پیشنهاد حذف یارانه شكر
مدیر كل دفتر تعذیه سالم وزارت بهداشت همچنین به نكته دیگری اشاره كرد و از پیشنهاد حذف یارانه شكر از طرف وزارت بهداشت به دولت خبر داد.
عبداللهی اظهار كرد: پیشنهاد وزارت بهداشت برای كاهش مصرف شكر در كشور این است كه یارانه آن خذف شود و تعرفه واردات آن نیز افزایش یابد؛ ضمن اینكه این پیشنهاد را با همكاری وزارت جهاد كشاورزی در دولت پیگیری می كنیم.
وی در ادامه توضیح داد: سقفی در گذشته برای میزان شكر نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی، وجود نداشت و حداقل 9 درصد این محصولات شكر و قند بود، اكنون مصوب شده است كه تمام كارخانه های تولید این نوشیدنی ها، 10 درصد از میزان شكر محصول را كم كنند و برای میزان شكر آنها نیز سقف تعیین شده است.
عبداللهی گفت: وزارت بهداشت در تلاش است تا با همكاری صنف قنادان و شیرینی پزی ها، میزان شكر این محصولات نیز كاهش یابد.

**دبیرستانی ها هر ماه یك قرص ویتامین دی می گیرند
عبداللهی همچنین درباره كمبود روی نیز اظهار كرد: با اجرای برنامه مكمل یاری در شبكه بهداشتی كشور، وضعیت بهتر شده است.
مدیر كل دفتر تغذیه سالم جامعه وزارت بهداشت در مورد ویتامین D نیز كه كمبود آن در ایران و بسیاری از كشورها شیوع بالایی دارد هم اظهاراتی داشت.
عبداللهی گفت:برنامه مكمل یاری برای تمام دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شروع شده است و هر یك از این افراد، ماهانه یك قرص 50 واحدی ویتامین D دریافت می‌كنند.
وی گفت: یكی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت این است كه با جلب حمایت صنعت لبنیات كشور، شیرها با ویتامین دی غنی شوند،این كار در 15 استان با ارائه شیر غنی شده به دانش آموزان اجرایی شده است.
عبداللهی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره وضعیت سوء تعذیه ایرانیان هم توضیح داد و اینكه درباره شاخص سوء تغذیه در كشور با مساله كمبود دریافت انرژی و ریزمغذی ها، بیش‌خواری و دریافت بیش از حد كالری مواجه ایم.
وی افزود: در 2 دهه پیش یكی از چالش های مهم كشور، كوتاه قدی حدود 20 درصد كودكان زیر پنج سال بود، 16.6 درصد كودكان نیز كم وزنی داشتند اما با اجرای طرح تحول سلامت در سه سال گذشته میزان كوتاه قدی این كودكان به 6.8 درصد و میزان كودكان دچار سوء تغذیه و كم وزنی به 4.8درصد رسیده است.

*كم خونی ناشی از فقر آهن در ایران كمتر از آمریكا
عبداللهی گفت: یكی دیگر از شاخص های سوء تغذیه وضعیت كم خونی ناشی از فقر آهن است كه این شاخص نیز در مقایسه با 10 سال پیش حدود 50 درصد بهتر شده و كاهش یافته است.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: 10 سال پیش 21 درصد مادران دچار كم خونی فقر آهن بودند كه این میزان در زمان حاضر با ارائه قرص آهن به 14درصد كاهش یافته است و از این نظر وضعیت ایران حتی از آمریكا با شیوع 17 درصد بهتر است؛ ضمن اینكه وضعیت اروپا از آمریكا هم بدتر است.

**شیوع چاقی در ایران
عبداللهی درباره شیوع اضافه وزن و مصرف بیش از حد كالری به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از نیمی ایرانیان بزرگسال بین 15 تا 64 یا چاقند یا اضافه وزن دارند، این شاخص در بین زنان بیشتر است و در بین افراد 55 تا 65 سال، 70 درصد افراد اضافه وزن یا چاقی دارند.
وی مصرف بیش از حد شكر، نمك و چربی را مهم ترین علت اضافه وزن دانست و افزود: سرانه مصرف قند و شكر در ایران 66 گرم در روز است در حالی كه حد مطلوب آن 40 گرم است؛ در مورد روغن نیز حد مطلوب 35 گرم در روز است اما هر ایرانی به طور متوسط، روزانه 46 گرم روغن مصرف می كند.
عبداللهی ادامه داد: حد مطلوب مصرف در مورد نمك نیز روزانه ، پنج گرم در روز است، این میزان در سال 92 حدود 12 تا 15 گرم بود و اكنون با اقدامات انجام شده به 10.86 گرم در روز برای هر ایرانی رسیده است.

**حد مجاز نمك
وی گفت: میزان نمك در نان در گذشته 2.3 گرم در هر نان بود كه اكنون به 1.8 درصد كاهش یافته و با مصوبه ماه گذشته شورای عالی امنیت غذایی، استاندارد حداكثر یك گرم نمك در نان اجباری شده است.
عبداللهی افزود: هر ایرانی روزانه 320 گرم نان می خورد و با این مصرف هر روز 6گرم نمك را فقط از نان دریافت می‌كند كه بیش از حد مجاز و استاندارد پنج درصد است كه البته برای سالمندان حد مجاز، سه گرم نمك در روز است.
وی گفت: استاندارد نمك موجود در لبنیات مانند دوغ و پنیر و همچنین چاشنی ها مانند رب و سس‌‌ها نیز با مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی كاهش یافته است.
اجتمام(4)**3063**1776
خبرنگار: افشین شاعری**انتشاردهنده : لیلا خطیب زاده

سرخط اخبار جامعه